PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

Tip na výlet: Šimonka

Vulkanické Slanské vrchy sa tiahnu od Prešova smerom na východ, neskôr sa stáčajú na juh a v Maďarsku pokračujú ako Zempléni Hegység. Najvyšším vrchom celého pohoria je Šimonka (1 092 m).
Na vrchole Šimonky

Trasa: Zlatá Baňa (590 m) - Pusté Pole (666 m) - Grimov laz (943 m) - Pod Šimonkou (963 m) - Šimonka (1 092 m) - Zlatá Baňa (590 m)

Značka: zelená 5703, žltá 8764

Pohorie: Slanské vrchy

Trvanie trasy: 3:15 h

Obtiažnosť: mierne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 116 Slanské vrchy - Veľká Domaša, 1:50 000

Prístup na začiatok trasy:

Autobusom z Prešova do Zlatej Bane

Východiskom je obec Zlatá Baňa (590 m), Na konečnej autobusu (Zlatá Baňa - Čierny les) sa napojíte na zelenú značku, ktorá vás po asfaltke privedie na Pusté pole (666 m, 0:15 h). Táto lokalita leží na začiatku rozsiahlych Zlatobanských lúk.
Od smerovníka treba odbočiť vľavo na výraznú lesnú cestu, ktorá vedie rúbaniskami a lúkami až na okraj vysokého bukového lesa. Tu doprava, chodník prechádza cez rúbanisko a opäť sa spája s lesnou cestou. Značka neustále stúpa, nie príliš prudko, ale stabilne, po ľavej ruke míňa zaujímavý skalný útvar, neskôr vodojem a v najprudšom mieste križuje vrstevnicovú lesnú cestu. Za ňou sa stáča doprava a začína v stúpavom traverze obchádzať samotný masív Šimonky. Míňa pekne upravený prameň a ďalší vodojem, v závere sa stáča doľava a vychádza na sedlo Grimov laz (943 m, 1:15 h) s peknou lúkou a križovatkou turistických chodníkov.
Odtiaľ doľava po žltej, chvíľu spolu s červenou značkou až na križovatku Pod Šimonkou (963 m). Tu doprava, nasleduje najstrmšia časť celého výstupu okrajom rúbane s peknými výhľadmi na Dubník a Makovicu. Chodník sa postupne položí, vchádza do prírodnej rezervácie a už len miernym stúpaním vychádza na odlesnený vrchol Šimonky (1 092 m, 1:45).
Z jej vrcholu je za dobrého počasia fantastický výhľad. Najbližšie sú, pochopiteľne, okolité kopce Slanských vrchov, z ktorých dominujú kužeľovitý Oblík a mohutná Čierne hora. Za dobrej viditeľnosti panoramaticky vystupujú pred očami turistu nielen pohoria najbližšieho prešovského okolia, ale aj vzdialenejšie vrcholky Slovenského rudohoria a zubaté Tatry. Zaujímavý, aj keď obmedzený je pohľad na východ a juhovýchod, kde sa rozprestierajú najsevernejšie výbežky Východoslovenskej nížiny. Úplne na východe sa týči Vihorlat a pohraničné slovensko-ukrajinské pohoria.
Zostup vedie tou istou cestou do Zlatej Bane (3:15 h). Z Grimovho lazu sú však rôzne možnosti pokračovania túry. Červená hrebeňovka vedie oboma smermi. Jedným na Dubník a Makovicu, druhým na Čiernu horu, Zbojnícky zámok a Prešov. Ak sa rozhodnete zostúpiť, okrem Zlatej Bane sa ponúka možnosť zísť aj na vranovskú stranu, do Hermanoviec nad Topľou, alebo Petroviec.