Pri zobrazovaní stránky používate aktívny script na blokovanie prídavných modulov (adBlocker). Pre správne zobrazenie všetkých sekcií ho deaktivujte.
obsah:

dnes je Friday - 17. August 2018 - Milica | zajtra Elena, Helena

PIS.sk

Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť

Rozhovor s dvoma sympatickými majiteľmi kočovného pivovaru Mirom Olejníkom a Viktorom Štefančíkom

Miroslav Olejník a Viktor Štefančík sú podnikatelia, ktorí vlastnia kočovný pivovar Hej Rup v Prešove. Rozhovor, ktorý sme s nimi mali bol aj o tom, že kombinácia polospánku a filmu môže viesť k názvu podniku, že pes môže byť aj „raditeľom kvality“, že sládek je dnes stále aktuálna funkcia a je spojená s pracovným odevom – montérkami, že aj majiteľ pivovaru môže byť eko a že vo svete existuje niečo, čo sa volá pivná kultúra.

Vlastníte kočovný pivovar Hej Rup, s.r.o. Čo to je, kočovný pivovar a ako ste prišli k jeho názvu?
Viktor: Hej Rup je zvláštna vec. Hľadali sme meno pre pivovar… raz som zaspal pri televízii, práve dávali Winnetoua - Poklad na striebornom jazere a keď som sa prebral, niečo stavali a pri tom opakovali hej rup, hej rup. Tak som si povedal: „Dobrý názov pre pivovar. Práve tieto dve slová vystihujú remeselné pivo - ťažká a kvalitná práca“.
Informácie o pivovare dopĺňa Miro
Miro: Kočovný, gypsy alebo lietajúci pivovar znamená, že nemáme zázemie, vlastný kamenný pivovar a technológiu, ale chodíme variť do cudzieho pivovaru, kde nám podľa nášho receptu pivo uvaria.
Viktor: Stále fungujeme tak, že prvú várku piva uvaríme doma v malých množstvách, a keď už máme recept overený, ideme do pivovaru, kde umožňujú domavaričom uvariť väčšie množstvá piva. Zatiaľ sme spolupracovali s pivovarom v Rožňave, varili sme aj v Starej Turej a teraz doma v Prešove.

Na základe čoho vzniká Vaše nové pivo? Čo Vás inšpiruje?
Miro: Prvé pivo som varil podľa toho, čo mám najradšej. Snažil som sa vytvoriť niečo podľa vlastnej chuti-tmavé pivo, horkejšie, a preto sme navarili Black IPA. Vždy je to tak, že niečo nové ochutnám a poviem si „chcel by som takéto pivo“ a pridám tam niečo vlastné, vytvorím svoj recept. Keďže naše pivo chutilo všetkým v našom okolí a veľmi dobre obstálo v ťažkej skúške profesionálov, tak sme sa rozhodli navariť pivo aj pre verejnosť, a to komerčne.
Viktor a Miro: Varíme podľa sezóny, napríklad v zime „ťažšie“ pivá, 14. a v lete 12. Doteraz sme komerčne navarili štyri (Džad, Piťo Segiň, Grondaľe a Cescare) a chystáme sa variť piate pivo. Ale keď spočítame aj tie, ktoré sme varili aj sami pre seba, tak je to asi 40 várok, cca 15 druhov pív.

V súčasnosti určite neplánujú vyrobiť bezalkoholové pivo. Skôr premýšľajú nad cyklistickým (osmičkou) alebo pivom s nízkym obsahom alkoholu. Pivo bez alkoholu je podľa nich smutné pivo ☺. Keď sme sa pýtali, či mali nejaké pivo, ktoré už museli aj vyliať, po chvíli zamyslenia povedali, že doteraz nemali žiadne zásadné zlyhanie pri výrobe piva. Prvé pivo bolo navarené z koncentrátu a bolo dosť „nepiteľné“. Viktor sa prekonal, no Miro to nedokázal ☺.
Výroba piva bol Mirov sen a Viktor dodáva, že ho k tomu nakopol, keďže obom pivo chutí. Variť pivo samému je podľa nich nuda, a preto varia spolu. Príprava surovín a varne pri výrobe piva zaberá podstatný čas, čo je podľa nich celkom drina. Suroviny, ktoré nakupujú, pochádzajú hlavne zo zahraničia – slady napríklad z Nemecka, Anglicka, ale varili už aj zo sladu zo Slovenska. Chmele sú pôvodom podľa odrody z Nemecka, Anglicka, USA a samozrejme z Čiech. V súčasnosti varia prevažne nepasterizované a nefiltrované pivo, ktoré predávajú v sudoch. Aj keď je potrebné ho predať čo najskôr, ideálne do dvoch - troch mesiacov, zatiaľ všetko pivo predali. Momentálne je možné pivo z pivovaru Hej Rup ochutnať vo vybraných pivárňach a kaviarňach v Poprade, Košiciach a Prešove.

Koľko trvá výroba piva?
Miro: Priemerne trvá varenie piva asi 8 hodín bez ohľadu na to, či ho varíme doma, kde uvaríme asi 20 litrov alebo v pivovare, kde to môže byť aj 500 a viac litrov. Po uvarení nasleduje kvasenie, ktorého dĺžka je závislá od druhu piva a množstva alkoholu a podobne. Nasleduje zrenie v tankoch, ktoré trvá niekoľko dní až týždnov. Potom sa pivo stočí do sudov, fliaš a môže ísť na predaj.

Sládek Miro sa nezaprie ani pri odpovedi na nasledujúcu otázku: Máte nejakú knihu receptov na pivo?
Miro: Nemáme žiadnu knihu receptov. V pivovare sa využíva varný list a ja mám taký vlastný varný papier ☺. Zapisujem si doň všetky detaily varenia várky, viem sa potom v budúcnosti k receptu znovu vrátiť, zmeniť, poopraviť, vylepšiť, podľa toho ako pivo vyjde.

Napriek tomu, že v kočovnom pivovare Hej Rup preferujú sudové pivo, na to fľašové vyrábajú aj vlastné, neštandardné etikety. Na otázku Prečo sa rozhodli vyrábať pivo s takými etiketami? odpovedali:
Viktor: Nie sú neštandartné, no máme radi srandu a druhá vec je, že pri názvoch pív chceme oživiť tie lokálne „zaspaté” slová, pri ktorých ľudia vedia, čo znamenajú, ale nepoužívajú ich. Najznámejšia etiketa bola pre pivo Džad (v náreči: nepotrebná vec, platí to aj pre človeka). Tá sa nám vydarila a keďže je to sezónne pivo, teraz plánujeme na FB takú interaktívnu akciu, vyber si svojho Ďžada. Najprv vyberieme niekoho, kto by sa tam hodil, a potom necháme ľudí hlasovať. Nemusí byť ani politik, stačí, ak je to človek, ktorý si to zaslúži – byť Džadom roka ☺ a potom bude na etikete.
Miro: Etikety dávame robiť známym, výtvarníkom a umelcom z nášho okolia, aby bola každá etiketa iná. Od nás dostanú nejaké základné inštrukcie, čo by sme na nej chceli mať.

Zúčastnili ste sa nejakých súťaží vo varení piva a poznáte svoju konkurenciu na Slovensku?
Miro: Poznáme, lebo komunita je na Slovensku dosť malá. Čo sa týka súťaží, zúčastňujeme sa tých domavaričských.
Viktor: Najväčší úspech sme dosiahli v Prahe na jar v roku 2018 na podujatí Prague homebrewing competition, kde získalo naše pivo v kategórii Amber Ale prvú cenu spomedzi asi 17 domavarených pív.
Miro: Súťaže sú dobrá spätná väzba, lebo hodnotiaci sú odborníci v danej oblasti a degustátori už majú niečo „odpité“. K pivu dostanú účastníci po súťaži aj porotcovský degustačný list. V Košiciach sa každoročne oraganizuje domovaričská súťaž Biela vrana, čo je asi najväčšia súťaž v strednej Európe. Keď sme sa prvý krát zúčastnili súťaže, získalo naše pivo 3. miesto v jednej z kategórií. Tento rok skončilo na piatom mieste. Vzorky sú na košickej súťaži z roka na rok lepšie a kvalitnejšie. Porotcovia mali problém určiť víťazov a poradie, lebo kvalita pív bola pomerne vyrovnaná a rozdiely medzi zaslanými vzorkami pív boli minimálne. Komunita rastie, silnie a lepší sa, čo je to dobré.

V rámci národného projektu Národné podnikateľské centrum v regiónoch (ITMS2014+: 313031I870) ste sa zúčastnili Medzinárodného odborného podujatie Mikkeller Beer Celebration Copenhagen 2018 v Kodani (Dánsko). Čo Vám tento pobyt dal?

Mladí majitelia pivovaru boli s pobytom v Kodani veľmi spokojní a podujatie si pochvaľovali. Keďže pre pivárov neexistujú u nás nejaké semináre alebo školenia, jedinou cestou ako zachytiť nové trendy vo výrobe piva a stretnúť sa s inými výrobcami piva, je ísť na takýto festival. Pre oboch bol veľmi inšpirujúci a podnetný a vrátili sa s množstvom nových nápadov. Určite by privítali možnosť absolvovať nejaký kratší či dlhší pobyt priamo v inom pivovare.

Viktor a Miro: Na spomínanom podujatí v Kodani sme sa dozvedeli, aké sú trendy pri výrobe piva a ako nás svetové pivovary o niekoľko rokov predstihujú. Najviac nás oslovilo práve to, ako kombinovať suroviny pri výrobe piva. Preto sme sa rozhodli, že by sme pri výrobe piva skúsili využiť lokálne suroviny, toto leto napríklad lipu. Chuť piva by mala byť taká jedinečná, že by charakterizovala len Slovensko.

Okrem inšpirácie sme získali nové kontakty a stretli sme sa aj so zástupcami dvoch slovenských pivovarov, ktorých pivá nám chutia a pochopili sme, prečo sú top na Slovensku, odkiaľ berú nápady a prečo vyhrávajú ceny.
V Kodani vystavovalo viac ako 100 pivovarov z celého sveta...ohromné množstvo, Amerika bola zastúpená asi 50 pivovarmi. Medzi americkým a európskym pivom existuje rozdiel. Amerika udáva trendy, má nielen dlhú históriu vo výrobe piva, ale svetu dáva aj nové pivné štýly. Pôsobí tam cez 5 500 malých remeselných pivovarov. Nová revolúcia vo výrobe piva sa v Amerike naštartovala niekedy koncom 70. až 80. rokov minulého storočia. V Európe to bolo asi tak o 10 rokov neskôr.
Pivný festival v Kodani nie je taký festival, ako ho poznáme my v Prešove - ako veľká krčma. V Kodani sme na ochutnávku piva dostali sklenený pohárik na stopke s objemom 0,5 dcl a do toho nám načapovali asi 1- 2 cl piva, aby sme zvládli ochutnať čo najviac druhov. Veľkou výhodou takého podujatia je nielen to, že sme sa mohli porozprávať priamo s človekom, ktorý pivo varil, ale do mobilu sa dá stiahnuť aplikácia, na základe ktorej sme sa dozvedeli viac informácií o danom druhu piva. V priebehu dvojdňového podujatia sme ochutnali cez 120 rôznych pív.

Podujatie nás inšpirovalo v mnohých smeroch a v budúcnosti by sme niečo podobné chceli zrealizovať v Prešove. Podobné pivné festivaly sa organizujú v Bratislave, niečo v Košiciach a v okolitých metropolách, ale v Prešove podobná akcia chýba.
Na Slovensku sme zvyknutí na to, že pivný festival znamená vypiť niekoľko pollitrových pív z plastového pohára. A to je koniec degustácie. Vo všeobecnosti máme pocit, že na Slovensku chýba pivná kultúra. Degustácia piva sa dá prirovnať k pitiu vína alebo destilátov. V Kodani sme mali možnosť ochutnať okrem iného aj dezertné pivá, kyslé pivá alebo pivá, ktoré si vieme predstaviť podávať k jedlu alebo menu, napríklad ku steaku. Ale na kultúru piva si ľudia musia zvyknúť, je to iné vnímanie pitia piva, je to možno aj o tom, že človek ochutná iné druhy piva, možno nie úplne tradičné.
Chceli by sme ľuďom ukázať, že pivo nie je len o tom, naliať ho do seba, ale je spojené aj s určitou kultúrou.

Viktor si na základe svojich doterajších skúseností z gastronómie vie predstaviť päťchodový obed alebo večeru a ku každému chodu by vedel dodať iný druh piva podobne ako to je pri víne.
Kodaň bola pre majiteľov pivovaru Hej Rup super. Na výzvu ich upozornila kamarátka. Museli síce vyplniť zopár papierov, čo nie je práve pre chlapov ako sú oni, ale nakoniec to vyšlo. A oceňujú to, že mohli túto príležitosť využiť a zistiť, aké sú svetové trendy pri výrobe piva, aby nezaspali dobu a priniesli niečo, čo by tu už malo byť.

 
  31.7.2018 | Pridal: BK | Mesto Prešov | zobrazené: 1042 krát |  diskusia (0) |   | |

PRIHLÁSENIE

zabudol som heslo

Užívateľ neprihlásený. Registrácia

INZERCIA

ico

Reality: Predám (73097)

Na predaj 2-izbový byt s halou, 57 m2, loggia 3 m2, po čiastočnej rekonštrukcii, Prešov, Sídlisko Šváby, ul. Važecká. K bytu patrí pivnica cca 4 m2. Dobrá občianska vybavenosť a možnosť pohodlného parkovanie pred blokom.

0907030623 | ico | cena: 65.000,-€
ico

Reality: Dám do prenájmu (59727)

Prenajmeme kancelárske priestory na Plzenskej ulici č. 2 v Prešove. Výhodný nájom a internet v cene.

0905324336 | ico | cena: dohodou
ico

Reality: Predám (73114)

Byt je po rekonštrukcii, riešený ako bezbariérový. 3. poschodie/3, orientácia bytu V/Z. Kuchyňa je riešená v centre bytu, prepojená s jedálňou. K bytu patrí veľká murovaná pivnica s oknom, výmera cca 12 m2. Bytový dom je po kompletnej rekonštrukcii.

0907030623 | ico | cena: 119.500,-€
ico

Reality: Predám (73113)

Ponúkame na predaj 2 izbový byt s loggiou na Magurskej ulici v Prešove. Byt je v pôvodnom stave pripravený na rekonštrukciu podľa vlastných predstav. Rozloha bytu 58 m2. 3 poschodie z 8. V PRÍPADE ZÁUJMU NÁS KONTAKTUJTE NA tel. čísle 0907 030 676

0907030676 | ico | cena: 66.000,-€
ico

Reality: Predám (73111)

Dvojpodlažný, 4-izb. dom na 4,5 árovom pozemku s 9,5-árovou záhradou v pôvodnom stave po výmene okien a plynového kotla s vlastnou studňou. http://www.byty-presov.sk/nasa-ponuka/rodinne-domy/item/235 Info:Jana Žilková Hudák 0949772893

0949772893 | ico | cena: 99.000,-€
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti. OK

© Copyright 2000 - 2015 Vádium s.r.o., 2015 - 2018 Vádium-IT, s.r.o., Prešov
Powered by Tesmur:CMS