Štvrtok, 28. marec 2024
Meniny má Soňa | zajtra Miroslav
udalosť sa už konala

Sochárstvo 20. storočia

Suterén – Hlavná 53, Prešov


Sochárstvo 20. storočia zo zbierok Šarišskej galérie. Samostatná prehliadka sochárstva 20. storočia zo zbierok ŠG ešte nebola realizovaná. časť sôch z depozitára galérie sa objavilo okolo roku 2000 v rámci retrospektívneho cyklu "Umenie 20. storočia" pri mapovaní tvorby jednotlivých desaťročí. Posledná čisto sochárska výstava (ak nerátame pomerne frekventovanú prezentáciu starých sakrálnych drevorezieb a profilových výstav jednotlivých sochárov) sa v ŠG ukutočnila na jeseň v roku 1994 pod názvom "Sochársky salón", teda išlo o prierez súčasnou sochárskou tvorbou, nie o načretie do zbierkového fondu. Tentokrát sa najatraktívnejšie sochárske diela zo zbierok ŠG objavia v rámci jednej výstavy. Divák si bude môcť utvoriť pomerne ucelenú predstavu o zbierkotvornej činnosti inštitúcie, zároveň i o vývoji sochárskeho výrazu u nás v priebehu uplynulého storočia, v neposlednom rade tiež o úskaliach a nástrachách oficiálneho zberateľstva umenia v podmienkach reálneho socializmu, kedy akvizície vývojovo progresívnych diel neboli v zhode s vtedajšou kultúrnou politikou.


Cieľom je ukázať prierez základnými tendenciami východoslovenského sochárstva 20. storočia (akademizujúci historizmus, sociálny a civilný realizmus, lyrický a expresívny modernizmus, konštruktívny abstrakcionizmus, novofiguratívne tendencie, postmodernizmus a individuálne autorské koncepcie konca storočia). Jednotlivé miestnosti výstavy budú vyhradené špecifickým fenoménom - portrét, žáner, motív ženy (keďže býva v dielach sochárov bohato zastúpený) či mimožánrovo orientované moderné koncepcie. Divácky zaujímavé bude sledovať vývin sochárskeho štýlu v rámci diela určitého sochára - v prípade Františka Patočku prechod od vecného realizmu k metaforickým abstraktným dielam, v prípade Vojtecha Lofflera od sociálno-kritického žánru cez antikizujúce mramorové sochárstvo k nežnej "púčikovitej" štylizácii. K highlightom expozície bude dozaista patriť biomorfná plastika Juraja Rusňáka či rané dielo Dušana Pončáka.


Polstovka vystavených skulptúr i plastík - v kove, kameni, sadre, dreve, epoxide a keramike - vznikla v rokoch 1933 až 1993. V 1.tretine 20. storočia neboli na Šariši ani na východom Slovensku sociálno-ekonomické predpoklady na rozvoj sochárskej tvorby, chýbali objednávky a prvé talenty ešte študovali v Budapešti, Viedni a Prahe. Druhá polovica 90-tych rokov bola zase poznačená nemožnosťou systematického budovania zbierkového fondu z dôvodu výrazného redukovania nákladov na činnosť galérie (a teda i činnosť akvizičnú) zo strany transformujúceho sa štátu.

Pridal: Redakcia PIS
1659
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK