Štvrtok, 28. marec 2024
Meniny má Soňa | zajtra Miroslav

Tip na výlet: Šimonka

Vulkanické Slanské vrchy sa tiahnu od Prešova smerom na východ, neskôr sa stáčajú na juh a v Maďarsku pokračujú ako Zempléni Hegység. Najvyšším vrchom celého pohoria je Šimonka (1 092 m).

Na vrchole Šimonky

Trasa: Zlatá Baňa (590 m) - Pusté Pole (666 m) - Grimov laz (943 m) - Pod Šimonkou (963 m) - Šimonka (1 092 m) - Zlatá Baňa (590 m)

Značka: zelená 5703, žltá 8764

Pohorie: Slanské vrchy

Trvanie trasy: 3:15 h

Obtiažnosť: mierne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 116 Slanské vrchy - Veľká Domaša, 1:50 000

Prístup na začiatok trasy:

Autobusom z Prešova do Zlatej Bane

Východiskom je obec Zlatá Baňa (590 m), Na konečnej autobusu (Zlatá Baňa - Čierny les) sa napojíte na zelenú značku, ktorá vás po asfaltke privedie na Pusté pole (666 m, 0:15 h). Táto lokalita leží na začiatku rozsiahlych Zlatobanských lúk.
Od smerovníka treba odbočiť vľavo na výraznú lesnú cestu, ktorá vedie rúbaniskami a lúkami až na okraj vysokého bukového lesa. Tu doprava, chodník prechádza cez rúbanisko a opäť sa spája s lesnou cestou. Značka neustále stúpa, nie príliš prudko, ale stabilne, po ľavej ruke míňa zaujímavý skalný útvar, neskôr vodojem a v najprudšom mieste križuje vrstevnicovú lesnú cestu. Za ňou sa stáča doprava a začína v stúpavom traverze obchádzať samotný masív Šimonky. Míňa pekne upravený prameň a ďalší vodojem, v závere sa stáča doľava a vychádza na sedlo Grimov laz (943 m, 1:15 h) s peknou lúkou a križovatkou turistických chodníkov.
Odtiaľ doľava po žltej, chvíľu spolu s červenou značkou až na križovatku Pod Šimonkou (963 m). Tu doprava, nasleduje najstrmšia časť celého výstupu okrajom rúbane s peknými výhľadmi na Dubník a Makovicu. Chodník sa postupne položí, vchádza do prírodnej rezervácie a už len miernym stúpaním vychádza na odlesnený vrchol Šimonky (1 092 m, 1:45).
Z jej vrcholu je za dobrého počasia fantastický výhľad. Najbližšie sú, pochopiteľne, okolité kopce Slanských vrchov, z ktorých dominujú kužeľovitý Oblík a mohutná Čierne hora. Za dobrej viditeľnosti panoramaticky vystupujú pred očami turistu nielen pohoria najbližšieho prešovského okolia, ale aj vzdialenejšie vrcholky Slovenského rudohoria a zubaté Tatry. Zaujímavý, aj keď obmedzený je pohľad na východ a juhovýchod, kde sa rozprestierajú najsevernejšie výbežky Východoslovenskej nížiny. Úplne na východe sa týči Vihorlat a pohraničné slovensko-ukrajinské pohoria.
Zostup vedie tou istou cestou do Zlatej Bane (3:15 h). Z Grimovho lazu sú však rôzne možnosti pokračovania túry. Červená hrebeňovka vedie oboma smermi. Jedným na Dubník a Makovicu, druhým na Čiernu horu, Zbojnícky zámok a Prešov. Ak sa rozhodnete zostúpiť, okrem Zlatej Bane sa ponúka možnosť zísť aj na vranovskú stranu, do Hermanoviec nad Topľou, alebo Petroviec.

Skoro ráno na Zlatobanských lúkach
Grimov laz
Najstrmšia časť výstupu
Pohľad na Makovicu a Dubník
Pohľad na Oblík
Pohľad na Čiernu horu
Vrcholový prales
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.