Štvrtok, 21. november 2019
Meniny má Elvíra | zajtra Cecília

Tip na výlet: Zbojnícky zámok

Severozápadnú časť hlavného hrebeňa Slanských vrchov tvorí oblasť, ohraničujúca povodie potoka Delňa. Prvou výraznou kótou hrebeňa zo západu je obľúbené výhľadové andezitové bralo Zbojnícky zámok so zvyškami stredovekého hradu.

Zbojnícky zámok

Trasa: Ruská Nová Ves (420 m) - Zbojnícky zámok (659 m) - chata Sova (800 m) - Oltáre (906 m) - chata Fricka (837 m) - Šťavica (540 m) - Sigord (490 m) - Ruská Nová Ves (420 m).

Značka: červená 0915 , modrá 2842, zelená 5703.

Pohorie: Slanské vrchy

Trvanie trasy: 4:15 hodiny

Obtiažnosť: stredne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 116 Slanské vrchy - Veľká Domaša

Prístup na začiatok trasy:
Autobusom MHD č. 46 z Prešova do Ruskej Novej Vsi

Trasa sa začína na konečnej linky MHD. Tu sa treba napojiť na červenú značku, ktorá chvíľu vedie po asfaltovej ceste. Čochvíľa však bočí na lesný chodník doľava a ním prechádza cez priesek a popod stĺp vysokého napätia. Ešte chvíľu stúpa lesom, značka potom prichádza na lesnú cestu, ňou doprava a hneď doľava na hranici Prírodnej rezervácie Zbojnícky zámok. Chodník stúpa kamenistým úvozom, po pravej ruke traverzuje príkre svahy Zámku a v serpentíne doprava stúpa až k sedielku pod Zbojníckym zámkom (659 m, 25 min. ).
Na vrcholovú výhľadovú plošinu vedie tvarová značka doprava hore, po pár desiatkach metrov sa otvorí nádherný výhľad na Prešov so širokým okolím. Stojí za to prísť kvôli dobrej viditeľnosti a trebárs aj svetlu na fotenie skôr ráno. Po výhľadoch je zaujímavé pozrieť si aj zvyšky hradu, o ktorých nájdete podrobnosti na
http://www.zamky.sk/?q=node/3&mon=7073146 . Oplatí sa zísť spod vrcholových zrúcanín doľava pod prvú (najvyššiu) skalnú galériu, vysokú miestami až 20 metrov. Okrem zaujímavej flóry a fauny (dominujú jašterice a hmyz) sú tu aj označené a odistené skalolezecké cesty, hoci tento terén nie je v posledných rokoch príliš lezecky vyhľadávaný. Celý skalný andezitový masív má tri etáže (galérie) a je vysoký od päty k vrcholu vyše 30 metrov.
Po prehliadke hradu a skalných stien sa vrátime do sedielka a začína sa tiahly, nie príliš strmý výstup vysokým lesom a úvozovou cestou až k okraju zarastajúcej rúbane. Tu sa ponúkajú zaujímavé pohľady na Stráže a výbežky Ondavskej vrchoviny. Cesta stále stúpa, kľučkuje mladinou, ale značenie je aj na križovatkách spoľahlivé. Značka prechádza cez širokú, výraznú lesnú cestu a stúpa k vyššiemu lesu. Ním stále smerom nahor až na okraj krásnej horskej lúky s legendárnou chatou Sova (800 m, 1:15 h). Tá síce nie je otvorená pre verejnosť, zato je tu prameň vody a príjemné odpočívadlo v tieni. Cesta sa ďalej mení na chodník a začína sa zaujímavá hrebeňová časť. Značka stúpa lesom až na križovatku, kde bočí doľava (doprava neznačený chodník ku skalným vežiam Tri Oltáre v lese). Hrebienok sa miestami zužuje, pribúda skál a v závere rúbaňou s malinčím vychádza až na kótu Oltáre (906 m, 1:40 h). Doprava bočí krátka tvarová značka na kedysi výhľadovú plošinu, dnes už zarastenú stromami. Chodník z vrcholu prudko klesne pár desiatok metrov, potom už miernejšie v peknom lesnatom prostredí postupne klesá až ku dôležitej križovatke ciest pri chate Fricka (837 m, 2 h).
Tu sa napájame na modrú značku, ktorá bočí doprava na asfaltovú cestu. Ňou neustále klesáme v širokej serpentíne až na dno údolia k potoku Šťavica. Popri ňom vedie cesta až k rampe a k minerálnym prameňom rovnakého mena ako dolina (540 m, 2:45 h). Značka pokračuje po ceste, pri pohľade doľava zaplače srdce nad šialeným holorubom na kedysi nádhernom, zalesnenom Sigordskom hrebeni. Asfaltka napokon vychádza na cestu Prešov- Zlatá Baňa. Od smerovníka Sigord (490 m, 3 h) doprava, teda dolu, ale už po zelenej značke. Po ceste okolo zrúcanín hotela Sigord (možné odtiaľ použiť autobus do Prešova), za ním ešte pár sto metrov a značka bočí z asfaltky doprava na lesnú cestu. Ňou hore, ponad potok a čochvíľa bočí doľava na užší lesný chodník (dobré značky). Po ňom prevažne hore, ale nenáročne, stále lesom. Na križovatkách spoľahlivo vedú značky, chodník sa postupne láme skôr do klesajúcej tendencie a keď už možno začne byť dlhšia chvíľa, vychádza na križujúcu cestu, pár metrov ide po nej a bočí doľava. Klesá ešte pár desiatok metrov až na široký priesek vysokého napätia. Priamo spod drôtov je pekný pohľad na celý skalný masív Zbojníckeho zámku. Značka klesá lesnou cestou až na okraj Ruskej Novej Vsi a pomedzi domy kľučkuje, v závere stúpa na hlavnú cestu k zastávke MHD a turistickým smerovníkom (420 m, 4:15 h).
Táto poldňová túra je zaujímavým okruhom, vhodným najmä v letných páľavách, keďže vedie prevažne lesom. Ak rastú huby, určite popri ceste nájdete aj niečo na spestrenie jedálnička. Popravde, na tejto trase sú také miesta, kde rastú, aj keď nerastú…

Teriakovce a časť Prešova
Chata Sova
Horný prameň na Šťavici
Mohlo by Vás zaujímať
Hrad Šariš má ďalšiu novinku pre turistov
11 metrov dlhý a 2 metre široký je nový dubový drevený most na hrade Šariš. Tri mesiace ho vyrábal tesársky majster Jaroslav Hyrja. Postavený je pravdepodobne na pôvodnom mieste ako v minulosti.
Vlak vojaka Švejka prepravil v lete 2300 ľudí
Vlak vojaka Švejka, ktorý premával v letnej sezóne 2019 z Medzilaboriec do poľského Sanoku a Rzeszowa, prepravil počas víkendov v tomto lete 2300 ľudí, čo je oproti vlaňajšku o približne 400 osôb viac.
Prešovský kraj je opäť viac prístupný zahraničným turistom
Prírodné a kultúrne klenoty Prešovského kraja sú dostupnejšie pre obyvateľov Nemecka. Východné Slovensko s regiónom Severné Porýnie-Vestfálsko opäť prepojila letecká linka spájajúca Košice – Düsseldorf. Pravidelné letecké spojenie má potenciál prilákať zahraničných návštevníkov aj do regiónu severovýchodného Slovenska.
Drevené chrámy na severovýchode Slovenska lákajú českých a domácich turistov
Jedinečné kultúrne dedičstvo predstavujú drevené chrámy na severovýchode Slovenska. V okresoch Bardejov, Svidník a Snina a ich širšom okolí sa nachádza spolu 42 týchto cirkevných stavieb postavených z dreva.
Inzercia
Reality: Dám do prenájmu
Kancelárske priestory

Prenajmeme kancelárske priestory na Plzenskej ulici č. 2 v Prešove. Výhodný nájom a internet v cene.

0905324336 | | cena: dohodou
Reality: Dám do prenájmu
kancelárske priestory v Prešove UNICENTRUM

Prenajmem kancelárske priestory v širšom centre Prešova na Kúpeľnej ulici č. 6. Výhodou je parkovanie zdarma. V budove je optický internet. Bližšie informácie:http://www.kancelariepresov.sk/

0905841632 |
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK
Pri zobrazovaní stránky používate aktívny script na blokovanie prídavných modulov (adBlocker). Pre správne zobrazenie všetkých sekcií ho deaktivujte.