Mirandolina
Pre M. Spišáka – rodáka z Nitry (jeho otec Karol bol dlhé roky pilierom tamojšieho divadla), absolventa Vysokej školy múzických umení v Bratislave, so skúsenosťami zo spolupráce s divadlami napr. v Trnave, Zvolene, Košiciach, dnes režiséra v slobodnom povolaní – ide o prvú premiéru v DAD. „Po roku známosti s divadelníkmi v tomto súbore, môžem povedať, že som tu našiel nielen známych, ale i dobrých kamarátov. To je aj princíp mojej režisérskej práce, vždy je lepšie keď pri príprave inscenácie panuje kamarátska spolupráca. Počúvali sme sa navzájom a to je moje krédo, keď niečo skúšam. Komédiu inscenujem vždy tak, aby sa na ňu dalo pozerať i vtedy, keď sa v sále nikto nesmeje, “ konštatoval. Jeho asistent pri tejto inscenácii a predstaviteľ hlavnej postavy sluhu manipulátora Skapena Michal Kucer s týmto vyjadrením súhlasil: „Je to režisér , ktorý nejde proti hercovi, snažil sa nám celú realizáciu hry zjednodušiť a súhlasím aj s tým, že to vôbec nie je komédia len tak na prvý pohľad.“
Predstaviteľa mladšej hereckej generácie v DAD potešilo aj to, že vďaka tomuto titulu dostala viac priestoru práve ona. Okrem neho účinkujú ešte Zdenka Kvasková, Iveta Fejková, Martin Oravec a Vladimír Roháč. Otcov si zahrali Vasiľ Rusiňák a Jozef Tkáč, poslednú dejovú postavu stvárňujú v alternácii Jozef Pantlikáš a umelecký šéf súboru Ľubomír Mindoš, ktorého na tomto realizačnom výstupe DAD potešilo, že „skúšame stále s novými režisérmi, aj pre nás starších je to potom zaujímavejšie“.
Inscenačný tím dopĺňajú hosťujúci scénograf Jaroslav Daubrava, hosťujúci autori kostýmov Miroslav Daubrava a Alžbeta Vakulová, hudbu ako hosť skomponoval Viliam Stanek.
Dramaturgičkou inscenácie a upravovateľkou pôvodného textu bola Terézia Mindošová, ktorá je už v kmeňovej zostave DAD. Keďže na poste dramaturgičky je to ešte len druhý jej pracovný výsledok, tak na margo ambícií povedala, že v sezóne 2020/21, v ktorej v DAD-e zvládli zatiaľ dve plánované premiéry a jednu presunutú z predošlej, je komplikovanejšie vtlačiť nejakú pečať. „Usilovala som sa koncipovať sezónu tak, aby mala spoločnú tému. Máme však dedinského, festivalového i prešovského diváka, čo nie je jednoduché zladiť. Ale zatiaľ nám vychádza nachádzať tému manipulácie, klamstva. A text Mirandoliny som upravila len tak, aby bol jazyk poetickejší a menej archaický, “ poznamenala.
M. Marko podčiarkol, že DAD i počas pandémie sa snaží fungovať tak, aby nestratil kontakt s divákmi. Obmedzená je však zájazdová činnosť súboru, v posledných týždňoch aktuár stihli odohrať jedno predstavenie v Humennom. Pod stromček pripravili pre divákov darčeky v podobe vstupeniek na budúci rok, ale sú pripravení splniť svoje podlžnosti z tohto roku, keďže hrajú pri obmedzenej kapacite hľadiska. V januári b. r. by chceli hrať štyrikrát do týždňa v Prešove, tradične to bolo raz.
DAD ako jediné profesionálne divadlo na Slovensku hrá svoje predstavenia v rusínskom jazyku. Avšak rešpektuje aj existenciu príslušníkov ukrajinskej národnostnej menšiny a pre nich má vždy jeden titul v ukrajinčine v sezóne. Tým v tejto 75. (vrátane tých, ktoré divadlo absolvovalo pod názvom Ukrajinské národné divadlo v Prešove) je práve Mirandolina ako v poradí 383. premiéra. Z prostriedkov komisie pre ukrajinskú národnostnú kultúru realizáciu inscenácie podporil Fond na podporu kultúry národnostných menšín.
Foto: Archív DAD / Braňo Štefánik.