Hlavnými prednášajúcimi boli PhDr. Jitka Fořtíková, Ph. D. a prof. RNDr. Milan Hejný, CSc. , ktorí vystúpili v dopoludňajšom bloku, určenom všetkým účastníkom. Po obede sa uskutočnili ďalšie zaujímavé prednášky v dvoch paralelných blokoch, zameraných na deti predškolského veku a žiakov mladšieho a staršieho školského veku.
PhDr. Jitka Fořtíková, PhD. , predsedníčka Centra nadania a členka Mensy ČR, vystúpila s prednáškou pod názvom Ako rozvíjať intelektové schopnosti detí. Prítomných oboznámila s potrebou rozvíjania nadania u detí predškolského veku, ako aj metódou NTC Learning, ktorá je unikátnym systémom učenia detského mozgu za pomoci cvičení, ktoré majú vedecký základ v preukázateľnosti zvýšenia efektivity využívania mozgovej kapacity v detskom veku. Mensa ČR využila príležitosť ponuky spolupráce zo strany Mensa International, tímu odborníkov vedených lekárom Dr. Rankom Rajovičom. Autori nazývajú metódu NTC System of Learning.
Projekt vznikol na pôde srbskej Mensy v záujmovej skupine pod názvom „Nikola Tesla Centre“. V súčasnosti Mensa ČR organizuje kurzy pre učiteľov materských škôl pod názvom Mensa NTC Learning.
Český a slovenský odborník v didaktike matematiky prof. RNDr. Milan Hejný, CSc. predstavil prítomným úspechy metódy, ktorá vychádza z 12 princípov, na ktorých je metóda postavená, a ktoré boli 40 rokov experimentálne preverované v praxi. „Hejného matematiku“, metódu výučby matematiky, používa v súčasnosti viac ako 350 škôl v Českej republike. Metóda prakticky využíva historické poznatky, ktoré sa v dejinách matematiky objavujú od starovekého Egypta až po dnešnú modernú dobu.
V ďalšej, tretej, prednáške sme mali možnosť spoznať aktivity českej Mensy pre nadané deti. Tie predniesol predseda Mensy ČR Ing. Tomáš Blumenstein. Okrem iného patrí medzi vynikajúce projekty česká logická olympiáda, ktorá má každý rok čoraz viac súťažiacich.
V poobedňajších blokoch sme sa zúčastnili prednášok venovaných vzdelávaniu nadaných žiakov na základných školách. PaedDr. Zdeňka Jančíková, Ph. D predstavila systém vzdelávania nadaných žiakov na ZŠ Zlín - Malenovice. Za ZŠ Čtyřlístek s prednáškou pod názvom Výuka nadaných žáku, vystúpila PhDr. Věra Olšáková. Medzi zaujímavé vstupy patrila aj prednáška Klubu nadaných detí Olomouc, v ktorej Mgr. Jiří Hátle spomenul nápady a námety KND. Metódy výučby nadaných žiakov na Mensa gymnáziu priblížil prítomným Mgr. Martin Konečný. Unikátnu školu Open Gate predstavila PhDr. Hana Halfarová, Science centrum Pevnosť poznania zasa Mgr. Blanka Krausová. Sledovanie pohybu očí (eye tracking) je proces merania pohybu očí v hlave, prípadne pohľadov. Táto metóda má uplatnenie v štúdiu vizuálneho vnímania a diagnostike v psychológii a kognitívnej vede. Využitie tejto metódy v pedagogickom výskume predniesla doc. PaedDr. Jana Škrabánková, PhD. z Pedagogickej fakulty OU. Ing. Tomáš Blumenstein predstavil svoju prácu aj vo svojich dvoch vystúpeniach: trieda s rozšírenou výukou matematiky a angličtiny, a poslednom postkonferenčnom workshope pod názvom Tvorba šifier.
Účasť učiteľov „Šmeralky“ mala veľký význam. Stretli sme a počuli množstvo odborníkov i praktikov v oblasti rozvoja nadania. Súčasne sme sa stretli so svojimi kolegami z Českej republiky , ktorí sú pre nás zaujímavou inšpiráciou. Veríme, že v budúcnosti sa spoločne ešte stretneme, ako na konferenciách, tak aj v rámci rôznych aktivít určených nadaným deťom a efektívnej obojstrannej spolupráci.