Štvrtok, 18. apríl 2024
Meniny má Valér | zajtra Jela

Emerka na Pedagogickej fakulte UP

Celý seminár bol pôvodne určený študentom s cieľom oboznámiť ich hlbšie s pedagogikou Márie Montessori a voviesť ich do reálneho prepojenia s praktickými skúsenosťami.

"Montessori v priestore formálneho a neformálneho vzdelávania učiteľov", odborný seminár organizovaný v rámci riešenia projektu podporeného Nadáciou Tatra banky, v rámci grantového programu Vedieť viac 2013 organizovalo Rodinné oddychové centrum Emerka v spolupráci s Katedrou predškolskej a elementárnej pedagogiky a psychológie Pedagogickej fakulty PU v Prešove 24. Októbra 2013.

Ukázať im možno trochu inú pedagogiku, možnosť stretnúť sa s odborníkmi z praxe, ktorí majú aj svoje vlastné skúsenosti a podeliť sa o ne. Zo seminára pre cca 25 študentov bol celoslovenský seminár, na ktorom sa zúčastnilo 96 záujemcov, nielen odborníkov a nadšencov Pedagogiky Márie Montessori z celého Slovenska ale zaznel aj veľmi cenný príspevok profesora Pardubickej Univerzity, prof. PhDr. Karla Rýdla, CSc. , ktorý sa v Čechách dlhodobo venuje tejto pedagogike.

Zo slovenských odborníkov zožal obrovský potlesk veľmi skromný človek a veľký odborník v oblasti inštitucionálnej náhradnej výchovy, liečebný pedagóg a psychoterapeut doc. PhDr. Albín Škoviera, PhD s jeho príspevkom o prijatí, úcte a vytváraní spoločenstva ako východísk výchovy dieťaťa. Autor úspešnej knihy na večerné čítanie Polepšovňa (nie)len pre rodičov. Z Košíc rozprávali pani Klára Kačmaríková, riaditeľka súkromnej MŠ v Košiciach, lektorka Montessori kurzov v Čechách aj na Slovensku MVDr. Eva Štarková, z Prešova PaeDr. Monika Miňová, PhD z Pedagogickej fakulty, Mgr. Marta Fudalyová z ROC Emerka, ktorá tam vedie Montessori aktivity.

Veľmi cennými boli hostia z bratislavskej súkromnej ZŠ s materskou školou MUDr. Ivan Juráš, ktorý rozprával posledné nové zhrnutia z Európskej Montessori konferencie konanej pred dvoma týždňami v Budapešti a Mgr. Petra Kepeňová, učiteľka prvého trojročia SZŠ v BA, ktorá predstavila časť svojej práce so žiakmi. Hodnotný bol ich poobedňajší blok workshopov zameraný na riešenie konfliktov u detí v Montessori školách a bola názorne predvedená metodika vzniku Zeme.
Do programu sa ešte dostali aj regionálni zástupcovia IUVENTY za ktorých rozprával Mgr. Ľuboš Marcinek o projektoch pre mládež a mládežníckych vedúcich, o projekte Komprax a ako možno získať cez ich projekty kompetencie pre prax. Emerka je toho živým svedkom, kde sa nám podarilo zorganizovať v lete päť nádherných projektov.

Montessori pedagogika je často kritizovaná za to, že je príliš pedocentrická. Tak ako je u nás známy Ján Ámos Komenský a jeho "Škola hrou" vo svete je uznávanou učiteľkou Mária Montessori. A bola to česť pre celé Slovensko dať úctu nielen jej dielu, ktoré už sto rokov sa v celom svete rozvíja, ale pre niektorých sa dozvedieť o jej pedagogickom systéme po prvý krát vôbec. Dieťa je dôležitý objekt, zdroj nevyčerpateľnej energie, ktoré trápi nielen odborníkov ale hlavne každého jedného rodiča. Preto od Doc. Škovieru aspoň malé povzbudenie do výchovy vašich a našich ratolestí, cez ktorých sme my rodičia vždy najčastejšie zraňovaní: "Stačí, keď vieme v pravej chvíli niektoré veci dieťaťu vysvetliť. A keď chce rozprávať, vieme ho počúvať. Stačí, keď vie, že aj keď sme prísni, chceme byť spravodliví. Stačí, keď sa správame tak, aby sa k nám priznávalo a nemuselo sa za nás hanbiť. Stačí, keď má istotu, že nám na ňom záleží nie kvôli nám, ale kvôli nemu. Že je dôležité pre nás a my sme dôlžití pre neho. Stačí, keď vie, že k sebe naozaj patríme".

Redakciu informovala Mgr. Marta Fudalyová, ROC Emerka.

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK