PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

Tip na výlet: Potulky Bachurňou

Okrem hlavného hrebeňa má pohorie Bachureň niekoľko zaujímavých zákutí. Patrí medzi ne aj oblasť „vnútra podkovy“, teda časť, ktorú poloblúkovito ohraničuje hlavný hrebeň a ktorá tvorí pramennú oblasť riečky Malá Svinka.

Trasa: Uzovský Šalgov (361 m) - Uzovské Pekľany (483 m) - sedlo Mindžová (cca 860 m) - Mindžová (920 m) - sedlo Nad Šošňom (794 m) - Lipovce (583 m).

Značka: modrá 2804, časť neznačkovaná

Pohorie: Bachureň

Trvanie trasy: 3:45 h h

Obtiažnosť: mierne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina - Branisko

Prístup na začiatok trasy:

Autobus SAD z Prešova do Sabinova, tu prestup na autobus do Uzovského Šalgova

Vlak z Prešova do Sabinova, odtiaľ autobusom do Uz. Šalgova

Okrem atraktívnej hrebeňovky ponúka pohorie Bachureň aj niekoľko menej známych turistických chodníkov s takmer nulovou turistickou frekvenciou, vedúcich príjemnou krajinou vrchovinového typu. Pri nasledujúcej túre však treba dávať pozor na značky, ktoré nie sú v príliš dobrom stave.
Východiskom túry je Uzovský Šalgov (361 m). Napojíte sa na modrú značku a okolo kostola a kaštieľa pri cintoríne zabočíte doľava, ku potoku. Poľná cesta vedie okolo kríža, vchádza do lesa a v úvoze stúpa. Vyjdete z lesa a klesnete na začiatok obce Uzovské Pekľany (483 m, 1 h) v údolí riečky Malá Svinka.
Po ceste prejdete dedinou a za jej koncom pokračujete približne kilometer po ceste. Potom sa z ľavej strany vlieva do Malej Svinky prítok, vy odbočíte doľava a úzkou dolinkou proti prúdu potoka začnete stúpať. Postupne sa dostávate do lesa, chodník stále stúpa traverzom v úbočí vrchu Brezina. Potom sa výrazne stáča doľava a nasleduje pomerne prudké stúpanie, križované viacerými cestami. Naostatok narazíte na lesný chodník, ktorý lesom a rúbaňami, už v miernejšom stúpaní, vyústi na rozsiahlu, peknú poľanu s poľovníckou chatou. Pokračujete doľava, smerom na juh a pastvinami prídete do sedla Mindžová (cca 860 m, 2:30 h). Oddá sa prerušiť značku a po nezreteľnom chodníku, orientujúc sa podľa mapy, vystúpiť na plochý vrchol Mindžovej (920 m, 3 h), ktorá ponúka niekoľko zaujímavých výhľadov.
Vrátite sa do sedla a klesáte cez borovicové háje a pasienky do sedla Nad Šošňom (794 m, 3:15 h), kde je križovatka s červeno značenou hrebeňovkou. Vy však pokračujete vpravo dole úvozom, tiahlou serpentínou až na lúky a cez ne na horný okraj Lipoviec (587 m, 3:45 h).
Práve v jeseni má táto trasa svoje čaro, farby dotvárajú veľmi pekné scenérie, na svoje si prídu aj tí, ktorí popri chodení radi nazbierajú aj nejaké tie huby...