Piatok, 19. apríl 2024
Meniny má Jela | zajtra Marcel

Knižnice zisťovali spokojnosť čitateľov s poskytovanými službami

Hodnotenie spokojnosti čitateľov, ale aj získanie nových podnetov pre budúce fungovanie, bolo cieľom interného prieskumu, ktorý realizovali všetky knižnice v zriaďovateľskej pôsobnosti Prešovského samosprávneho kraja.

Riaditeľka Knižnice P. O. Hviezdoslava Marta Skalková pre TASR uviedla, že do prieskumu sa zapojilo dovedna 1266 respondentov. Zástupcovia knižníc spolu s pozvanými hosťami dnes v Prešove výsledky analyzovali na seminári, kde sa diskutovalo aj o ďalších krokoch, ktoré by mali viesť k skvalitneniu ich činnosti.

Prieskum knižnice rozbehli koncom marca a konal sa dva mesiace, pričom respondenti dotazníky vypĺňali v elektronickej podobe, prípadne písomne pri osobnej návšteve knižnice. Služby v jednotlivých knižniciach sa hodnotili známkou od 1 do 5, pričom jednotka bola najlepšia.

Zisťovanie sa týkalo návštevnosti knižnice, spokojnosti s konkrétnymi odbornými službami, ako sú výpožičné služby, využívanie internetu. Ďalej sme sa pýtali či sú spokojní s priestormi, vybavením a prístupom pracovníkov k čitateľom“, vysvetlila Skalková.

Podľa nej knižnice dosiahli pozitívne výsledky nakoľko v otázke: „ako hodnotíte celkovú úroveň poskytovaných služieb“ viac ako 71 percent respondentov ohodnotilo úroveň známkou 1 a 2, nespokojných bolo niečo okolo troch percent opýtaných.

Podľa Skalkovej viac ako polovica respondentov sa pozitívne vyjadrila aj k technickému vybaveniu knižníc, pretože najmä študenti vyžadujú lepšie technické zázemie.

Myslím, že knižnice že sú dobre technicky vybavené, používatelia majú prístup na internet, máme skenery. Viac očakávame od digitalizácie, pretože to poskytne nové možnosti“, tvrdí Skalková.

Napriek priaznivým hodnoteniam si vedenia knižníc uvedomujú, že je stále čo zlepšovať a preto chcú o podnetoch čitateľov diskutovať a služby stále zlepšovať.

Využitiu textov a publikácií prepísaných do elektronickej podoby sa venoval aj Jozef Dzivák zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Ten konštatoval, že sme dospeli do štádia, keď sa začalo digitalizovať, ale teraz treba riešiť ako túto skutočnosť využiť a premietnuť do života.

Digitálny obsah, ktorý vzniká by mohol byť vhodnou formou spracovaný pre potreby vzdelávania. Ak takýto obsah vznikne, mohol by byť vhodne využitý aj pre rozvoj cestovného ruchu. Chcem sa pýtať knižníc či sú pripravené zapojiť sa do zbierania informácií, ktoré by mohli cestovný ruch podporiť“, povedal Dzivák.

PSK je zriaďovateľom knižníc v Prešove, Humennom, Poprade Bardejove, Vranove nad Topľou, Svidníku a Starej Ľubovni.

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK