Je dôležité, aby prebiehala kultivovane, aby sme sa v nej zdokonaľovali, aby sme si uvedomovali jej rôznorodosť. Pre študentov základných a stredných škôl je vytváraný pravidelne priestor pre jej skvalitňovanie, a to aj v podobe súťaží zameraných na literárnu tvorbu, umelecký prednes, rétoriku či moderovanie. Práve o posledných troch menovaných by sme mohli povedať, že sú pre nich zaujímavé o.i. po stránke sebarealizačnej, s perspektívou venovať sa im aj v profesnom priestore. Tieto interpretačné podoby slova majú pritom mnohé spoločné roviny a zároveň jasne rozlišujúce polohy.
Práve o nich, o pomenovaní toho, v čom sú si umelecký prednes, moderovanie a rétorika podobné a v čom sú odlišné, teda čo je práve pre nich príznakové, boli tvorivé dielne Podoby hovoreného slova. V mesiacoch apríl – jún ich s finančnou podporou Fondu pre podporu umenia pripravilo DJZ - útvar osvetovej činnosti.
Na prvom, aprílovom stretnutí sa s odbornými lektormi stretli žiaci základných škôl, ktorí sa rozhodli zdokonaliť ako budúci recitátori, moderátori, či rétori. Májové a júnové stretnutia patrili študentom stredných škôl, ktorí sa taktiež venujú týmto oblastiam a mnohí z nich plánujú aj svoje vysokoškolské štúdium a neskôr svoju profesnú kariéru zamerať na oblasti spojené s umeleckým prednesom, moderovaním, či rétorikou.
Stretnutia boli nielen výmenou informácii poskytnutých lektormi študentom. Stali sa aj priestorom vzájomného obohatenia o názory, postoje k tvorbe, interpretácii a len potvrdili fakt, že dnešní mladí ľudia sú rozhľadení, majúci vlastné názory, no zároveň aj chuť učiť sa, zdokonaľovať sa a načúvať.