Utorok, 19. marec 2019
Meniny má Jozef | zajtra Víťazoslav, Klaudius

Tip na výlet: Parkaň

Severozápadné svahy vrchu Mindžová (920 m) v pohorí Bachureň skrývajú jednou z najkrajších pseudkorasových tiesňav na Slovensku - Parkaň. Jej vznik majú na svedomí posuny flyšových pieskovcových a zlepencových súvrství na príkrych svahoch. Vznikla tak jedinečná, asi 300 metrov dlhá tiesňava, ktorej steny miestami presahujú výšku 10 metrov a v ktorej je aj niekoľko puklinových pseudokrasových jaskýň, viaceré majú ľadovú výplň.

Trasa: Lipovce (587 m) - Lipovce, cintorín - Nad Šošňom (794 m) - Mindžová (920 m) - Parkaň, dolný koniec (820 m) - Mindžová - sedlo Búče (860 m) - Lipovce (587 m).

Značka: modrá 2804, neznačená, červená 0922, žltá 8707.

Pohorie: Bachureň

Trvanie trasy: 3:15 hodiny

Obtiažnosť: mierne náročná, orientačne vyžaduje pozornosť

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina - Branisko

Prístup na začiatok trasy:

Autobusom SAD z Prešova do Lipoviec.

Zo zastávky autobusu v strede obce Lipovce (587 m) po ceste hore dedinou. Na hornom konci pri smerovníku Lipovce - cintorín modrá značka pokračuje rovno úvozom, o niekoľko desiatok metrov bočí doprava (šípka) a začína stúpať trávnatým svahom s peknými výhľadmi, neskôr lesíkom. Cesta sa stáča doľava a vychádza do sedla a ku smerovníku Nad Šošňom (794 m, 50 min. ). Tu pár metrov po červenej značke smerom na Búče, potom z nej odbočuje doprava už pod vrchom Mindžová neznačená lesná cesta. Po nej najskôr lúčkami, potom lesom so stopami ťažby nenáročne nahor až na rozsiahle lúčne vrcholové plató Mindžovej (920 m, 1:10 h). Vrchol s pekným výhľadom je vpravo (triangulačná tyč).
Tu nastáva dôležitý moment, je potrebné trafiť sa na chodník. Z pohľadu smeru doterajšieho výstupu sú na vrchole dva výbežkové pásy krovín a stromov. Popri tom, ktorá je viac naľavo až na kraj lesa (najhlbší výbežok lúky), kde natrafíte na vyšliapaný chodníček. Ten klesá malinčím, potom strmším výšvihom v lese a stáča sa už v členitom teréne mierne doprava, ku hornému koncu tiesňavy Parkaň. Odporúčame zostup smerom nadol po ľavom hornom okraji tiesňavy, ktorým vedie chodníček. Zhora si možno celú tiesňavu detailne prezrieť. Chodník zostúpi až k dolnému okraju Parkane (820 m, 1:30 h). Odtiaľ je možné pokračovať ešte pár metrov nadol, do doliny k potôčiku. Povedľa neho vedie nadol cesta, ktorá ústi pri dolnom okraji lyžiarskych svahov na Búčiach a pokračuje do Renčišova (asi 1 hodina).
Naša túra však pokračuje iným smerom - zostúpime na dno tiesňavy a vystupujeme naspäť jej dnom. Najskôr príde nenáročný skalný stupeň, potom centrálna vlhká časť s vysokými stenami a poriadne divokým, pralesným charakterom vegetácie. Je tu viacero dobre viditeľných jaskynných otvorov, do ktorých sa však neradno púšťať. Po výstupe na horný okraj sa vraciame tým istým chodníčkom na vrcholovú lúku Mindžovej (2 h). Tu doprava, na chodník hrebeňom, neskôr výraznú lesnú cestu, ktorá priamo klesá až ku križovatke s červenou značkou v sedle Pastierska. Nenáročným, pekným hrebeňom až ku križovatke Búče, sedlo (860 m, 2:30 h). Od smerovníka pokračujeme už po žltej značke doľava cez lúku (tyčová značka) ku okraju lesa. Tu sa terén láme a začína sa dosť nepríjemný, prudký, hoci nedlhý zostup lesom až na úpätné lúky. Po nich poľnou cestou až ku známej križovatke Lipovce, cintorín a po asfaltke na zastávku v strede obce Lipovce (587 m, 3:15 h).

Táto túra je skutočnou chuťovkou, poteší najmä fajnšmekrov, ktorí hľadajú menej frekventované miesta s originálnymi prírodnými výtvormi.

V tiesňave Parkaň
Lúky pod sedlom Nad Šošňom
Na Mindžovej
Horná časť Parkane
Horný okraj tiesňavy
Skalné steny v úzkej časti
Divoká vegetácia tiesňavy
Štruktúra skalných stien
Inzercia
Reality: Predám
Predaj 2 x stavebný pozemok s výmerou 689 m2, Župčany, okr. Prešov

2 stavebné pozemky Župčany, okr. Prešov. Plocha parcely 2 x 689 m2, hlavná komunikácia asfaltová, k pozemku vedie spevnená makadamová cesta, tvar pozemku obdĺžnik (šírka 19 m x dĺžka 37 m), IS: elektrina v blízkosti pozemku, vlastný vodovod. Cena 26 eur/m2.

0907030622 | | cena: 26,-€
kancelárske priestory v Prešove UNICENTRUM

Prenajmem kancelárske priestory v širšom centre Prešova na Kúpeľnej ulici č. 6. Výhodou je parkovanie zdarma. V budove je optický internet. Bližšie informácie:http://www.kancelariepresov.sk/

0905841632 |
Reality: Dám do prenájmu
Prenájom kancelárske/obchodné priestory, prízemie, širšie centrum, Prešov

Na prenájom kancelárske/obchodné priestory Prešov, ul. Vajanského. Prízemné priestory s výkladom, výmera 63 m2, priestory po kompletnej rekonštrukcii, dve samostatné miestnosti s príslušenstvom. Možnosť využiť dva samostatné vstupy. Cena 450, - Eur/mesiac.

0907030622 | | cena: 450,-€
Reality: Dám do prenájmu
Dám do prenájmu kancelárske priestory

Variabilné kancelárske priestory 52 m2 a 66 m2, alebo vcelku 118 m2 v širšom centre Prešova, situované v peknom, tichom prostredí s parkovaním v areáli.

+421903602897 | | cena: dohodou
Kancelárske priestory

Prenajmeme kancelárske priestory na Plzenskej ulici č. 2 v Prešove. Výhodný nájom a internet v cene.

0905324336 | | cena: dohodou
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK
Pri zobrazovaní stránky používate aktívny script na blokovanie prídavných modulov (adBlocker). Pre správne zobrazenie všetkých sekcií ho deaktivujte.