Štvrtok, 28. marec 2024
Meniny má Soňa | zajtra Miroslav

Tip na výlet: Stráž

Kužeľovitá Stráž (740 m) je najvýraznejším vrcholom vulkanického pásu Spišsko-šarišského medzihoria. Z jej zalesneného vrcholu síce nie je výhľad, ale výstup na ňu je príjemným výletom v blízkom okolí Prešova.

Vrchol Stráže

Trasa: Kanaš (305 m) - sedlo Stráže (449 m) - Stráž (740 m) - Stráž, úbočie (480 m) - Fintice (270 m).

Značka: červená 0901, žltá 8706, neznačená, modrá.

Pohorie: Spišsko-šarišské medzihorie.

Trvanie trasy: 3 hodiny.

Obtiažnosť: mierne náročná, strmší výstup v závere na Stráž.

Mapy: VKÚ Harmanec č. 115 - Šarišská vrchovina, Branisko, 1:50 000, www.turistickamapa.sk

Prístup na začiatok trasy:

Autobus MHD č. 14 z Prešova do Kanaša, výstup na konečnej.

Z konečnej zastávky MHD pri posledných domoch Kanaša (305 m) vedie červená značka lesom, mierne stúpa po spleti chodníkov a ciest až na kraj lesa, do lúčnatého sedla Stráže (449 m, 45 min. ). Tu treba odbočiť doprava a po žltej značke lesnou cestou mierne stúpať stále v lese. Asi po polhodine, na mieste výškovej kulminácie chodníka v nevýraznom sedielku medzi Maliniakom vľavo a Strážou vpravo (viď mapu), odbočuje zo žltej doprava neznačený spájací chodník. Ten po niekoľkých desiatkach metrov natrafí na modrú značku. Ňou doprava a pomerne prudko, lesnou cestou, stáčajúc sa postupne doľava, stúpame na Stráž. Po síce strmom, ale kratšom úseku vychádza značka až na zalesnený vrchol Stráže (740 m, 1:50 h) s upraveným odpočívadlom, vežou s vykrývačom a zaujímavými skalnými útvarmi na pretiahnutom vrcholovom hrebienku.
Z vrcholu pokračuje trasa po ceste výstupu, teda späť po modrej. Tá rýchlo klesá, míňa neznačenú odbočku (pokračujeme po modrej), až prichádza na križovatku výrazných lesných ciest. Tu doprava a po pár desiatkach metrov prichádza na križovatku Stráž, úbočie (480 m, 2:20 h). Zo širokej cesty odbočí modrá, už spolu so zelenou dolu doľava. Po čase sa zelená odpojí doľava, modrá pokračuje lesnou cestou popod starý kameňolom až na pevnú cestu. Po nej až na asfaltku nad Finticami a po nej až do centra obce (270 m, 3 h).

Poznámka: Na harmaneckej mape (3. vydanie z roku 2004) je modrá značka zle vyznačená ako žltá a pletie sa so skutočnou žltou zo sedla Stráže. Presné údaje sú na uvedenej internetovej turistickej mape.

Stráž od Kapušianskeho hradu
Stráž z Lysej Stráže
Stráž (vľavo) a Maliniak (vpravo)
Stráž z lúk nad Kanašom
Z úboče Stráže
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.