Utorok, 16. apríl 2024
Meniny má Dana, Danica | zajtra Rudolf

Cestári v Prešovskom kraji prekročili plánovaný rozpočet zimnej údržby už o 10%

Cestári v Prešovskom kraji už prekročili plánovaný rozpočet na zimnú údržbu o 10%.

(ilustračné foto)
(ilustračné foto)

Momentálne je to 500.000 eur. Zimná sezóna je však ešte stále v plnom prúde, v Tatrách končíme zimnú údržbu okolo 15. až 20. apríla“, konkretizuje riaditeľ Správy a údržby ciest (SÚC) Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Vladimír Kozák.

V posledných rokoch sa priemerné náklady na zimnú údržbu pohybujú okolo päť miliónov eur, pričom náklady na posypový materiál predstavujú 1,5 až dva milióny eur. Cestári už teraz hľadajú možnosti, kde nájsť ďalšie finančné prostriedky. Podľa Kozáka budú musieť obmedziť štandard letnej údržby, čo znamená obmedzenie vykonávaných činností v lete, ako je údržba zelene, cestného príslušenstva, priekop, priepustov, údržby bezpečnostných zariadení. „S najväčšou pravdepodobnosťou požiadame o financie aj zriaďovateľa, teda PSK“, avizuje Kozák.

Po zime budú musieť cestári riešiť ďalší obrovský problém, a to vysprávku výtlkov. V tomto roku evidujú väčší rozsah výtlkov na regionálnych komunikáciách. Podľa riaditeľa prešovských cestárov to spôsobil charakter zimy s kolísaním teplôt počas dňa, keď dochádza k zamŕzaniu a odmrazovaniu vozoviek. „To v konečnom dôsledku vedie k zvýšenej tvorbe výtlkov“, dodáva Kozák. Na ich opravu si však budú musieť vodiči počkať dovtedy, kým nastanú stabilné teplotné podmienky, vhodné na opravu. Zatiaľ je možné použiť len technológiu „canader mix“, ktorá je však cenovo veľmi náročná, podľa Kozáka asi trojnásobne drahšia ako bežná oprava výtlkov po zimnom období. Preto ju cestári používajú len v nevyhnutných prípadoch.

Na cestách II. a III. triedy sme v tomto roku minuli 245 ton na vysprávky najkritickejších miest. Kvalifikovanejší rozsah škôd na cestách bude možné stanoviť až po vizuálnych obhliadkach poškodených úsekov v marci“, zdôraznil Kozák. Na základe komplexných prehliadok určia cestári priority, ktoré úseky treba vyspraviť. Situácia na cestách sa za päť týždňov môže výrazne zmeniť, preto je teraz predčasné hovoriť, o ktoré havarijné úseky pôjde. Zatiaľ nie je určený ani objem finančných prostriedkov na tieto opravy.

Zimné obdobie v Prešovskom kraji je špecifické svojou dĺžkou, napríklad v roku 2010 sme zasahovali ešte v polovici mája a v roku 2011 sme začali zimnú údržbu prvým zásahom už 7. októbra“, uzavrel Kozák.

Súvisiace články
18.2.2013 Snehové zrážky výrazne odčerpali zdroje z rozpočtu SÚC PSK
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK