PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

Tip na výlet: Roháčka a Čierna hora

Najvyššiu časť rudohorského pohoria Čierna hora tvorí podcelok Roháčka. Ten sa vypína severne od Hornádu, tvorí tak severozápadnú časť pohoria s dominantnými vrchmi Roháčka (1 028 m) a Čierna hora (1 024 m). Hrebeňovka tohoto podcelku patrí k veľmi pekným, nie príliš náročným podujatiam a je vďačná najmä na jeseň.
Roháčka z klenovských lúk

Trasa: Richnava, žel. zast. (370 m) - Kluknava (360 m) - Klinkovec (683 m) - Koľvek (800 m) - Čierna hora (1 024 m) - Roháčka (1 028 m) - sedlo Roháčky (900 m) - Klenov, kameňolom (560 m) - Klenov (542 m).

Značka: modrá 2821, neznačená

Pohorie: Čierna hora

Trvanie trasy: 4:45 h.

Obtiažnosť: stredne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina, Branisko

Prístup na začiatok trasy:

Autobusom SAD do Kluknavy (smer Široké a Krompachy), výstup pri moste v dedine.
Vlakom cez Kysak a Margecany na zastávku Richnava.

Z železničnej zastávky Richnava (370 m) sa napojíme na modrú značku. Tá od stanice klesá doprava, vzápätí doľava na most ponad Hornád. Prejdeme cez rieku a na križovatke sa vyberieme doprava, hore Kluknavou. Pri kostole sa cesta stáča doľava a popri potoku stúpa až k smerovníku pred krčmou v Kluknave (360 m, 20 min.).
Pokračujeme po modrej, ktorá čoskoro zabočí doprava, prejde cez most a stúpa pomedzi domy smerom k družstvu. Pri posledných domoch sa však stočí doprava a vychádza na poľnú cestu a lúky nad dedinu. Pred stúpaním na výrazný holý kopec bočí z cesty doľava (kolová značka) a stúpa hore krajom lúk, popri krovinami a brezami zarastenej strži až k lesu. Tu stále v stúpaní do skalnatého úvozu, ním cez les na vyššiu etáž lúk. Ponúkajú sa pekné prvé pohľady na okolie. Chodník stúpa horu lúkou a vchádza definitívne do lesa. Nasledujú striedavo strmejšie a rovnejšie úseky, až značka vychádza na rázcestie lesných ciest pod nevýraznou kótou Klinkovca. Stúpanie sa zmierňuje, značka vychádza na nevýrazný hrebienok a lesom s občasným priesekom ďalej stúpa.
Pozor na kľúčový moment, neslobodno prehliadnuť odbočku tvarovej modrej značky doľava! Kým totiž „normálna“ pásová modrá značka vedie ďalej traverzom po pravých zalesnených svahoch hrebeňa, práve trojuholníková „vrcholovka“ ponúka tie najkrajšie pasáže skalkami vyšperkovaného hrebeňa. Bohužiaľ, nie je naznačená ani na odporúčanej mape… Treba sa teda vybrať po nej doľava nahor, chodníčkom až pod prvé balvany a po nich na skalnatý, výhľadový vrchol Koľveku (800 m, 1:30 h). Ponúkajú sa krásne pohľady na okolie, dominantné je najmä Branisko, za dobrého počasia je šírka výhľadu skutočne úchvatná.
Z vrcholu pokračujeme lahôdkovým, členitým skalnatým hrebienkom s množstvom výhľadov, ale aj pekných lesných pasáží prevažujúcich briez, borovíc a bukov. Chodník sa ortodoxne drží hrebeňa a tak, aj keď je občas značka redšia, orientačné problémy nehrozia. Po niekoľkých výstupoch skaliek a desiatkach minút chodník predsa len trocha klesne do plytkého sedielka, aby v lese vystúpil na výraznejší skalný špic. Odtiaľ už vidno masív Čiernej hory, po pár metroch zo skál nadol sa začína výstup na ňu. Tu v spleti chodníčkov a ciest chýbajú značky, ale niet dôvod na paniku. Treba sa držať pravej strany hrebeňa a pomerne prehľadným terénom, na kraji lesa a krovín, ak aj bez vrcholovej značky, skôr či neskôr narazíte na lesnú cestu s pôvodnou pásovou značkou, ktorá prichádza sprava zdola… Tu sa zároveň končí trasa po „vrcholovke“, už normálna značka stúpa riedkym lesom nahor a vychádza až k holému, skalnatému vrcholu Čiernej hory (1 024 m, 3 h) s krížom, drevenou sochou madony a krásnym výhľadom. Je tu aj upravené ohnisko, jednoducho ideálne miesto aj na dlhšie posedenie.
Pokračujeme po ceste ďalej, podchádzame sprava ešte jeden pekný výstup hrebeňových skál a nevýrazne, už v lese po chodníku, stúpame nahor. Napokon vyjdeme pomedzi skalky na hrebeň a dosiahneme lesom zarastený, bezvýhľadový vrchol Roháčky (1 028 m, 3:20 h) s vrcholovou knihou. Možno je to trocha sklamaním, ale najvyšší kopec nemusí byť vždy najkrajší…
Odtiaľ už spolu so žltou značkou po chodníčku, vedúcom rebrom doprava, pomerne prudko nadol, strácajúc rýchlo výšku, až do blízkeho sedla Roháčka (900 m, 3:30 h). Žltá pokračuje nadol do Margecian, my sa stočíme doľava a pokračujeme po modrej takmer rovnou, veľmi pohodlnou lesnou cestou. Po pár minútach značka na okraji rúbane prudko bočí doprava a strmo klesá po chodníku okrajom prieseku až k ďalšej lesnej ceste. Ňou už menej prudko doprava, všetky križovatky sú dobre vyznačené a tak cesta lesom ubieha bezproblémovo až k vodojemu. Od neho to už je neďaleko na asfaltovú cestu Margecany - Klenov (vľavo chata Klenov) a na zastávku SAD Klenov, kameňolom (560 m, 4:15 h). Ak máte šťastie a vopred zistené spoje, už tu môžete chytiť autobus do Prešova. Ak nie, pôjdete pár metrov nahor cestou doprava a odbočíte z nej (šípka na náprotivnej strane) pod elektrické vedenie. Priesekom nahor, až vľavo vojdete do úvozu a ním na pekné lúky nad Klenovom. Po ich pravom okraji až k ceste s kolovou značkou a smerovníkom, po nej doprava krížom cez lúku k lesu. Na mieste, kde sa cesta dostáva pod elektrické vedenie (na kraji lesa), bočí doľava neznačená poľná cesta, ktorá vedie nadol až k autobusovej zastávke na dolnom okraji obce Klenov (542 m, 4:45 h), kde je cieľ tejto veľmi peknej túry.