PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

Tip na výlet: Skalka

Vcelku nenápadný výstup vápencov na výbežku Sopotnických vrchov nad údolím Hornádu medzi Kysakom a Malou Lodinou vytvára veľmi peknú a populárnu vyhliadku Skalka (420 m). Výlet na ňu možno skombinovať s nenáročnou, krajinársky vďačnou prechádzkou najvýchodnejšími výbežkami pohoria Čierna hora.
Pohľad zo Skalky na Čiernu horu a dolinu Hornádu

Trasa: Obišovce, žel. zast. (279 m) - Obišovce, obec (250 m) - Skalka (420 m) - Kašajovka (465 m) - Pod Tlstou (410 m) - Dolina Svinky (265 m) - Ličartovce (243 m).

Značka: zelená 5749, modrá 2814, žltá 8702

Pohorie: Čierna hora

Trvanie trasy: 3:30 hodiny

Obtiažnosť: mierne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina - Branisko

Prístup na začiatok trasy:
Vlakom z Prešova do Obišoviec, späť vlakom, alebo autobusom z Ličartoviec.

Túra sa začína na železničnej zastávke Obišovce (279 m). Tu sa treba napojiť na zelenú značku, ktorá schádza na asfaltku a ňou schádza do dediny Obišovce k malému parčíku a pohostinstvu (250 m, 15 min. ). Za krčmou značka bočí doprava, prechádza popod železnicu, za ňou opäť doprava a ešte pár desiatok metrov po ceste. Pred poslednými domami bočí značka doľava do lesa a začína v spleti cestičiek a úvozov stúpať. Treba v podstate držať líniu niektorého z chodníkov alebo ciest smerom nahor, zbiehajú sa čoskoro v hlbokom úvoze. Tu doľava po traverzovom stúpajúcom chodníku, ktorý v dubovom lese vrchu Stráž vychádza do kamenistého úvozu. Chvíľu jeho dnom, potom ľavým okrajom aj cez mladinu, opäť úvozom a značka napokon vychádza na širokú, spevnenú lesnú cestu. Ňou doprava, už len mierne stúpajúc cez niekoľko zákrut a skládok dreva až k rúbani vľavo so skalkami na hrebeni a výraznej odbočke doľava po lesnej ceste. Tu je aj smerovník tvarovej značenej odbočky na Skalku (chýba aj na novej harmaneckej mape). Najskôr po novej lesnej ceste kúsok nahor (bordel po lesných robotníkoch si skúste nevšímať... ), cez priesek a potom už len po chodníčku mierne dolu po hrebienku, ktorý vedie až na vyhliadku Skalka (420 m, 1:30 h).
Tento pás ružovkastých vápencov je vysunutý na juh, nad údolie Hornádu a poskytuje krásny výhľad jednak do doliny, „kraja vlakov“, ale aj na protiľahlé vrchy, kysackým Hradom počnúc, Prielohami a Pokryvami končiac. Ak chcete aj fotografovať, dobré svetlo býva hneď ráno. V každom prípade je čo robiť aj na pár desiatok minút, len pozor na pohyb na skalných stienkach a vežiach.
Zo Skalky späť na odbočku značky a po ceste ďalej doľava až na križovatku chodníkov Kašajovka (465 m, 2 h). Pokračujeme spolu s modrou prechádzkovým úsekom po takmer rovnej ceste až na križovatku Pod Tlstou (410 m, 2:15 h). Pokračujeme už len po modrej, ešte chvíľu po štrkovej ceste, ale potom odbočka doprava a nasleduje klesanie po lesnom úvoze až k sútoku potokov. Popri nich, stále lesom až na cestu v údolí rieky Svinka. Tu pár metrov po asfaltke doľava k provizórnej lávke. Ponad Svinku na druhú stranu rieky a pri chate je smerovník Dolina Svinky (265 m, 2:45 h). Od neho doprava už po žltej značke, ktorá stúpa ponad chaty príjemným lesným chodníkom až na okraj rozsiahlych kosených lúk. Stúpa až k elektrickému vedeniu, chodník sa mení na cestu. Tá vedie otvorenou krajinou s peknými pohľadmi na Košickú kotlinu a náprotivné Slanské vrchy. Napokon klesne širokým ľavotočivým oblúkom až k železničnej zastávke Ličartovce (243 m, 3:30 h).