Utorok, 16. apríl 2024
Meniny má Dana, Danica | zajtra Rudolf

Tip na výlet: Bodoň

V Slanských vrchoch nie sú také časté a výrazné výstupy vulkanických prúdov a exotov na povrch, ako v iných sopečných pohoriach Slovenska (Poľana, Kremnické vrchy, Štiavnické vrchy, Cerová vrchovina), nejaké sa však predsa len nájdu. Medzi najkrajšie skalné útvary pohoria patrí andezitový zvyšok bývalého lávového prúdu na vrcholovom plató kopca Bodoň medzi Zlatou Baňou a Lesíčkom.

Skalné veže Bodone

Trasa: Zlatá Baňa (590 m) - Pusté Pole (666 m) - Bodoň (855 m) - Abranovce (492 m), resp. Sigord (490 m).

Značka: zelená 5703, žltá 8721, príp. neznačená

Pohorie: Slanské vrchy

Trvanie trasy: 2:45 h, resp. 2:15 h.

Obtiažnosť: mierne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 116 Slanské vrchy - Veľká Domaša, 1:50 000

Prístup na začiatok trasy:

Autobusom z Prešova do Zlatej Bane

Kvôli pohodlnému prístupu odporúčame začať trasu v Zlatej Bani (590 m), na hornom konci obce (končená zastávka SAD Zlatá Baňa - Čierny les). Niekoľko sto metrov po zelenej značke a asfaltke hore na začiatok Zlatobanských lúk - križovatka chodníkov Pusté Pole (666 m, 15 min. ). Tu sa treba napojiť na žltú značku, odbočiť doprava po výraznej lesnej zvážnici, do bukového lesa popod chaty. Pohodlná, dobre značená lesná cesta len veľmi mierne stúpa a kľukatí sa, traverzujúc svahy Chabzdovej (862 m). Postupne sa stáča doľava, po pravej ruke míňa prvú rozsiahlu horskú lúku a na jej hornom konci sa stáča doprava. Aj naďalej po mierne stúpajúcej lesnej ceste až na ľavý okraj nádhernej horskej lúky s poľovníckou chatou. Tu cesta odbočí doľava a schádza z výraznej cesty, pokračuje však po dobrom chodníku. Ten sa točí doprava, traverzuje samotný vrchol Bodone (868 m) a postupne vychádza až pod andezitové bralá útvaru Bodoň (turistický ukazovateľ 835 m, vrcholová plošina 855 m, 1:30 h).
Krásne tvary skalných stien a veží v tieni bukového lesa sa dajú obdivovať z okružnej cestičky okolo masívu, chodník ide po úpätí až ku studničke. Ďalšia odbočka vedie na vrchol skalnej plošiny s nepatrnými zvyškami stredovekého hradu (http://sk.wikipedia.org/wiki/Bodo%C5%88).
Je tu čo obdivovať a pri prechádzke si treba na túto lokalitu vyhradiť aspoň hodinku.
Bodoň je aj vyhľadávaným miestom skalolezcov. Majú tu desiatky precízne vyznačených a dobre odistených ciest rôznych náročností. Samozrejme, škriabať sa na skaly bez výstroja a patričných návykov je hazardom.
Žltá značka pokračuje od smerovníka ďalej po nevýraznom hrebienku a klesá cez rúbaň do sedielka Heteť v mladine až ku križovatke ciest (doprava dolu odbočuje neznačená skratka na Sigord*). Značka ide vľavo, postupne sa stočí doprava, začína klesať, križujúc výrazné zvážnice. Vchádza do vysokého lesa, točí sa doprava, klesne rúbaňou opäť k lesu a ním, dosť zdĺhavo v členitom a pomerne neprehľadnom lesnom teréne (značky sú dobré) schádza okrajovým pásmom Oľšavského predhoria Slanských vrchov, v závere už po pevnej ceste
až do obce Abranovce (492 m, 2:45 h). Z horného konca, od kostola, možno za polhodinku zbehnúť doprava po poľnej ceste lúkami až k hrádzi vodnej nádrže Sigord (budovy bývalého pionierskeho tábora dobre vidno zďaleka), odkiaľ chodí častejšie autobus.
* Neznačená odbočka od križovatky so žltou značkou na Heteti prudko klesá lesnou cestou cez hustú mladinu na križovatku s pevnou cestou. Tu po ceste doprava a postupne, točiac v serpentínach až do vrchnej časti Rácovej doliny. Po pevnej ceste, ponad potok schádza cesta až na Sigord . Vychádza na hlavnú cestu pod Sokolovou skalou, oproti odbočke k minerálnemu prameňu Šťavica. Povyše (pri lesníckom učilišti) i poniže (pri bývalom hoteli Sigord) sú zastávky SAD. Zostup touto skratkou zo spomínanej križovatky trvá asi 45 minút.

Praktická rada na záver: Ak chcete okrem prechádzky aj čo-to na večeru, pribaľte si do batohu plátenú tašku. Priamo pri ceste z Bodone do Abranoviec sa v sezóne dajú takmer vždy nazbierať nejaké tie huby.

Pohľad od úpätia
Členité andezitové veže
Táborisko
Pamätná tabuľa
Živé a neživé vertikály
Andezitová sfinga s drevenými parohami
Z vrcholovej plošiny
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.