Piatok, 19. apríl 2024
Meniny má Jela | zajtra Marcel

Autistické deti z Prešova napiekli vianočné medovníčky pre blízkych

Vianočné medovníčky, ktoré napiekli a ozdobili žiaci Základnej školy pre deti s autizmom v Prešove, nebudú chýbať na štedrovečerných stoloch v ich rodinách a ani v rodinách ich učiteľov.

(ilustračné foto)
(ilustračné foto)

Pre deti s takýmto postihnutím je ich výroba pomerne náročná a treba tomuto procesu venovať značný čas na prípravu i samotné pečenie. Takáto činnosť je súčasťou terapie.

Riaditeľka školy Eva Turáková konštatovala, že deti s autizmom sa na Vianoce pripravujú veľmi intenzívne a trvá to niekoľko týždňov. Vianočná atmosféra v škole zavládne na Mikuláša, a potom už čakajú na Ježiška. "Aj naše deti sa vedia tešiť z darčekov a celej tejto atmosféry, ktorá tu v škole zavládla a ktorú sa potom snažíme sprostredkovať aj ďalej", povedal riaditeľka. Dodala, že deti pomáhajú aj pri príprave pečiva, a tým následne na Vianoce potešia svojich blízkych. "Tieto medovníčky dám mamke, ockovi a bračekovi, najviac sa mi páčia, srdiečka, hviezdička a zvonček", povedala pri vykrajovaní medovníčkov Julka. Tie potom poukladala na plech a jej spolužiak Jakub ich spolu s pani učiteľkou dali piecť.

Zdanlivo jednoduchá vec - ako je možno vaľkanie cesta, vykrajovanie koláčikov, či ukladanie do rúry, naplno zamestnáva pozornosť učiteľov. V zásade k takejto činnosti berú maximálne tri deti. Učitelia a ich asistenti musia deťom všetky úkony vysvetliť, upozorniť ich na chyby a v neposlednom rade ich musia vystríhať pred možnými rizikami. Pri ukladaní medovníkov do rúry sa môže popáliť či zraniť zdravé dieťa i dospelý. Deti s takouto diagnózou sú však vystavované väčšiemu riziku. Aj tieto činnosti sú ale dôležité na to, aby sa naučili, čo môže byť pre nich nebezpečné a ako sa majú správať.

Zvládnutie postupov pri výrobe medovníkov, alebo iných podobných prácach ich veľmi tešia. Na to sa využívajú procesuálne schémy. Ide napríklad o súbor výrazných obrázkov či fotografií poukladaných za sebou v správnom algoritme. "Naše deti sú na 90 percent vizuálne typy, to znamená, že jednoduchšie pochopia čo majú robiť, a potom sú spokojnejšie a vnútorne vyrovnané s tým, čo ich čaká", hovorí učiteľka Kristína Platková. Na vizuálizáciu však už využívajú aj počítač a deti samé myškou klikajú na obrázky.

Súkromná základná škola a materská škola pre deti s autizmom v Prešove sa stará o takmer 60 detí s touto diagnózou. Služby ďalším desiatkam klientov poskytuje autistické centrum Francesco.

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK