Utorok, 19. marec 2024
Meniny má Jozef | zajtra Víťazoslav, Klaudius

Podnikanie? Nemám čo stratiť!

Danylo Shyp je mladý, ambiciózny a odvážny podnikateľ, ktorý pochádza z Ukrajiny, no už šesť rokov žije a podniká na Slovensku. Za ten čas tu stihol vyštudovať vysokú školu a počas štúdia rozbehol aj podnikanie, lebo, ako sám povedal, Nemal som čo stratiť!

Na otázku ako sa dostal na Slovensko a prečo padol výber práve na Košice odpovedal:

Už na strednej škole ma bavil marketing a vedel som, že mám schopnosť ovplyvňovať ľudí. Aj preto som premýšľal nad vysokou školou s ekonomickým zameraním. Rozhodoval som sa medzi štúdiom v Prahe alebo v Amerike, kde mám tetu. Raz som sa o vysokej škole bavil s mojou kamarátkou, ktorá študovala na Slovensku a opýtala sa ma, prečo neskúsim Technickú univerzitu v Košiciach. Tak som to skúsil a vyštudoval som na TUKE Hutnícku fakultu.

Aj keď má tento odbor ďaleko od marketingu, myslím si, že všetko má svoje dôvody a vysoká škola má za cieľ aj rozvoj myslenia, intelektu a nasávanie nových informácií. Už počas prvého ročníka som sa zaujímal o to, kde môžem po absolvovaní štúdia pracovať a na akej funkcii. Našiel som firmu, ktorá pre absolventov štúdia ponúkala trojeurovú hodinovú mzdu s tým, že na začiatku pracuje každý absolvent vo výrobnej sfére. Hoci v podniku plánovali aj s postupným kariérnym rastom, neuspokojilo ma to a vedel som, že mám na viac, že chcem robiť niečo iné, nielen sedieť osem hodín v kancelárii. Tak som skúsil podnikanie. Nemal som na krku hypotéky, rodinu ani žiadne záväzky. Veľa som čítal, zúčastňoval som sa rôznych seminárov zameraných na marketing, stretával som sa s ľuďmi, čo ma vždy bavilo aj baví. Keď som podnikanie rozbiehal, spočiatku som pomohol s marketingom niekoľkým firmám zadarmo. Až neskôr, keď som videl, že to čo robím, má zmysel, že moja práca dokáže ovplyvniť tržby mojich zákazníkov, začal som za svoje služby fakturovať.

Danylo rozpráva veľmi pekne slovensky. Tak sme sa ho opýtali na jazykovú bariéru a na to, či mal problémy s učením sa slovenčiny.

Ako sám povedal, po Slovensky som nevedel a trvalo mi asi rok a pol, kým som sa jazyk naučil. Dovtedy som zažíval rôzne stresujúce aj komické situácie, keď som sa nevedel presne vyjadriť. Aj na školu som sa dostal len s pomocou kamarátky, ktorá mi pomohla so všetkými „papiermi“. Keďže sa považujem za extrovertného a spoločenského človeka, bolo niekedy ťažké rozprávať sa s ľuďmi a nevedieť sa predne vyjadriť. Slovenčinu som kombinoval s angličtinou, čo bolo niekedy ešte zložitejšie, keďže som prepínal naraz medzi troma jazykmi.

Keďže sme v SBA len nedávno robili analýzu podnikania a zamestnávania cudzincov na Slovensku, tak sme sa na výhody a nevýhody podnikania cudzinca na Slovensku opýtali aj Danyla.

Na začiatku som skúšal podnikať vo viacerých oblastiach - od kaviarne cez online predaj oblečenia až po predaj dreva. Navštívil som rôzne úrady, no ani na jednom mi úradníci nepomohli s vybavením živnosti. Všetko som si musel vopred pozisťovať od kamarátov a známych, ktorí podnikali. Danylo spomenul jeden prípad, keď musel na úrad ísť tri krát, aj keď sa daná vec dala vybaviť pomerne rýchlo. Trefne poznamenal, že úrady by mali byť radi, že cudzinci chcú na Slovensku podnikať a mali by im v tom pomáhať, nie ich odrádzať. Ako uviedol, privítal by vznik nejakej inštitúcie, ktorá by pomáhala cudzincom v ich podnikateľských začiatkoch. Teší ma, že v komunite podnikateľov je to iné. Tí totiž nerozlišujú, či som cudzinec alebo nie. Keď som bol napríklad na brigáde v jednej kaviarni v Amerike, pracoval som aj na zlepšení marketingu podniku a dodnes som v kontakte s majiteľom kaviarne.

Napriek tomu, že mnoho mladých ľudí začína podnikať ako start-up, Danylo sa 4 roky úspešne venuje marketingu. Stojí na čele atraktívnej a úspešnej firmy My Brand Agency ktorá sa zaoberá internetovým marketingom. V agentúre je Danylo výkonným riaditeľom a riadi tím ôsmych mladých ľudí. Väčšinou sám vybavuje zákazky a u zákazníka sa skôr snaží nepresadzovať vlastné nápady, ale dopracovať sa ku kompromisom. S mnohými klientmi má viacročné vzťahy. No nezanedbáva ani zamestnancov. Raz za tri týždne môžu pracovať z domu a dbá na to, aby sa zamestnanci neustále rozvíjali. Už pri prijímacom pohovore chcem vedieť o snoch uchádzačov. Chcem, aby si ľudia plnili svoje sny, lebo len vtedy ich bude práca baviť. No vie aj to, že niekedy je potrebné ovládať aj činnosti, ktoré nemusia každému zamestnancovi rovnako „sadnúť“. Aj preto rozvíja u svojich zamestnancov prezentačné schopnosti. Raz za dva mesiace má každý z nich prečítať jednu knihu a následne o nej svojim kolegom porozprávať. Rozumiem, že sú pozície ako napr. IT, kde pracujú ľudia, ktorí sú viac introverti, no aj tak sa musia vedieť odprezentovať. Nielen seba, ale odprezentovať aj to, čo robia - svoju prácu.

Raz sme boli pozvaní na jednu akciu do Tabačky v Košiciach. Okrem nás tam boli aj iní zaujímaví ľudia. Tam som pochopil, že sa musíme ako firma vedieť prezentovať aj na verejnosti. Že je to dôležité. No dôležité je aj vedieť sa podeliť so získanými skúsenosťami a poznatkami. Aj preto s ponukou spolupráce oslovili univerzity v Košickom a Prešovskom kraji. Odpísali nám z Univerzity Pavla Jozefa Šafárika z Košíc a Fakulty manažmentu z Prešovskej univerzity. Raz mesačne pre študentov týchto škôl organizujeme prednášky, kde sa môžu dozvedieť viac o našej firme aj o podnikaní a marketingu. Tak sa študenti naučia niečo nové, praktické, a tí šikovnejší si môžu aj prácu u nás vyskúšať. Danylo verí, že ak niekomu pomôže, stokrát sa mu to vráti.

Mladý podnikateľ Danylo Shyp je ochotný podeliť sa so svojimi skúsenosťami aj s inými podnikateľmi, ktorí do tajov Instagramu zatiaľ len skúšajú preniknúť, alebo s podnikateľmi, ktorí podnikanie ešte len plánujú. Jeho silnou stránkou je komunikatívnosť a v rámci NPC Prešov viedol zatiaľ dva odborné semináre pre podnikateľov a nepodnikateľov na témy Instagram pre Váš biznis a Ako na Instagram. Tešil ho záujem zúčastnených a tiež si všimol, že ho väčšina účastníkov po skončení seminára začala sledovať na Instagrame.

Danylo je mladý muž, ktorý sa okrem činnosti vo vlastných firmách venuje aj rodine na Ukrajine a vlastným záujmom. Veľa ľudí, ktorí sú aktívni a majú viacero povinností, si plánuje svoj denný program tak, aby dokázali deň využiť čo najefektívnejšie. Preto na otázku ako si organizuje svoj deň, sme ani nečakali inú odpoveď ako tú, čo povedal.

Všetko si plánujem. Zvyčajne do kalendára v telefóne :) Môj deň začína o siedmej ráno a keďže vo firme začíname pracovať o ôsmej, hodinku sa venujem sebe. Pripravujem sa na daný deň, premyslím si čo ma čaká, s kým sa mám stretnúť. Počas pracovného dňa vediem rôzne stretnutia, navštevujem úrady. Počas víkendov mám voľno. Dni si plánujem tak, aby som si vždy našiel čas na svojich priateľov. Naplánujem si s nimi obed, alebo stretnutie pri káve. Do kalendára si napríklad dám aj poznámku, že mám zavolať mame, alebo mám niečo kúpiť a poslať domov rodičom. Často s nimi telefonujem, lebo náš vzťah je skvelý. Svojim rodičom som vďačný za to, ako ma vychovali. Nikdy mi nehovorili, čo mám robiť, ale dali mi návod, aby som sa k „cieľu“ dopracoval sám. Môj otec je psychológ, takže som s ním viedol vždy dlhšie rozhovory. Mama je orientovaná viac spirituálne, čo ovplyvňuje aj mňa.

Posledná otázka, ktorú sme mladému ambicióznemu a veľmi spoločenskému podnikateľovi položili, bola: Ako trávite voľný čas?

Mám rád šport a pohyb. V zime rád snowboardujem, v lete zasa plávam. Rád chodím do fitka, s priateľkou si občas zájdeme aj na prechádzku do Tatier na Štrbské Pleso. Rád si tiež prečítam knihu, najčastejšie z oblasti marketingu. Nerád ležím ako maslo ??? ?.

Ďakujeme za rozhovor.

Národné podnikateľské centrum v Prešove – inštitúcia typu one-stop shop – poskytujúca komplexnú systematickú podporu a odborné poradenstvo pre malých a stredných podnikateľov, i pre záujemcov o podnikanie v 7 regiónoch Slovenska, okrem BSK.

Pripravili: Miroslava Klimovičová a Renáta Madzinová

Súvisiace články
17.8.2020 Na ranč za gastronómiou 27.4.2020 Podnikatelia nie sú ani v týchto časoch na svoje problémy sami 26.3.2020 O tvorivej knihomoľke 6.2.2020 Obyčajné záhrady s neobyčajnými dizajnovými prvkami 7.1.2020 Dnes určite neľutujem, že som začal podnikať 2.11.2019 Prežívame apokalypsu v personalistike? 25.7.2019 Čarovná JAZYKOLA 22.7.2019 Cesta za vínom 8.4.2019 Dream job na Slovensku? – Prečo nie? 30.3.2019 Ako môže byť aj malá prešovská firma svetovou jednotkou 8.3.2019 Duševné vlastníctvo: Ako si ochrániť svoj biznis nápad? 11.2.2019 Úspešne preraziť do sveta biznisu v zahraniční je s nami jednoduchšie 21.1.2019 Ponúknuť klientovi e-shop bez služieb je ako postaviť predajňu v lese 9.11.2018 Odvážené je nielen obchod. Odvážené je životná cesta 14.9.2018 Národné podnikateľské centrum je pre podnikateľov aj nepodnikateľov 7.9.2018 Pomáhame podnikateľom rásť 31.8.2018 Ani služby pre podnikateľov nie sú zadarmo 13.8.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť- ll. časť 31.7.2018 Je to výkon zarobiť vložené peniaze späť 26.6.2018 Podnikateľ nie je nadávka
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK