PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

Tip na výlet: Sivec

Odborníci ho radia medzi najkrajšie výhľadové vrchy na celom Slovensku. Vyniká jednak krásnym ostrým, skalnatým profilom s vrcholovou stenou, a aj jedinečným výhľadom z vrcholu na Ružín a kopce Čiernej hory, Volovských vrchov a aj ďalších pohorí. V neposlednom rade, vo vrcholovej časti rastú na príkrych úbočiach vzácne druhy rastlín na čele s tisom a na ne sa viažu zaujímavé živočíšne druhy, najmä hmyz. Reč je o vrchu Sivec (781 m), ktorý sice nevyniká nadmorskou výškou, ale výlet naň je skutočnou lahôdkou.

Trasa: Ružín, žel. zast. (300 m) - Priehyba pod Sivcom (640 m) - Sivec (781 m) - Priehyba pod Sivcom (640 m) - Gaľová (760 m) - Ružín, žel. zast. (300 m).

Značka: žltá 8778, zelená 5715, modrá 2821.

Pohorie: Čierna hora

Trvanie trasy: 4:15 hodiny

Obtiažnosť: stredne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina - Branisko

Prístup na začiatok trasy:
Vlakom z Prešova cez Kysak na zastávku Ružín (smer Margecany).

Zo zastávky Ružín (300 m) zídeme po žltej značke na asfaltovú cestu a popod most, zákrutou doprava až k mostu cez Ružín. Ním na druhú stranu, popri chatách až k ovčínu. Tu doprava, ponad ovčín (pozor na psy! ) na rozsiahle lúky, značka vedie popod medzové výbežky, okolo výrazného stromu. Ďalej už po lúčnej ceste s prvými výhľadmi na hrádzu Ružína až k lesu. Tu je cesta vystrieľaná do príkreho skalnatého svahu, lesom a rúbaňou vedie až na okraj nádherných lúk po Sivcom, odkiaľ sa v plnej paráde prezentuje náš cieľ. Po ceste naprieč lúkou až k chatám na druhej strane. Tu stále ponad ne, spevnenou lesnou cestou popod vedenie až na asfaltovú cestu nad brehom Ružína. Po nej doľava až k výraznej zákrute s priesekom vedenia (stará značka viedla od chát pár metrov doľava nahor do lesa na výraznú lesnú zvážnicu, ňou doprava na úpätie hrebeňa Sivca a tu doľava dolu po chodníčku k spomínanej zákrute - je to kratšie, značky dodnes vidno).
Tu sa začína náročnejšie stúpanie po širokej zvážnici popri potoku a prieseku. Cesta postupne naberá na prudkosti, prechádza doľava a po vstupe do lesa skutočne strmo stúpa úvozom. Napokon, už v brezovom háji, spolu so zelenou značkou sprava, vychádza na bývalé prekrásne, dnes však už takmer zarastené Sivecké lúky k ukazovateľu Priehyba pod Sivcom (640 m, 1:30 h).
Značka sa stáča doľava a stúpa záverečné stovky metrov bukovým lesom k skalnatému vrcholovému hrebienku Sivca. Ním až na vrchol (781 m, 1:50 h) so schránkou a jedinečnými pohľadmi. O nich nebudem bližšie písať, sú na priložených panoramatických fotkách, ale najlepšie je to zažiť na vlastnej koži a vidieť na vlastné oči. Dá sa pokračovať po ostrom hrebienku aj nižšie, iba treba dávať pozor, po pravej ruke padá takmer kolmá, niekoľko desiatok metrov vysoká stena.
Po dostatočnom nabažení sa pohľadmi nasleduje zostup späť do Priehyby pod Sivcom (2:05 h). Opúšťame žltú značku a pokračujeme po zelenej najskôr prevažne nahor brezovými hájmi, postupne sa chodník stáča doľava a vchádza do hlbšieho lesa. Terén nie je náročný, striedajú sa krátke stúpania a klesania, pozor si však treba dávať na orientáciu, lebo značka miestami chýba. Takto až na križovatku chodníkov Gaľová (760 m, 2:45 h).
Tu sa napojíme na modrú značku smerom na Ružín, treba však povedať, že tá zďaleka nejde tak, ako je zakreslená v odporúčanej mape (3. vydanie z roku 2004). Najskôr lesným úvozom a neskôr dobrou cestou traverzuje, takmer stále klesajúc, dookola masív Spáleného vrchu, pričom táto cesta je aj zakreslená na mape ako neznačená. Určite však modrá značka nejde priamo dole do doliny okolo známych nesprístupnených jaskýň (o nich niekedy nabudúce…), ako je to na mape, čo je pre jej autorov vážnym faux pas.
Značená cesta napokon klesne až na dno doliny Malý Ružínok, na výraznej zákrute sa stočí doprava (doľava ide do uzavretého a strmého údolia neznačená cesta k spomínaným jaskyniam) a popri potoku pohodlne klesá pár kilometrov až späť k chatám pri Ružíne, opäť na druhá stranu cez most a po tej istej ceste hore na železničnú zastávku Ružín (300 m, 4:15 h).