Utorok, 19. marec 2024
Meniny má Jozef | zajtra Víťazoslav, Klaudius

Podnikateľ nie je nadávka

Rozhovor s vyhľadávanou bra fitterkou, Júliou Kasenčákovou

Júlia Kasenčáková je mladá dynamická žena, ktorá vie čo chce a pre svoju milovanú prácu je ochotná cestovať po celom Slovensku, ale aj študovať, hľadať nové inšpirácie. A aby sa z nej stala ozaj dobrá obchodníčka a poradkyňa, jej pracovný deň sa končí vždy, keď si aspoň na chvíľu môže sadnúť doma na terasu a pozerať sa na ticho stromov a popíjať kávičku. Pani Júlia, alebo ako ju volajú jej kamaráti, Julka, sa profesionálne už sedemnásť rokov venuje bra fittingu (poradenstvu v oblasti výberu spodnej bielizne). K tejto netradičnej oblasti podnikania sa dostala aj vďaka svojej mame, ktorá podniká už od roku 1993. Vlastní obchod so spodnou bielizňou v centre Prešova a ako nám sama Júlia prezradila, v obchode sa narodila . S bra fittingom začala na strednej škole a keďže v štúdiu pokračovala na vysokej škole v Bratislave a jej snom bolo mať vlastnú predajňu, voľba padla automaticky na Bratislavu.

Prečo ste sa rozhodli práve pre Bratislavu?

V Bratislave som študovala a vždy som ju mala rada. Keď sa naskytol priestor na prenájom, o ktorom nám povedala známa, povedala som si, že je ten správny čas a vyskúšam to. Dôvodom výberu miesta podnikania bola aj väčšia mediálna podpora a solventnejšia klientela. No začiatky boli ako všade, ťažké. Po tom, čo som prevádzku z finančných dôvodov zatvorila, spokojné zákazníčky sa ku mne stále vracali a chceli aj naďalej využívať mojeslužby. Boli ochotné precestovať aj niekoľko kilometrov až do kamennej predajne v Prešove. Neskôrvšak toho začalo byť veľa, preto som sa rozhodla, že budem cestovať za klientkami aj s tovarom. Cestovanie po celom Slovenku a následné venovanie sa bra fittingu mi zaberie dosť veľa času. Je to fyzicky aj časovo veľmi náročné, preto som si prenajala raz týždenne miestnosť v jednom z bratislavských hotelov. Čo ma teší je, že dopyt zo strany spokojných klientiek je taký vysoký, že počas toho jedného dňa, keď som v Bratislave, som taká vyťažená, že je nevyhnutné urobiť si dobrý time manažment.

V čom je Vaša firma výnimočná?

V rámci SR nemám veľkú konkurenciu, bra fittingje na Slovensku menej rozšírený ako v zahraničí. Dokonca viem len o dvoch podobne špecializovaných predajniach v Bratislave, ktoré takéto službyposkytujú. Ostatné sú zvyčajne predajne jednej značky a zákazníčka, ktorá si chce dobre vybrať, musí navštíviť niekoľko predajní. U mňa je v ponuke zastúpených viacero značiek z Nemecka, Slovenska, Talianska a Českej republiky.
Julka pokračuje ďalej a spomína na svoje podnikateľské začiatky ešte v maminom podniku, kde pracovala už počas strednej školy. Hovorí, že sa do obchodu narodila :-) aj v ňom vyrastala. Doma mali samé šatičky, látky, strihy. Keď na strednej škole v rodinnej firme pracovala, už sa zameriavali len na spodnú bielizeň a v obchode a v predaji mali tovar od jedného slovenského výrobcu, s ktorým spolupracujú do dnes.
Služby, ktoré ponúka svojim zákazníčkam dnes, sú trochu iné ako tovary, ktoré ponúkajú v rámci ponuky v rodinnej firme. Aj keď dnes bra fitting nie je na Slovensku taký rozšírený ako na západe, podľa Julky je to služba, ktorú treba vyskúšať. Je to tak, ako so všetkým. Pokiaľ zákazníčka Júliinu službu nevyskúša, nevie, čo ponúka. S úsmevom pripomína, že pri poradenstve, ktoré poskytuje, treba odhodiť všetky zábrany a nebáť sa nechať si poradiť. Žena by sa mala cítiť v spodnej bielizni komfortne.

Aké vekové kategorie využívajú Vaše služby?

Najmä ženy vo veku 30-50 rokov. Sú to zrelšie ženy, ktoré chcú do seba zainvestovať a už na to majú aj čas aj peniaze, chcú dobre vyzerať. Väčšinou sú to ženy, ktorým sa zmenila postava, napríklad schudli, pribrali alebo sú po pôrode alebo jednoducho majú na bežné obchody atypickú veľkosť.

Ako by ste zhodnotili vývoj trhu so spodnou bielizňou?

Trh s bielizňou sa veľmi zmenil. Kým niekedy som šetrila na talianskú značku, ktorá bola pre mňa topka, dnes patrí táto značka k takému takmer spodnému štandardu, čo na predajni máme. Rovnako sa zmenila, podstatne rozšírila ponuka, čo sa týka veľkostí. Trh je dnes presýtený tovarom. A čo sa zmenilo radikálne, to je kvalita. Tá išla výrazne hore. Ak si zákazníčka kúpi dobrú podprsenku, s primeranou starostlivosťou by mala vydržať aj 2-3 roky. Ale ozaj záleží od toho, koľko podprseniek má žena v šatníku, ako často ich nosí, ako sa o ne stará, či ich perie v aviváži a veľmi veľa ďalších faktorov. Iné je to so športovou podprsenkou, ktorá je viac namáhaná a určite vydrží kratšie. Podnikanie je náročná práca, ako na čas, tak aj na sociálne zručnosti.

Čo Vás vie v práci najviac nahnevať, rozhodiť, vytočiť?

Ľudia. Najhoršie je, keď príde zákazníčka, ktorá je bojovne naladená. Má problém, ktorý chce vyriešiť, ale vlastne si nechce dať poradiť, neukáže sapri skúšaní a vtedy je ťažko niečo radiť. Častosa priporadenstve stáva to, že ženy majú zafixovanú veľkosť podprsenky. No v súčasnosti poskytuje dnešný trh rôzne veľkosti. Ak príde žena s tým, že má veľkosť C, to však neznamená, že pri každom vzore a každej značke je to to isté. Zákazníčky tiež prídu s inou osobou, ktorá mi znemožnuje poradiť pri výbere vhodnej podprsenky. Pritom ja som tam na to, aby som im poradila. Počiatočný „boj“ je najťažší a keď zákazníčka zistí, že je spokojná a tovar, ktorý si kúpila, spĺňa všetky jej požiadavky, tak sa vráti aj nabudúce.
Práca s ľuďmi je vyčerpávajúca a pre Julku je najväčšou relaxáciou to, že sa môže vrátiť domov. Nedávno sa presťahovali do úplného kľudu a relax je pre ňu vtedy,  keď si môže vychutnať kávičku na záhrade a popozerať na prírodu. Relaxom je pre podnikateľku Júliu Kasenčákovú aj jej pes.

Kde beriete inšpiráciu?

Všade. Inšpiráciuhľadám na sociálnych sieťach, no hlavne od iných žien. Niekedy nechápem kde berú všetky tie nápady, ktoré rozbehli. A tých projektov, ktoré riešia je neskutočne veľa. Okrem toho sledujem aj rozličné domáce a zahraničné blogy módnych návrhárov a navštevujem rôzne eventy, inšpirujem sa na zahraničných stránkach... Inšpirácia je všade a často si vravím, aha, toto je dobrý nápad, toto sa dá urobiť inak, vylepšit. V neposlednom rade ma inšpirujú zákazníčky, ktoré mi navrhnú, čo by ešte chceli, čo dokúpiť, aký tovar im chýba.

Máte informácie o tom, odkiaľ sa Vaše zákazníčky dozvedia o Vašej prevádzke/ponúkaných službách?

V obchode máme veľkú klientelu a spokojné zákazníčky sa k nám vracajú. Moja klientela je na celom Slovensku, dokonca aj v zahraničí. Spokojné zákaznícky sa vracajú späť a šíria informácie aj ďalej. Táto forma ústneho podania reklamy funguje. Jeto najlepší spôsob propagácie, lebo je autentický. Je to však časovo náročná forma propagácie.
Júlia Kasenčáková spolupracuje s SBA a využila bezplatné krátkodobé individuálne poradenstvo ponúkané v rámci projektu Národné podnikateľské centrum v regiónoch (ITMS2014+: 313031I870). Preto nás zaujímalo, v akých oblastiach jej expert pomohol a kam ju toto poradenstvo posunulo.
Pred poradenstvom som vedela, že chcem svoju firmu viac propagovať a expert mi poradil, že dobrá cesta je vytvoriť si vlastnú internetovú stránku. Poradil mi, ako by mala vyzerať, pomohol mi s výberom firmy, ktorá mi ju spravádzkuje a bude aj spravovať, sprevádza macelýmprocesom tvorby a náplne webovej stránky, dáva mi tipy na obsah. Keď sme sedeli s expertom a rozmýšľali, čo dať na stránku, tak som zistila, že je toho veľa, len som si to tak neuvedomila, až kým som všetky podklady nezačala dávať do kopy. V podsate by som sa bez experta nikam nepohla. Stretnutia s ním boli super. Z každého som išla plná nápadov a nabudená, takže odporúčam :-) Je skvelé, ak vás niekto posunie, nakopne, poradí. Hlavne ak je to niekto nestranný a ešte aj chlap a povie vám, že je to dobré, to čo robíte. A to vie posunúť ďalej.

Podnikanie je možno činnosť ako každá iná, ale čo vám podnikanie dalo a čo vzalo?

Nuž, je toho strašne veľa. V každom prípade podnikanie sú hrozné nervy a stres. Ale to povie asi každý, kto podniká. Začínalo sa ťažko a mnoho vecí nevyšlo. Ale aj to, čo nevyšlo, bolo dobré, lebo to asi tak malo byť. To, čonevyšlo, Vásalebo porazí, alebo nakopne. Začať podnikať bolo určite iné skôr, keď začínala moja mamka (rok 1993) a iné, keď som začínala ja (2013). Aj vtedy to bolo ťažké, ale inak. Keďsom išla do Bratislavy, tak som potrebovala strašne veľa peňazí a kontaktov. Bolo to veľmi náročné aj v tom, že som mala naraz 3-4 práce, aby som finančne vyšla, najmä preto, že musím nakúpiť tovar.
A čo mi podnikanie dalo? Nuž, v podnikaní sa musí ísť stále ďalej, nedá sa cúvnuť, sú tam stále nové výzvy. Človek, ktorý chce podnikať, musí byt silný, sebavedomý, nebáť sa, inak ho to všetko udupe. Podnikane človeka veľmi formuje. Stále treba niečo hľadať, učiť sa nové veci a mňa to baví. Určite sú ľudia, ktorí majú radi stereotyp, istoty, ale ja nie.
Podnikateľ musí byť ctižiadostivý, dravý, vytrvalý. Za tie roky čo podnikám, som sa už veľakrát vzdala, ale neviem, či je nejký podnikateľ, ktorý sa nikdy nezastavil, nevzdal, nespadol. To sa asi ani nedá. A určite potrebujem niekoho, kto mi v ťažkých chvíľach pomôže, poradí. Mňa v podnikaní držala mamka, ktorá podniká od roku 1993.

Aká je Vaša vízia do budúcnosti? Kde sa vidíte o 10 rokov?

Rada by som otvorila salón so spodnou bielizňou, kde by zákazníčky prichádzali nielen kvôli bra fittingu, ale celkovo kvôli atmosfére. Celý výber spodnej bielizne by mal byť pre ženu takou prirodzenou súčasťou jej života ako keď si ide dať urobiť manikúru, ide ku kaderníčke, kozmetičke, do relax centra alebo na masáž, tak by chodili aj ku mne.
Predpokladám, že rozšírim svoje podnikanie​ aj do zahraničia. Teraz som na to nemala čas, keďže rok robím na predajni, ale už sa začínam venovať najmä poradenstvu. Na to, aby som mohla preniknúť na zahraničné trhy však potrebujem ešte absolvovat nejaké kurzy, semináre, školenia. Je toho veľmi veľa, hlavne v zahraničí, takže sledujem a vyberám, čovšetko navštívim. Navštevujem výstavy, veľtrhy, aby som urobila PR svojej službe. Veľmi by som chcela ísť na veľtrhdo Paríža.
Na záver sme sa ešte Júlie Kasenčákovej opýtali na jej názor na podnikanie na Slovensku. Po chvíli zamyslenia povedala, že podnikanie na Slovenku je veľmi náročné. Jednak sú podnikatelia zaťažení neskutočnou byrokraciou, predpismi a zákazmi, ešte je tu zákazník a zamestnanci. Zákazníci si zvykli na to, že ich predavači rozmaznávajú vernostnými kartami, ktoré získavajú už takmer všade a hneď za prvý nákup. Áno, aj v predajni za nákup ich majú a dávajú na ne 5 % zľavu. No kým niekedy si zákazník musel kúpiť tovar za určitú sumu, dnes uz zákaznícku kartu dostane každý. Čo si ale zákazník neuvedomuje je, že pre obchod je to nakonci dňa možno 50€, ktoré obchodník zaplatí zo svojho príjmu.
Okrem byrokracie si podľa podnikateľky vláda vzala za úlohu aj chrániť zamestnancov pred podnikateľmi, ktorí sú tí zlí a na zamestnancovi len zarábajú. Ale Julka si pamätá, že Vianoce rodina trávila v obchode, lebo zamestnancom chceli dať voľno. Za zamestnancov vždyplatili odvody aj dane. Skôr neostávalo im, len aby mohli dať zamestnancom. A vie vôbec taký zamestnanec, koľko peňazí stojí podnikateľa? Podnikateľ to nie je nadávka. Podnikateľ je každodenná drina!

Rozhovor vznikol v Národnom podnikateľskom centre v Prešove – inštitúcie typu one-stop shop – poskytujúcej komplexnú systematickú podporu a odborné poradenstvo pre malých a stredných podnikateľov, i pre záujemcov o podnikanie v 7 regiónoch Slovenska, okrem BSK.

Súvisiace články
17.8.2020 Na ranč za gastronómiou 27.4.2020 Podnikatelia nie sú ani v týchto časoch na svoje problémy sami 26.3.2020 O tvorivej knihomoľke 6.2.2020 Obyčajné záhrady s neobyčajnými dizajnovými prvkami 9.1.2020 Podnikanie? Nemám čo stratiť! 2.11.2019 Prežívame apokalypsu v personalistike? 25.7.2019 Čarovná JAZYKOLA 22.7.2019 Cesta za vínom 8.4.2019 Dream job na Slovensku? – Prečo nie? 8.3.2019 Duševné vlastníctvo: Ako si ochrániť svoj biznis nápad? 11.2.2019 Úspešne preraziť do sveta biznisu v zahraniční je s nami jednoduchšie 28.1.2019 VÝKAZY, FAKTÚRY, DANE. AKO NA NE? 21.1.2019 Ponúknuť klientovi e-shop bez služieb je ako postaviť predajňu v lese 9.11.2018 Odvážené je nielen obchod. Odvážené je životná cesta 7.9.2018 Pomáhame podnikateľom rásť 31.8.2018 Ani služby pre podnikateľov nie sú zadarmo 13.8.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť- ll. časť 31.7.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK