Štvrtok, 28. marec 2024
Meniny má Soňa | zajtra Miroslav

Tip na výlet: Rebrá

Bradlové pásmo robí z územia na pomedzí Šariša a Spiša veľmi príťažlivú krajinu. Medzi jeho najkrajšie časti patrí hrebeň Rebier s najvyššou kótou 705 m. Tento kompaktný skalnato-lúčnatý chrbát sa tiahne od Šarišského Jastrabia smerom na juhovýchod až ku Kyjovu a ponúka krásnu prechádzku s netypickými, príťažlivými pohľadmi.

Hrebeň Rebier

Trasa: rácz. na Vislanku (cca 510 m) - Okrúhly kopec (632 m) - Rebrá (705 m) - Kyjov (673 m).

Značka: žltá 8836, neznačená.

Pohorie: Spišsko-šarišské medzihorie

Trvanie trasy: 1:45 h

Obtiažnosť: nenáročná.

Mapa: VKÚ Harmanec č. 104 Čergov.

Prístup na začiatok trasy:

Autobusom SAD smerom na Starú Ľubovňu, výstup na zastávke Vislanka, rázcestie.

Vlakom smerom na Plaveč, výstup na zastávke Ďurková.

Východiskom na túru je križovatka (cca 510 m) na hlavnej ceste Lipany - Stará Ľubovňa s odbočkami na Vislanku a Šarišské Jastrabie. Tu na napojíme na žltú značku a asfaltkou sa vydáme doprava, teda smerom na Šarišské Jastrabie (značka prichádza aj zo železničnej zastávky Ďurková). Po pravej strane máme masív Okrúhleho kopca. Po asi 500 metroch (el. vedenie ponad cestu) odbočíme z cesty doprava a ľubovoľným smerom, nachádzajúc jednu z neznačených cestičiek, vystúpime rebrom, prípadne priamo strmým svahom na otvorený vrchol s krížom (632 m, 30 min. ). Pred sebou máme celý hrebeň Rebier, ale aj pekný pohľad na Čergov a hrebeň Hromovca.
Pokračujeme neznačenou cestičkou po hrebienku, ktorý klesá do sedla a opätovne stúpa na nevýrazné výbežky. Zľava sa pripája cesta zo Šarišského Jastrabia, my pokračujeme členitým, veľmi pekným hrebienkom Rebier po viditeľnej cestičke. Napokon sa dostaneme až pod zalesnený najvyšší vrchol celého hrebeňa. Dá sa obísť zostupom doľava k asfaltovej ceste, ale aj pokračovať zaujímavým hrebeňom, hoci miestami dosť zarasteným až na vrchol (705 m, 1:15 hod. ). Aj z vrcholu pokračujeme po hrebienku nadol, do otvoreného terénu. Tu opustíme hrebeň a doľava krížom cez pole (lúku), zídeme k spomínanej ceste. Po nej doprava, po ľavej ruke pekné Kyjovské bradielko. Cesta stúpa až k poľnohospodárskemu dvoru a pomedzi domy klesne až k autobusovej zastávke v obci Kyjov (673 m, 1:45 h).
Táto trasa, hoci je takmer celá neznačená, je vcelku nenáročnou, ale krajinársky nesmierne peknou prechádzkou. Opatrnosť je namieste iba pri skalných výstupoch na hrebeni Rebier. Údaj o trvaní trasy hovorí o čase chôdze, my vám však odporúčame vymedziť si na tento zákusok podstatne viac priestoru a náležite si ho vychutnať.

Po najvyššou časťou Rebier
Krajina pod bradlami
Pohľad smerom na Čergov
Rebrá, v pozadí vľavo Okrúhly kopec
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.