Piatok, 01. december 2023
Meniny má Edmund | zajtra Bibiána

Preferencia MHD je realitou už aj na sídlisku Sekčov

Mestu Prešov sa v spolupráci so zhotoviteľom projektu „Zavádzanie moderných technológií do regulácie dopravy“, spoločnosťou ALAM, s. r. o. , podarilo zaviesť preferenciu MHD na dvoch dopravne najvyťaženejších uliciach na sídlisku Sekčov, kde došlo k modernizácii cestných svetelných signalizácií na desiatich križovatkách.

Projekt „Zavádzanie moderných technológií do regulácie dopravy“ sa zameriaval na technické riešenie rekonštrukcie a obnovy technologických prvkov na cestných svetelných signalizáciách na desiatich križovatkách na ulici Arm. gen. Svobodu a Rusínskej ulici. Inteligentné križovatky dokážu vyhodnotiť meškanie spojov a na základe toho uprednostnia konkrétny autobus alebo trolejbus. Meškanie MHD v čase dopravnej špičky sa vďaka tomu môže skrátiť až o polovicu.

Preferencia MHD začína v smere z obce Ľubotice na križovatke Arm. gen. Svobodu – Vihorlatská, kde pribudla aj nová cestná svetelná signalizácia vybudovaná v rámci samostatného projektu. Práve táto križovatka bola pri zavádzaní preferencie MHD kľúčová, nakoľko zhustená doprava v tomto úseku komplikovala vodičom autobusov a trolejbusov smerujúcich z obratiska na Sibírskej ulici vjazd na hlavnú cestu. Preferencia MHD ďalej pokračuje na všetkých svetelných križovatkách na ulici Arm. gen. Svobodu až po križovatku pri OD Kaufland. V rámci projektu boli zmodernizované aj križovatky Rusínska – Arm. gen. Svobodu, Rusínska – Hobby park a Rusínska – Kuzmányho – Východná, ktoré už mali zabudovanú potrebnú technológiu, no bolo ich potrebné pripojiť k sieti preferencie MHD.

Projekt bol zrealizovaný vďaka nenávratnému finančnému príspevku z operačného programu Integrovaná infraštruktúra vo výške 865 615,04 €, pričom celkové oprávnené výdavky projektu boli vo výške 911 173,74 €. Spolufinancovanie mesta Prešov bolo vo výške 5%. Nenávratný finančný príspevok bol využitý na nákup bezdrôtových magneto-detektorov pre identifikáciu vozidiel, komunikačných palubných jednotiek pre komunikáciu MHD s CDS, monitorovacej a prehľadovej dopravnej kamery umiestnenej na križovatke Arm. gen Svobodu – Rusínska a na rekonštrukciu križovatiek. Projekt taktiež zahŕňal výmenu radičov, návestidiel typu LED, inštaláciu nového presného spôsobu detekcie vozidiel, inštaláciu nového hardvéru detekcie chodcov, sieťovanie CDS optickými káblami a inštaláciu optickej rozvodovej skrine.

„Dôležitým faktorom pre poskytovanie kvalitných služieb v rámci mestskej hromadnej dopravy je presnosť spojov a zabezpečenie dostupnosti tejto služby v reálnom čase. Tento projekt nám zabezpečí, že autobusy a trolejbusy budú výrazne menej meškať a taktiež sa zníži aj spotreba elektrickej energie a pohonných hmôt. Takisto sa skvalitní a zjednoduší práca pre vodičov MHD, ktorí rovnako ako všetci cestujúci pocítia zrýchlenie spojov a skvalitnenie dopravy. To by malo do budúcna výrazne prispieť k tomu, aby bola mestská hromadná doprava účinnou a možno jedinou alternatívou pri voľbe dopravného prostriedku napr. pri ceste do práce. Naším cieľom je dosiahnuť to, aby sa stále viac využívali služby verejnej dopravy v meste Prešov. Verím, že keď ľuďom poskytneme kvalitné nemeškajúce spoje, radšej budú nastupovať do autobusov či trolejbusov, ako do osobných áut, “ uviedol primátor mesta Prešov František Oľha.

---

Ciele a výhody aktívnej preferencie MHD, ale aj ako funguje v praxi - spoločnosť ALAM, s. r. o. :

Cieľom projektu aktívnej preferencie vozidiel mestskej hromadnej dopravy (trolejbusov a autobusov) mesta Prešov na svetelných križovatkách je zabezpečiť, aby mohli vozidlá MHD v čo najväčšej možnej miere dodržiavať predpísaný grafikon - cestovný poriadok. Vďaka tomu budú chodiť vozidlá presne a načas, v predpísaných intervaloch.

Výhody aktívnej preferencie MHD:

úspora pohonných hmôt /elektrickej energie
presnosť MHD
výrazné zníženie meškaní
optimalizácia cestovného poriadku

"Projekt preferencie MHD nepotláča individuálnu automobilovú dopravu a zachováva koordináciu jednotlivých križovatiek medzi sebou. V praxi to znamená, že individuálni vodiči nie sú obmedzovaní na úkor vozidiel MHD, ale radič cestnej dopravnej signalizácie umiestnený na križovatke, radič križovatky je akoby mozog, ktorý ju ovláda, aktívne komunikuje s palubnou jednotkou vo vozidle MHD a riadi jeho prejazd križovatkou podľa jeho aktuálnej pozície ku križovatke, a to či má meškanie alebo ide načas. Podľa toho mu podrží signál zelenej, aby stihol prejsť, alebo vodič dostane informáciu, že má počkať na zastávke, pretože v opačnom prípade by zbytočne zastavil a stál v križovatke na červenej, " priblížil Alfonz Lančarič, riaditeľ dopravných systémov spoločnosti ALAM s.r.o.

Ako systém aktívnej preferencie funguje?

vozidlo MHD prichádza na zastávku
vozidlo komunikuje s radičom svetelnej križovatky
radič vyhodnocuje a prepočítava, kedy dá pokyn vozidlu MHD na opustenie zastávky, aby opäť nezastavilo na križovatke a plynule prešlo cez križovatku na zelený signál
ak vozidlo mešká, radič vozidlu podrží zelený signál, aby sa jeho meškanie nezväčšilo
ak ide vozidlo načas, radič odporučí vodičovi ostať na zastávke, aby sa nemusel zbytočne rozbiehať a následne brzdiť

Práve plynulosť prejazdu vozidiel MHD svetelnými križovatkami prináša okrem optimalizácie cestovného poriadku aj úsporu na pohonných hmotách a zníženie opotrebovanie bŕzd na vozidlách MHD, nakoľko sa vozidlá nemusia tak často a zbytočne rozbiehať. Tým sa šetrí aj životné prostredie.

Aktívna preferencia vozidiel MHD v meste Prešov sa týka 6 svetelných križovatiek zrealizovaných na Levočskej ulici v roku 2021 a nových 10 križovatiek na sídlisku Sekčov, zrealizovaných v roku 2023. Križovatky sú vybavené modernými radičmi typu CROSS RS 4 ktoré umožňujú využiť široké množstvo v dnešnej dobe ponúkaných funkcií pre riadenie dopravy.

Križovatky sú vybavené magneto-detektormi, slúžiacimi na presnú a spoľahlivú detekciu prítomnosti vozidla pre plne dynamické riadenie dopravy a sčítanie.

Mohlo by Vás zaujímať
Začína sa pasportizácia v súvislosti s výstavbou rýchlostnej cesty R4 - severný obchvat
V súvislosti s výstavbou „Rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat (km 4,3-14,5)“ sa od 18. novembra do 16. decembra 2023 uskutoční pasportizácia objektov v katastrálnom území obce Kapušany a mesta Prešov. Všetkých obyvateľov dotknutých lokalít v tejto súvislosti prosíme o súčinnosť.
Ulica Janka Borodáča bude úplne uzavretá
Ulica Janka Borodáča v Prešove bude od 14. do 18. novembra 2023 úplne uzavretá v mieste vjazdu k Evanjelickej spojenej škole.
Dočasná uzávierka parkoviska na ul. Partizánska
Parkovisko na ul. Partizánska v Prešove bude od utorka 14. novembra 2023 dočasne uzavreté.
Ulica Boženy Němcovej bude čiastočne uzavretá
Mesto Prešov informuje občanov, že ul. Boženy Němcovej v Prešove bude dňa 15. novembra 2023 čiastočne uzavretá.
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK