PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

https://pis.sk/clanok/10835/grafikon_vlakovej_dopravy-doslo_k_dohode.html

Grafikon vlakovej dopravy: došlo k dohode

Výraznejšie zmeny by mali byť od marca budúceho roku.

"Je to dohoda medzi našimi požiadavkami a návrhom ministerstva. Ak by bol zavedený priamy denný rýchlik Prešov – Bratislava, bol by som s výsledkom spokojný", uviedol na margo rokovania k návrhu vlakového grafikonu 2012/2013 Peter Chudík.

Predseda Prešovského samosprávneho kraja a Stanislav Kubánek, poslanec Národnej rady SR za Prešovský kraj, sa včera stretli s ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jánom Počiatkom.

Výsledkom rokovania zatiaľ je, že aj po 9. decembri bude zachovaný rýchlik Poľana, ktorý večer vychádza z Prešova a ráno vysadí cestujúcich v Bratislave. Rokovalo sa však aj o zavedení priameho denného rýchlika na trati Prešov – Bratislava. Podľa argumentov ministerstva až 80 % ľudí cestuje týmto vlakom do Košíc a len 20 % do Prešova. Ako však župan zdôraznil, "budeme bojovať o priame denné spojenie Prešov – Bratislava a späť. Máme konkrétny návrh. Ráno idú z Košíc dva rýchliky krátko za sebou - IC vlak 500 o 5,28 a rýchlik 602 o 6.15 h. Naším zámerom je rýchlik o 6.15 smerovať z Prešova. Takisto popoludní z dvoch vlakov vychádzajúcich z Bratislavy o 15,53 a o 17.37 h by mal byť prvý nasmerovaný do Prešova. Ak sa to splní, bol by som celkom spokojný", konštatoval P. Chudík. Ako doplnil, "zatiaľ sme sa dohodli, že najneskôr od marca budúceho roku budú k rýchlikom zabezpečené prípoje z Kysaku v rozmedzí 7 – 20 minút. To je akceptovateľné", vysvetlil župan.

Cestujúcim spôsobuje problémy aj zlé načasovanie raňajších vlakov do Prešova zo smeru od Košíc (05.59, 07.02, 07.59 h), od Lipian (05.59), alebo od Bardejova (05.46, 07.02). Rovnaký problém majú cestujúci popoludní, keď vlaky odchádzajú krátko po celej hodine (13.12, 14.12, 15.12 h), pričom ľudia končia prácu obyčajne o celej a nestihnú sa dostať na vlak. Preto bolo dohodnuté, že tieto vlaky budú presunuté zhruba na pol. Rovnaké riešenie by malo byť aj na trati Košice - Prešov, tieto vlaky však treba koordinovať aj s prípojmi na rýchliky.

P. Chudík s ministrom Počiatkom rokovali aj o trati Stará Ľubovňa – Kežmarok, kde sa mal počet vlakov znížiť o dve tretiny. "Momentálne tu chodí 11 párov vlakov, ministerstvo navrhovalo znížiť to na štyri páry, po včerajšej dohode ostane sedem párov", priblížil župan. Najväčším problémom zostáva spojenie Plaveč – Lipany, kde by mal chodiť len jeden pár vlakov týždenne, aby zabezpečil odvoz a dovoz študentov do škôl. "Uvidíme, ako sa vyvinie situácia. Cestujúcich tam nie je reálne veľa, ak by vznikol problém, budeme sa snažiť nahradiť dopravu autobusovými spojmi", dodal P. Chudík.

Väčšina zmien sa zavedie od marca budúceho roku. Zmenu grafikonu od decembra už nie je možné ovplyvniť, pretože momentálne sa už pripravuje grafikon nákladnej vlakovej dopravy. "Mal som zdravotné problémy, nemohli sme rokovať skôr, preto sme to riešili až teraz", vysvetlil P. Chudík. Ako zdôraznil na záver, "určite sa k tomu vrátime".

Proti navrhnutému grafikonu vlakovej dopravy 2012/2013 sa zdvihla vlna nevôle nielen na východe Slovenska. Petíciu proti grafikonu svojimi podpismi podporilo 10 270 občanov. Nesúhlas v auguste vyjadrili aj poslanci Zastupiteľstva Prešovského samosprávneho kraja a poslanci mestského parlamentu v Prešove.

 
20.9.2012 | Autor: Veronika Fitzeková | Samospráva | čítané: 1793 krát