Nadané de sa učili zvládať trému a stres
Do boja proti tréme a stresu pred vystúpením, príhovorom alebo prezentáciou sa školáci dali za pomoci dychových, artikulačných a jazykových cvičení.
Na boj proti tréme a stresu pred vystúpením, príhovorom alebo prezentáciou sa školáci vybrali za pomoci dychových, artikulačných a jazykových cvičení.
Projekt Etiketa a Protokol realizujú učitelia medzi nadanými deťmi počas celého školského roka. Samotná realizácia projektu, určená nadaným žiakom, vychádza zo seriálu ETIKETA NA ÚROVNI, ktorého autorom je odborník na komunikáciu, protokol & etiketu Marek TRUBAČ.
Prípravné cvičenia patria medzi potrebné pri samotnej koncentrácii na „rečnícky“ výkon. Pri dychových cvičeniach je kľúčom k úspechu zapojiť bránicu hlbokým dýchaním. Kyslík sme doplnili prvým cvičením nádych – výdych, nádych nosom, vzduch pomaly a plynulo vydychovali s fonačným zvukom hlásky S, Š, F. Školákov zaujala metóda 4-7-8. Nosom vdychujeme vzduch štyri sekundy, dych zadržíme sedem sekúnd a vypúšťame plynulým výdychom osem sekúnd. Dýchacia technika funguje ako upokojujúci prostriedok pre nervový systém, pomáha znížiť napätie v tele.
Na prípravu pred rečníckym vystúpením slúžia artikulačné a jazykové cvičenia. Jednotlivé cvičenia si vyskúšali nadané deti. Cvičeniami si precvičili rečové ústrojenstvo, jazyk, pery, líca a tvárové svaly. Cieľom je zlepšenie artikulačných cvičení, zvýšenie okamžitej koncentrácie.
Medzi obľúbené artikulačné cvičenia patrili: špičkou jazyka striedavé vydúvanie líca, striedavé vyslovovanie hlásky Á a Ú (široko roztvorené ústa – následne čo najužšie zošpúlenie), vyplazenie jazyka čo najviac smerom k brade, napodobňovanie prskajúceho koňa (zvuk prrrr), trasenie čerta (hlavou v predklone napodobňovať čerta – uvoľňovanie líc), dýchaním na dlaň striedanie teplého a studeného vzduchu.
Jazyk je potrebné precvičiť taktiež, na čo poslúžili jazykové cvičenia. Miestami zábavné cvičenia je potrebné cvičiť plynulo bez prerušenia výdychového prúdu, cvičenia zopakovať viackrát po sebe. Jazykové cvičenia: VLKY-PLKY, STRČ PRST SKRZ KRK, DOLÁR-LIBRA-RUBEĽ, MÔJ DOM – MÔJ STÔL – MÔJ VOZ- MÔJ KÔŇ...
Dychové a artikulačné cvičenia majú okamžitý efekt. Je potrebný pravidelný a dlhodobý efekt. Súčasťou stretnutia nadaných detí bol nácvik správneho podávania rúk pri zoznámení. Nie každému sa to podarí – na prvom dojme záleží, tak sme sa naučili ako to nepokaziť.
Skúste, neoľutujete...