Mestské informačné centrum Prešov (foto: presov.sk)
Vlani ho navšívilo 8000 klientov, rok pred tým ešte o dve tisícky viac. V tomto roku len za mesiace jún a júl ich bolo podľa hovorkyne mesta Prešov Veroniky Kmetóny Gazdovej do 2000. Väčšinou išlo o Slovákov, no prichádzajú aj turisti z Veľkej Británie, USA, Nemecka, Francúzska, Španielska a, samozrejme, zo susedného Česka a Poľska.
„Prichádzajú k nám dva typy turistov, tí, ktorí prídu s otázkou, čo môžu vidieť v meste a druhá skupina ide rovno za konkrétnou pamiatkou, ktorá ich zaujíma. Populárnou pamiatkou v Prešove je historický komplex Solivary či Kalvária. Pýtajú sa napríklad na otváracie hodiny múzeí a galérií, aktuálne výstavy, blížiace sa podujatia či sprievodcu a podobne. Najčastejšie sa turisti v Prešove pýtajú na výstup na kostolnú vežu a po revitalizácii vodárenskej veže aj na ňu“, priblížil vedúci oddelenia podnikateľskej činnosti, cestovného ruchu a MIC Mestského úradu v Prešove Peter Dráč.
Podľa jeho slov zažívajú pracovníci MIC občas aj kuriózne situácie, keď musia odpovedať na otázky, napríklad koľko gaštanov je na Stromoradí, alebo kedy boli postavené pyramídy.
V súčasnosti návštevníkom MIC poskytujú bezplatné informácie o kultúrnych a historických pamiatkach, aktuálnych kultúrnych, spoločenských a športových podujatiach, možnostiach trávenia voľného času v Prešove a jeho okolí, ubytovacích, stravovacích a rekreačných zariadeniach, úradoch, službách a doprave v meste, firmách a inštitúciách.
Okrem toho ponúkajú aj platené služby: predaj turistických máp, cyklomáp a autoatlasov, predaj upomienkových predmetov, suvenírov i darčekových predmetov, predaj vstupeniek na koncerty a podujatia na Slovensku, predaj publikácií o Prešove, tradičných slovenských výrobkov od domácich výrobcov, pohľadníc, magnetiek, hrnčekov, maľovaných obrázkov, či obrazov na plátne.
Veľmi obľúbenými medzi upomienkovými predmetmi sú podľa Kmetóny Gazdovej obrazy vyhotovené metódou soľnobanskej paličkovanej čipky, produkty s tematikou Dubníckych opálových baní či suveníry s koňmi, teda so symbolom Prešovčanov, ktorí sú nazývaní "koňarmi".
„V neposlednom rade sme vyšli v ústrety aj podnikateľským subjektom cez inštalácie multifunkčných zariadení do výbavy informačného centra“, zdôraznil Peter Dráč. Ako dodal, formou prezentácie na plazmovej televízii vo výklade sú občania i návštevníci mesta informovaní o firmách, akciách, udalostiach a poskytovaných službách. Novinky, týkajúce sa diania v Prešove a okolí, je možné nájsť aj na profile MIC na sociálnej sieti, ktorý sa pravidelne aktualizuje.