PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

https://pis.sk/clanok/17903/dream_job_na_slovensku__preco_nie.html

Dream job na Slovensku? – Prečo nie?

Matej Kováč patrí k tým expertom, ktorí s Národným podnikateľským centrom (NPC) Prešov spolupracujú od jeho vzniku a prvé odborné konzultácie s klientmi tohto novovzniknutého centra mal už v decembri 2017. So svojimi odbornými vedomosťami a skúsenosťami sa podelil aj ako lektor na odborných seminároch určených nielen podnikateľom ale aj nepodnikateľom. A to, že náhody neexistujú :) sa potvrdilo aj pri tom, ako sa rozbehla spolupráca medzi NPC Prešov a Matejom Kováčom. Na spoluprácu s NPC ma oslovila moja kamarátka, Táňa Nováková, ktorá do NPC práve nastúpila a hľadala expertov pre prvých klientov. Išlo o krátkodobé individuálne poradenstvo v oblasti marketingu. Keď mi vysvetlila o čo ide, tak som do Slovak Business Agency (SBA) poslal žiadosť a iné dokumenty a bol som ako expert schválený. NPC Prešov vzniklo prostredníctvom národného projektu Národné podnikateľské centrum v regiónoch (ITMS2014+: 313031I870).

Na otázku, či ho spolupráca baví, odpovedal úplne spontánne:

Baví ma to. Baví ma to, čo robím. A zaujímavé je pre mňa aj to, že sa pri konzultáciách s klientmi stretávam s rôznymi firmami z rozdielnych odvetví a veľkostí a každá má tie „svoje“ problémy a príležitosti, ktoré sa dajú využiť. Mnohé z konzultácií obohatili aj mňa samého. Každá z nich ma posúva niekam ďalej. Samozrejme, počas môjho viac ako ročného pôsobenia v NPC Prešov boli aj takí podnikatelia, kde sme po prvej konzultácii zistili, že prepojenie medzi mojím know-how a potrebami klienta nie je až také veľké, takže klient ďalej konzultoval s nejakým iným expertom. Ale s mnohými klientmi sme vyčerpali všetkých 10 hodín konzultácií a ešte stále sme občas v kontakte.

Vo svojej práci freelancera, ktorý sa špecializuje na digitálny marketing, Matej poskytuje služby predovšetkým menším alebo stredným firmám z Prešovského regiónu, ktoré sa venujú rôznym činnostiam a pôsobia v rozličných odvetviach. Ide skôr o podniky, ktoré nemajú veľké rozpočty a preto nemajú ani priestor na to, aby zamestnali človeka na plný úväzok. Matej našiel medzeru na trhu, ktorú využil. Spolupráca medzi podnikmi a Matejom Kováčom je postavená na dlhodobej spolupráci. To, že v jeho práci ide skutočne o široký záber podnikov je zrejmé aj z tých niekoľkých príkladov, ktoré v rozhovore spomenul.

Robím pre rôzne firmy a prichádzam do kontaktu s rozličnými „špecialitami“, ktoré si musím pamätať :-) Spolupracujem s výskumnou organizáciu vo Svite, ktorá robí rôzne aditíva do plastov. Pre mňa to bolo niečo, s čím som sa predtým nestretol. Zaujímavá je pre mňa spolupráca s prešovskou firmou, ktorá vyrába ergonomické stoličky, ale aj s firmou, ktorá poskytuje študentom stredných a vysokých škôl možnosť študovať v zahraničí.

A keď sme sa už rozprávali o práci, Matej porozprával aj o svojich podnikateľských začiatkoch.

Hneď po škole som nastúpil do podniku, kde som takmer 6 rokov pracoval ako zamestnanec. Následne som začal podnikať ako freelancer. Počas mojich podnikateľských začiatkov ma oslovovalo mnoho známych s tým, že sa musíme stretnúť a musíme niečo začať robiť v oblasti ich marketingu. Od začiatku môjho pôsobenia „na voľnej nohe“ som mal dosť práce, a preto je aj moja webová stránka taká „chudobná“. Je to asi zvláštne vzhľadom k môjmu zameraniu ako marketingový špecialista, ale nepotreboval som si robiť marketing. Svojich klientov som si získal predovšetkým odporúčaniami, kontaktmi a referenciami, čo považujem, a nielen ja, za najlepšiu formu reklamy. K tomu nabádam aj svojich klientov.

Aj keď sa pracovne ešte nepodarilo Matejovi dostať do zahraničia na nejaké školenie alebo seminár, zároveň hneď upozorňuje na to, že v súčasnosti nie je problém dostať sa vďaka internetu k najnovším informáciám aj zo zahraničia. Hoci mnohé informácie sú platené, špičkové školenie online sa dá zaplatiť.

V oblasti, ktorej sa venujem, čo je predovšetkým Google Ads a reklama na googli, sú k dispozícii informácie, ktoré pred nástupom internetu nebolo možné získať. A dnes nemusím vytiahnuť päty z domu :-).

Napriek tomu, že ťažisko práce Mateja Kováča je sústredené na podniky z Prešovského kraja, spolupracuje v súčasnosti aj s Národným projektom Internacionalizácia, kde ponúka odborné poradenstvo podnikom, ktoré majú záujem vstúpiť na zahraničné trhy. Na otázku, prečo sa začal venovať aj tomuto segmentu podnikateľov odpovedal:

Študoval som medzinárodný obchod a marketing, strávil som nejaký čas v Nemecku aj v Austrálii. Pracoval som v podniku, ktorého 80% produkcie smeruje na zahraničné trhy. Hovorím plynule nemecky a anglicky. Zároveň platforma, na ktorú sa špecializujem, je medzinárodná, takže „stačí“ ovládať cudzí jazyk a mať s ňou skúsenosti. Presah podnikov na zahraničné trhy je pre mňa úplne prirodzený vývoj. Aj u mojich klientov mimo SBA.

Matej spomenul, že sa nešpecializuje len na nemecky a anglicky hovoriace krajiny. Podľa neho nie je problém pripraviť dobrú kampaň aj pre inak hovoriace krajiny. Čo však nedokáže pre také krajiny pripraviť je reklamný text alebo banner, ktorý je potrebné preložiť. To necháva na starosti klientovi s tým, že prekladateľ je obmedzený počtom znakov v texte a zároveň takým prekladom, ktorý by v sebe zachoval myšlienku marketingového odkazu.

Okrem práce sme sa v rozhovore pýtali aj na to, čo Matejovi podnikanie prináša, keďže si vyskúšal aj možnosť byť zamestnancom. Odpovedal tak, ako mnoho podnikateľov pred ním a potvrdil, že byť freelancerom je výhodné preto, lebo je tu obrovská príležitosť byť flexibilným, byť pánom svojho času. Sú dni, keď musím pracovať dlho do noci. Ale na druhej strane bývajú aj dni, keď môžem ísť pre synov do školy, venovať sa im a rodine. Práca živnostníka mu umožňuje tráviť voľný čas s rodinou a venovať sa synom, ktorí navštevujú mnoho krúžkov. Ale čas má aj na manželku a na to, aby si spolu vyšli do prírody, na výlety. Okrem toho, vo voľnom čase rád číta a aspoň raz do týždňa si urobí čas aj na futbal.

A kto by sa podľa Mateja mal stať podnikateľom?

Predovšetkým takí ľudia, ktorí majú nejaký nápad, ktorý dokáže využiť širšie spektrum firiem a tieto firmy budú práve túto službu outsourcovať. Ľudia so skúsenosťami, rozhľadom, know-how. Čím viac bude podnikavých ľudí, tým viac sa budú rozvíjať vzťahy medzi podnikateľmi a freelancermi alebo inými podnikateľmi. Pre podnikateľa je stále jednoduchšie uzatvoriť dohodu s iným podnikateľom ako prijať zamestnanca a platiť za neho dane, odvody. Freelancer, alebo živnostník má zase novú zákazku, a tak je spokojnosť na oboch stranách.

Podľa Mateja sú však ľudia, ktorí sú nastavení na pevnú pracovnú dobu, kde im niekto povie čo, prípadne ako majú robiť. Z práce získavajú rôzne zamestnanecké benefity, čo ľuďom tiež vyhovuje. To sú dôvody, prečo podnikanie nie každému musí vyhovovať. Na druhej strane je však pre podnikateľa/freelancera výhodou aj to, ak získal skúsenosti napríklad aj v predchádzajúcom zamestnaní. Predchádzajúce zamestnanie poskytuje často budúcemu podnikateľovi možnosť získať takzvané mäkké zručnosti, ale aj schopnosť pracovať v kolektíve. Predchádzajúce zamestnanie však nemusí byť podmienkou, ako konštatoval Matej Kováč.

Mnohí mladí ľudia, ktorí ani ešte len nenastúpili na pracovnú cestu, dnes majú vedomosti, nápady, dokážu fungovať ako developeri, vedia programovať vo viacerých jazykoch, alebo majú skúsenosti z mimopracovnej oblasti (pracovali napríklad pre rodinu, strýkov, kamarátov...). Predchádzajúce zamestnanie ako možnosť získania informácií dnes nie je nevyhnutnosťou. To, čo je pre každého podnikateľa dôležité je, aby ho práca, ktorú robí, bavila. Aby sa v nej našiel. Aj keď to nemusí byť práve „dream job“. :-)

Všetci, bez ohľadu na to, či sme podnikatelia alebo nie, sme každodenne konfrontovaní s rôznymi zákonmi, vyhláškami a nariadeniami, ktoré nás sprevádzajú. Podnikateľovi prinášajú naviac povinnosti a poplatky a Matej by určite zmenil množstvo zákonov, ktoré sťažujú podnikanie najmä menším a stredným firmám, a ktoré im prinášajú dodatočné náklady, ktoré možno nemajú ani z čoho financovať. Podpora začínajúcich malých a stredných firiem by mala byť podstatne väčšia a nemala by smerovať do veľkých a zahraničných firiem. Začínajúci slovenskí podnikatelia majú také tvrdé podmienky podnikania, že ich to často odradí už od samotného začatia podnikania. Na Slovensku máme šikovných ľudí, ktorí by svoj potenciál dokázali rozvinúť aj v podnikaní. Ponúknuť im benefity na začiatku podnikania by malo byť samozrejmosťou. Aj keď to, čo ponúka NPC je výborné, najmä na začiatku podnikania to však nestačí. S podnikaním sú spojené dane, odvody, administratíva, rôzne pracovné služby, k tomu sa pripojí prijímanie zamestnancov, čo sú pre podnikateľa ďalšie povinnosti. Keď som bol v Austrálii, založil som si živnosť v priebehu desiatich minút a mohol som hneď podnikať, fakturovať. Bolo to bez akejkoľvek byrokracie a nákladov. Systém mi vygeneroval daňové číslo a ja som podnikal. A rovnako dlho mi trvalo aj zrušenie živnosti.

V rozhovore s Matejom Kováčom, expertom NPC v Prešove na digitálny marketing, sme nemohli obísť ani fenomén zdieľanej ekonomiky.

Zdieľaná ekonomika je niečo, čo má perspektívu a budúcnosť a bude jej poskytovaný čoraz väčší priestor. Ekonomika kvantity, kde každý má sám všetko len svoje, musí mať niekde svoju hranicu. Ja sám využívam najmä služby poskytované v rámci zdieľanej ekonomiky.

Každý z nás má svoje plány do budúcnosti. Matej o tých svojich prezradil, že momentálne ho veľmi zaujala PPC reklama a že práve uvažuje nad možnosťou posunúť svoje freelancerovanie do roviny založenia agentúry, ktorá sa bude zaoberať iba PPC reklamou. To by mu ponúklo možnosť spolupráce s viacerými firmami, ale aj so spolupracovníkmi. Aj keď priznáva, že nie vždy je vyťažený na 100%, je vyťažený tak, že by už viac ani vyťažený byť nechcel.

Okľukou sme sa dostali znova k NPC v Prešove a nášho lektora sme sa opýtali, aké sú podľa neho výhody nami ponúkaných služieb pre začínajúcich alebo už etablovaných podnikateľov. Jeho odpoveď nás veľmi potešila.

Pre malé a stredné projekty sú služby poskytované NPC, v rámci projektov financovaných z európskych fondov, to najlepšie, s čím som sa doteraz stretol. Ja sám som v rámci poradenstva využil služby NPC ako klient. Aj keď je na začiatku procesu nejaká byrokracia, nie je neprekonateľná a veľkou výhodou je to, že služby sú pre klientov bezplatné, bez žiadneho kofinancovania. Pre malé a stredné podniky je to obrovská výhoda a pomoc. Treba ich využívať a zapájať sa do rôznych programov, ktoré NPC poskytuje. Ak hovorím za seba, potom som veľmi rád, že NPC vzniklo a že ponúka služby malým a stredným podnikom. A som rád, že som súčasťou NPC aj ako klient, aj ako konzultant a lektor a teším sa na ďalšiu spoluprácu.

Rozhovor vznikol v Národnom podnikateľskom centre v Prešove – inštitúcie typu one-stop shop – poskytujúcej komplexnú systematickú podporu a odborné poradenstvo pre malých a stredných podnikateľov, i pre záujemcov o podnikanie v 7 regiónoch Slovenska, okrem BSK.

Za rozhovor ďakujú Renáta Madzinová a Miroslava Klimovičová

 
8.4.2019 | Pridal: Miroslava Klimovičová | Národné podnikateľské centrum v Prešove | čítané: 3557 krát