Sobota, 27. apríl 2024
Meniny má Jaroslav | zajtra Jarmila

SMS lístok z mobilu je realitou už aj vo vlakoch

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustila novú službu pilotne na troch vybraných linkách (tratiach). Cestovať na nový druh lístka môžu ľudia z 40 staníc.

Cestujúci vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko už môžu cestovať aj na SMS lístok. Nový druh lístka kúpený cez mobilný telefón prostredníctvom krátkej textovej správy je dostupný zatiaľ zo všetkých staníc na troch vybraných linkách, a to z Trnavy do Kútov, z Čadce do Makova a na linke Humenné - Stakčín. Nová služba je výhodou najmä pre cestujúcich nastupujúcich do vlakov na miestach, kde nie je dostupný predaj cestovných dokladov v pokladnici. Pilotný projekt na uvedených vybraných tratiach spustila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v stredu 25. novembra 2015.

„Zavádzame SMS lístky ako novú možnosť na bezproblémové a rýchle zakúpenie cestovných dokladov. V pilotnej fáze sme vybrali trasy s veľkým podielom malých zastávok, kde sa nepredávajú lístky v pokladniciach. Cestujúci si doteraz kupovali lístky priamo vo vlaku. Museli však vyhľadať vlakvedúceho, aby sa nedostali do pozície čierneho pasažiera. Nový lístok prináša oveľa komfortnejšie riešenie, cestujúci sa po novom vo vlaku už len pohodlne usadí, “ uviedol Jozef Schmidt, riaditeľ Úseku obchodu ZSSK.

SMS lístky môžu cestujúci v pilotnom projekte kúpiť a použiť pri nastupovaní v 40 staniciach. Je určený pre cesty na krátku vzdialenosť (do 8 km, prípadne 20 km). Pri dlhších cestách dostane cestujúci nadväzný lístok od vlakvedúceho (ak oň požiada pri prvej kontrole), a to do akejkoľvek cieľovej stanice na celom Slovensku. Nadväzný lístok sa vystavuje bez doplatku, prirážky či cenového navýšenia. Celkovo pôjde o štyri základné typy/ SMS cestovných lístkov. Novú službu tak môžu využiť aj ľudia s nárokom na zľavy, prípadne bezplatnú prepravu.


 kategória lístka  Text SMS
 obyčajný  A
 zľavnený*  Z
 bezplatný**  B 
 bicykel a batožina*  X


Postup je jednoduchý. Cestujúci odošle SMS s príslušným textom podľa vybranej kategórie lístka na číslo stanice, kde nastupuje (každá stanica má pridelené jedinečné SMS číslo). Do 2 minút príde do mobilu spätná správa s SMS cestovným lístkom. Je v ňom uvedený typ lístka aj jeho časová platnosť (dátum a čas od – do). Vo vlaku stačí ukázať lístok v mobile vlakvedúcemu, ktorý skontroluje jeho overovací kód.

SMS lístok je cenovo porovnateľný s lístkami bežne kupovanými v pokladnici. „Vyššou cenou je spoplatnený SMS lístok, ak sa nastupuje v stanici s otvorenou pokladnicou, “ spresnil Jozef Schmidt.
Cena aj dĺžka časovej platnosti SMS lístka je určená dvoma situáciami - či cestujúci nastupuje v neobsadenej stanici (nie je práve dostupný predaj lístkov v pokladnici) alebo v obsadenej stanici (je práve dostupný predaj lístkov v pokladnici).

SMS lístky platia na vzdialenosť/čas:
8 km/30 minút zo staníc, kde nie je zabezpečený predaj lístkov
20 km/60 minút zo staníc, kde je zabezpečený predaj lístkov,
180 minút /bez obmedzenia km pre cestujúcich využívajúcich bezplatnú prepravu

SMS lístok platí pre druhú vozňovú triedu v regionálnych vlakoch , konkrétne v Osobných vlakoch (Os), Zrýchlených vlakoch (Zr) a Regionálnych expresoch (REX).

Cestujúci môžu použiť mobily registrované v sieťach troch mobilných operátorov / Orange Slovensko, Slovak Telekom a O2 Slovensko. Nie je ju možné použiť mobily registrované v sieťach zahraničných mobilných operátorov.

SMS lístky Železničná spoločnosť Slovensko realizuje od leta 2014 v rámci uzavretého tarifného systému Tatranských elektrických železníc a Ozubnicovej železnice na území Vysokých Tatier. Išlo však o lístky s inými charakteristikami, pravidlami aj cenami. Lístky sa osvedčili práve pre cestovanie z malých zastávok, a to najmä pri sezónnych náporoch. Napríklad v čase Zimnej univerziády v januári 2015 sa predaj SMS lístkov zdvojnásobil . „Teraz službu s novými vhodnými pravidlami rozširujeme aj na bežnú prevádzku vlakov. Cieľom je po vyhodnotení pilotnej fázy SMS lístok rozšíriť na celé územie Slovenka, “ zdôraznil J. Schmidt.
Informácie o SMS číslach staníc, ako aj postup používania novej služby sú dostupné na konkrétnych staniciach aj vo vlakoch na pilotných linkách prostredníctvom plagátov, nálepiek či propagačných letákov. Takisto na internetovej stránke ZSSK http://www.slovakrail.sk/sk/listok-na-vlak/dospeli/sms-listok0.html

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje hromadnú verejnú osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
ZSSK prevádzkuje v priemere 1450 vlakov denne. V roku 2015 realizuje 31,3 milióna vlakových kilometrov (vlkm) na základe zmluvy so štátom. Vlani odviezla 47,3 milióna cestujúcich.
Kontaktné centrum 18 188, alebo +421 2448 58 188 (pri volaniach zo zahraničia)
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/slovakrail, info@slovakrail.sk 

Prílohy
Platnosť a cena jednotlivých typov SMS cestovných lístkov:
docx
63,2 kB
Mohlo by Vás zaujímať
Sekčovská ulica bude čiastočne uzavretá
Mesto Prešov informuje vodičov o čiastočnej uzáverke Sekčovskej ulice v termíne od 22. do 26. apríla pre výkopové práce.
Aktualizácia dopravných obmedzení v meste
V Prešove dochádza k aktualizácii súčasných dopravných obmedzení v súvislosti s rekonštrukciou mosta na Lesíku delostrelcov. Do premávky sú zavádzané postupne od pondelka 15. 4. 2024. Sú výsledkom niekoľko-týždňového zberu dát a hľadania možností zefektívnenia premávky počas trvania stavebných prác.
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK