PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

https://pis.sk/clanok/16634/presov_rozvija_cyklodopravu.html

Prešov rozvíja cyklodopravu

Cyklistická cestička na Bajkalskej bola daná do užívania verejnosti. Mesto Prešov v tomto roku ráta s výstavbou ďalších úsekov cyklociest, ktorými prepojí najväčšie prešovské sídliská a dokončí realizáciu medzinárodnej cyklocesty Eurovelo, prechádzajúcej jeho územím.

„Otvárame prvý z ôsmich úsekov cyklociest, ktoré v tomto roku rozšíria ich sieť v meste Prešov. Jeho dobudovaním sa cyklisti dokážu súvislo dostať od mestskej haly až do Veľkého Šariša. Našou snahou je poskytnúť aj cyklistom čo najlepšie podmienky pre jazdu, preto v tomto roku máme v pláne vybudovať ďalších sedem úsekov cyklociest. Celková dĺžka novobudovaných úsekov má zhruba 15 km a stavebné náklady dosiahnú objem približne 2,8 milióna eur, “ vyslovila primátorka Andrea Turčanová v súvislosti s dnešným odovzdávaním dokončeného cyklochodníka na Bajkalskej ulici.

Novovybudovaný chodník bol realizovaný na mieste doterajšieho chodníka využívaného chodcami aj cyklistami a vedie od mosta na Bajkalskej ulici po otočku MHD na konci Sídliska III. Rieši samostatne cyklistický chodník s asfaltovým krytom v šírke 3 m a vedľa neho chodník pre peších s krytom z betónovej dlažby v šírke 1,5 m. Celková dĺžka chodníka je 484 m. Súčasťou stavby je aj prekládka verejného osvetlenia a výsadba novej aleje stromov. Celkové náklady na tento projekt dosiahli sumu 148 607,99 €.

Budovanie cyklistických komunikácií prispeje k zvýšeniu bezpečnosti cyklistov, atraktivity nemotorovej dopravy a nárastu podielu ekologickej dopravy na ceste do školy, do práce, alebo za občianskou vybavenosťou.

V Prešove sa v tomto roku plánuje s výstavbou ďalších siedmich úsekov cyklociest. Konkrétne pôjde o úseky:

- Mestská hala – Wilec hôrka: dĺžka 270 m, náklady 174 100 eur
- ul. Masarykova (medzi ul. Kuzmányho a ul. Hurbanistov) - dĺžka 1 290 m, celkové náklady 266 600 eur
- Cyklochodník Šváby – dokončenie – dĺžka 0,3 km, náklady 70 000 eur
- Šváby – Delňa: dĺžka 1,3 km, náklady 436 000 eur
- Mlynský náhon (Kúpeľná – VŠ areál): dĺžka 0,5 km, náklady 90 500 eur
- Sekčovská: dĺžka 1,2 km, náklady 106 200 eur
- Prešov – Sigord (cykloželeznička): dĺžka 9 km, náklady 1,5 milióna eur

Cyklocesta Mestská hala – Wilec hôrka

Predmetom projektovej dokumentácie je výstavba časti novej cyklistickej cestičky pozdĺž rieky Torysa od komunikácie na ul. Pod Wilec hôrkou po plánované pokračovanie prístupovej komunikácie v rámci protipovodňových opatrení okolo rieky Torysa. Šírka chodníka je 3 m, celková dĺžka je 270 m. Kryt chodníka je z asfaltobetónu. Navrhovaným priechodom pre cyklistov cez miestnu komunikáciu na ul. Pod Wilec hôrkou sa cyklocesta napája na lávku pre cyklistov cez Torysu zrealizovanou v rámci stavby pod investorstvom Slovenskej správy ciest. Cesta pôjde od lávky (od mosta Pod Wilec Hôrkou) smerom k mestskej hale a napojí sa na cyklocestu, ktorá bude vybudovaná ako súčasťou protipovodňových opatrení Slovesnkým vodohospodárskym podnikom.

Cyklochodník ul. Masarykova (medzi ul. Kuzmányho a ul. Hurbanistov)

Návrh rieši samostatný cyklistický chodník pozostávajúci z dvoch samostatných jednosmerných trás, bez účasti peších. Súčasťou je tiež prekládka nástupnej plochy zastávky MHD pri Čiernom moste a čiastočná zmena usporiadania dopravy na miestnej komunikácii. Kryt chodníka bude z červeného asfaltu, šírka chodníka je 1,25 m, dĺžka 1 290 m.

Cyklochodník Šváby – dokončenie

Stavba je situovaná v priestore od križovatky ulíc Solivarská, Švábska a Arm. gen. Svobodu – prepojenie existujúcich cyklistických chodníkov v celkovej dĺžke 242 m. Zároveň sa rieši aj samostatný dláždený chodník pre peších v šírke 1,5 m. Cyklistický chodník bude s asfaltovým krytom v šírke 3 m.

Cyklochodník Šváby – Delňa

Začiatok riešenej oblasti je na križovatke ulíc Švábskej a Jesennej od ukončenia už zrealizovanej cyklistickej trasy po východnej strane ulice Švábskej s pokračovaním južným smerom po ulici Pionierskej a Jesennej. Koniec riešeného úseku je v priestore vstupu na prírodné kúpalisko Delňa. Celková dĺžka trasy je cca 1 300 m. Z hľadiska šírkového usporiadania sa jedná o spoločný chodník pre chodcov a cyklistov v celkovej šírke 2,25 m. Časť pre chodcov je obojsmerná, časť pre cyklistov je jednosmerná v smere jazdy vozidiel.

Cyklochodník Mlynský náhon (od ul. Kúpeľnej po areál VŠ)

Výstavba novej trasy cyklistického chodníka je plánovaná v polohe pôvodného mlynského náhonu, v časti ul. Kúpeľnej. Projektová dokumentácia rieši vybudovanie nového cyklistického chodníka a jeho krížení s miestnymi komunikáciami, chodníkmi, ako aj jeho priechod železničným priecestím. Okrem samotného cyklistického chodníka sa zrekonštruuje časť ul. Kúpeľnej od vstupu do ZŠ po križovatku s ul. Tarasa Ševčenka. Vznikne 13 nových parkovacích miest. Výstavbou nového chodníka sa usporiadajú trasy pre peších. Z hľadiska šírkového usporiadania cyklistických komunikácií je to dvojpruhová, obojsmerná komunikácia v dĺžke 500 m a v šírke 3 m (v úseku trasy mlynského potoka 2,5 m).

Cyklochodník ulica Sekčovská (od L. Novomestského po Šalgovík)

Navrhovaná stavba je pokračovaním existujúceho cyklochodníka pri potravinách VICTORIA s ukončením cca 200 m za poslednou zastávkou na Sekčovskej ulici pred Šalgovíkom. Dokumentácia rieši obojsmernú komunikáciu šírky 2,5 m v dĺžke 850 m a jednosmernú na existujúcej vozovke okolo obratiska vozidiel MHD v dĺžke 272,2 m – celková dĺžka je 1119,60 m. Prevažná časť sa nachádza v zelenom postrannom páse medzi Sekčovskou ulicou a účelovými sídliskovými komunikáciami. Kryt cyklochodníka je navrhnutý asfaltobetónový, kryt chodníka je uvažovaný z betónovej dlažby.

Cykloželeznička Prešov – Sigord

Navrhovaná výstavba cykloželezničky prechádza územím: Prešov – Solivar - Sigord. Celková dĺžka trasy je 9 043 m. Z hľadiska šírkového usporiadania sa jedná o asfaltový chodník pre cyklistov v celkovej šírke 3 m. Trasa cyklochodníka kopíruje historickú trasu bývalej lesnej železničky, neskôr pionierskej železničky.

Kryté parkovacie zariadenia pre bicykle v meste Prešov

Mesto Prešov má ambície aktívne prispievať k zvyšovaniu podielu cyklistickej dopravy na celkovej deľbe dopravnej práce na funkčnom území mesta a k zníženiu celkového znečistenia ovzdušia dopravou. Preto realizuje a pripravuje viaceré projekty, zamerané na budovanie a sieťovanie cyklistickej infraštruktúry (cyklotrasy), vrátane doplnkovej cyklistickej infraštruktúry (kryté parkovacie zariadenia pre bicykle) v snahe prioritne odľahčiť centrum mesta Prešov od výrazne narastajúcej automobilizácie a povýšiť cyklistickú dopravu na plnohodnotný spôsob prepravy v rámci udržateľnej mobility v meste Prešov a okolitých obciach spadajúcich do mestskej funkčnej oblasti mesta Prešov a vybudovať ľahko dostupnú a cenovo výhodnú sieť mestskej dopravy. Mesto preferuje budovanie tzv. segregovaných cyklistických komunikácií, pričom kryté parkovacie zariadenia sú umiestňované tak, aby boli dostupné a prístupné priamo z cyklistických komunikácií.

Cieľom projektu je zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity cyklistickej dopravy v meste Prešov. Projekt má jednu hlavnú aktivitu pre vybudovanie Doplnkovej cyklistickej infraštruktúry – vybudovanie 8 ks krytých parkovacích zariadení pre bicykle, konkrétne:
stanica SAD a ŽSR - ul. Košická
parkovisko pred MsÚ - ul. Jarková 24
parkovisko na Slovenskej ulici
Prešovská univerzita - ul. 17. Novembra
ul. Arm. Gen. Svobodu
ul. Exnárova
ul. Mukačevská
ul. Bajkalská
Ide o drobné stavby - plocha 24,8 m2 , obostavaný priestor 75,5 m3 , počet státí pre bicykle v každom objekte 16 – 28 ks, predpokladné náklady: 312 395,69 €.

 
6.7.2017 | Pridal: Redakcia PIS | Šport | čítané: 4326 krát