Piatok, 19. apríl 2024
Meniny má Jela | zajtra Marcel

Tip na výlet: Hanigovský hrad

Azda najmenej známymi zo zachovaných zrúcanín hradov v okolí Prešova sú zvyšky Hanigovského hradu. Sú „zašité“ medzi kopcami bočnej hrebeňovej rázsochy pohoria Čergov, pričom stoja na najvýchodnejšom výbežku bradlového pásma na styku s Čergovom. Nenáročná túra k zrúcaninám je krajinársky veľmi pekná a vďačná.

Trasa: Hanigovce (533 m) - sedlo Za hradom (730 m) - Hanigovský hrad (765 m) - Ľutina (424 m).

Značka: zelená 5871, žltá 8708.

Pohorie: Čergov.

Trvanie trasy: 1:45 hodiny.

Obtiažnosť: nenáročná.

Mapa: VKÚ Harmanec č. 104 Čergov.

Prístup na začiatok trasy:
Autobusom SAD do Sabinova a ďalej do Hanigoviec.
Vlakom do Sabinova (Červenice pri Sabinove), odtiaľ autobusom do Hanigoviec.

Trasa sa začína v malebnej podhorskej obci Hanigovce (533 m). Z konečnej autobusu pár metrov späť a po zelenej značke nahor pomedzi domy. Za posledným domom doprava a po nevýraznom lúčnatom hrebienku s peknými výhľadmi na bradlá a podhorie Čergova ponad dedinu až nad jej koniec. Cesta mierna stúpa prevažne pasienkami s riedkymi remízkami. Už nad dedinou sa stáča doprava a vychádza do sedielka s krížom a výraznou skupinou stromov. Vľavo dolu pekný pohľad na záver obce Miľpoš v susednej doline. Značka prechádza cestou do náprotivného svahu a mierne stúpa, točiac sa v traverze doľava. Prejde cez riedky lesík a točí sa doprava. Nevstupuje však na výrazný trávnatý chrbát vpravo, ale na križovatke ciest sa stáča (pozor na značku) doľava a v miernom stúpaní dosahuje križovatku so smerovníkom v sedle Za hradom (730 m, 50 min. ), odkiaľ už vidno zrúcaniny hradu.
Pokračujeme doprava po žltej značke po lesnej ceste, mierne stúpajúc, v závere lúkou popod hrad až k tvarovej odbočke zo značky doľava hore. Tu je aj upravený prístrešok a ohnisko, od neho po chodníčku strmo pár desiatok metrov k neveľkým, ale pekne zachovaným zrúcaninám Hanigovského (na mapách aj Nového) hradu (765 m, 1 hod. ).
Zrúcaniny sa dajú prechodiť krížom-krážom, z niektorých miest je aj pekný výhľad na melebné okolie, vrátane vzdialených tatranských štítov, na druhej strane je zaujímavý pohľad na hlavný čergovský hrebeň, dominujú blízka Ostrá (950 m) v bočnej rázsoche a hôľnaté Dvoriská (1 057 m) v hlavnom hrebeni.
O histórii hradu si môžete viac prečítať na http://www.zamky.sk/?q=node/3&mon=708285
Zostup zo zrúcanín k odpočívadlu po tej istej ceste, ďalej doľava po žltej. Pár metrov po lesnej ceste rovno, potom doprava dolu (šípka na značke). Chodník je na pár metroch poznačený ťažbou, potom v úvoze prudko klesne až na nádherné horské lúky. Krížom dolu cez ne po chodníčku, na kraji lesa rovno a nasleduje takmer vrstevnicová cesta bočným hrebienkom cez rameno Havranky a opäť strmý zostup lúkami až u pútnickému kostolu nad Ľutinou. Odtiaľ už po asfaltke, ktorá vedie cez areál pútí, stáča sa doprava a klesá až ku kostolu. Za ním doľava a cez most k autobusovej zastávke v centre obce Ľutina (424 m, 1:45 h).

Krajina nad Hanigovcami
Zrúcaniny zo sedla Za hradom
Vstup do hradu
Zachované múry
Najvyššia časť veže
Vo veži
Pohľad z hradu na Dvoriská
Pútnický kostolík nad Ľutinou
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.