PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

https://pis.sk/clanok/1978/priestor_na_diskusiu-su__presovcania_bohati.html

Priestor na diskusiu: Sú Prešovčania bohatí?

O úrovni právneho vedomia a dopravnej disciplíne účastníkov cestnej premávky na slovenských cestách sa toho popísalo a aj píše veľa. Pri hodnotení tejto problematiky by ale každý z nás mal začať v prvom rade od seba s uvedomením, že každý z nás je potencionálnou obeťou najväčšieho zločinca u nás, ktorým je vzhľadom k cca 600 usmrteniam v Slovenskej republike ročne, dopravná nehodovosť.

Chcem sa, ale podeliť o niekoľko skúseností so správaním sa vodičov v metropole Šariša, v krajskom meste Prešov. Zosumarizovaním poznatkov policajtov vykonávajúcich priamy výkon služby v dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky a mojich vlastných skúseností pri jazde motorovým vozidlom v meste Prešov ma utvrdzujú v názore, že prešovskí vodiči motorových vozidiel sú nepochybne jedni z najbohatších na Slovensku, ak nie v Európskej únii. Skúste si sadnúť na lavičku oproti hotelu Dukla v Prešove a sledujte vodičov vozidiel prichádzajúcich z ulice Slovenskej na ulicu Hlavnú predovšetkým v dopravnej špičke, v poobedňajších hodinách. Moja vlastná skúsenosť v uvedenom úseku pri pokuse o čítanie novín a sedení na lavičke: v priebehu 15 minút celkom 14 vodičov porušilo pravidla cestnej premávky, z ktorých 8 vodiči neboli pripútaní bezpečnostným pásom a 6 vodiči obsluhovali počas jazdy mobilný telefón. V prípade, že tieto priestupky zadokumentuje hliadka služby dopravnej polície, vodiči prídu, v týchto „ťažkých časoch“ o cca 28 tisíc korún. Ak si vodič, občan moderných západných krajín Európskej únie sadá do motorového vozidla, prvý úkon ktorý vykoná je pripútanie sa bezpečnostnými pásmi. Urobí to vzhľadom k úrovni právneho vedomia, z dôvodu bezpečnostného, ale aj z dôvodu ekonomického. Sankcia je totiž taktiež vysoká v prípade pristihnutia políciou. Z toho mi vychádza záver, že vodiči v Prešove, ktorí jazdia po Slovenskej ulici s prízemnou až plytkou úrovňou dopravnej disciplíny nemajú problém ani ekonomický. Sankcia vo výške dvoch tisíc korún asi zanedbateľná a nemá vplyv na rodinný rozpočet. Všímal som si tiež, z akých sociálnych pomerov títo vodiči môžu pochádzať a musím uznať, že tam boli všetci. Tí na škodovkách z 80-tych rokov, ale aj tí, ktorí sa (žiaľbohu) podobajú na západných biznismenov v luxusných limuzínach.
Pri pravidelných poradách s riaditeľmi Okresných dopravných inšpektorátov ich upozorňujem na to, že služba dopravnej polície nevznikla preto, aby v mestách riešila priestupky ako sú parkovanie, státie na trávnikoch a pod.. Pri týchto priestupkoch totižto ľudia neumierajú. Tu je priestor pre obecné a mestské polície. Najzávažnejšie následky vznikajú v dynamike cestnej premávky, pri prekračovaní ustanovených rýchlosti, pri nesprávnom spôsobe jazdy, pri bezohľadnej jazde v jazdných pruhoch a pod.. Tomu sa aj vo zvýšenej miere, vzhľadom k svojím technickým a personálnym možnostiam, aj venujeme predovšetkým na cestách I. triedy a cestách medzinárodného významu.
Ukazuje sa však, že aj samotné centrá miest sa stávajú promenádou opovrhovania zákonnosti. Porušenie základných povinností vodičmi je hlavnou príčinou dopravných nehôd, a prvou podpríčinou je nevenovanie pozornosti. Mobilný telefón odvádza pozornosť a v prípade, že dôjde k dopravnej nehode, Vás môže ešte zachrániť bezpečnostný prvok umiestnený vo vozidle. Rozhodnutie vodiča nepripútať sa môže byť a štatistiky dopravných nehôd to potvrdzujú, rozhodnutím posledným. Takže akí sú tí poniektorí Prešovčania vodiči? Bohatí, či chudobní ...?
mjr. PhDr. František Leško
riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu v Prešove
(príspevok sme uverejnili v plnom znení)

 
8.9.2006 | Pridal: Redakcia PIS | Polícia a záchranné zložky | čítané: 1836 krát