Podľa slov riaditeľa jednej zo SAD Jozefa Kičuru je zvýšenie rôzne, v priemere ide približne o 7 percent. Odzrkadľuje sa to však viac na kratších trasách.
Čo bolo dôvodom tohto opatrenia? "Nuž predovšetkým to, že dotácia samosprávneho kraja na výkon vo verejnom záujme za päť rokov narástla o 6 miliónov eur. Kým v roku 2009 sme na prímestskú autobusovú dopravu dali dotáciu 12 miliónov eur, v roku 2013 to už bolo 18 miliónov eur. Podotýkam, že sú to vlastné príjmy samosprávneho kraja, ktoré by sme mohli použiť na kultúru, zdravotníctvo, školstvo alebo akúkoľvek opravu ciest, " uviedla hovorkyňa predsedu PSK Veronika Fitzeková.
Ďalej povedala, že zvyšovanie dotácie sa dialo postupne, pretože sa zvyšovali aj náklady dopravcov. Ide o sumu, ktorá je vypočítaná podľa vzorca stanoveného pri podpise zmluvy.
Fitzeková pripomenula, že ostatné kraje zvyšovali cestovné už v roku 2011, no PSK vtedy znížil počet objednaných výkonov, znížil sa teda počet kilometrov, ktoré realizovali dopravcovia, a to o 1,2 milióna. V súčasnosti k tomuto kroku pristúpiť nemohli, pretože by to obmedzilo dostupnosť niektorých častí kraja a skomplikovalo život obyvateľom. Navyše, zníženie počtu kilometrov tiež prinieslo zníženie počtu cestujúcich. Práve to je ďalším dôvodom, prečo sa kraj a SAD-ky rozhodli zvýšiť cestovné.
Tarifa, ktorá platí od začiatku roka 2014, sa len zosúladila s tarifou Košického samosprávneho kraja. Prešovský kraj mal doteraz podľa hovorkyne najnižšie cestovné na Slovenku, no po Banskobystrickom kraji práve on doplácal dopravcom najviac.
Na základe zmluvy s PSK, ktorej platnosť skončí v roku 2017, by verejní dopravcovia mali aj primerane obnovovať vozový park. Fitzeková potvrdila, že tak robia a zatiaľ nedošlo k problémom s plnením zmluvy.