Štvrtok, 28. marec 2024
Meniny má Soňa | zajtra Miroslav

Tip na výlet: Bystrá a Suchý vrch

Podcelok Čiernej hory, Bujanovské vrchy, vypĺňajú priestor medzi údolím potoka Bystrá a Hornádom na sever od tejto rieky. Je to predovšetkým územie lesov, ale aj nádherných horských lúk, ktoré vrcholí skalnatou kótou Suchý vrch (799 m).

Trasa: Klenov (542 m) - Bystrá (766 m) - priehyba Bystrá (754 m) - Suchý vrch (799 m) – Ružín, žel. zast. (305 m).

Značka: modrá 2821, časť neznačkovaná.

Pohorie: Čierna hora.

Trvanie trasy: 2:45 h.

Obtiažnosť: mierne náročná.

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina – Branisko.

Prístup na začiatok trasy:

Autobus SAD z Prešova do Klenova, návrat vlakom zo žel. zastávky Ružín.

Túra sa začína na „hornej“ zastávke v obci Klenov (pri družstve). Zo zastávky pár metrov nahor okolo lesíka vľavo po asfaltovej ceste, až pod starý sad. Priamo doľava nahor ním a riedkou remízkou až na lúčnatý hrebienok s turistickým značkovým „hríbikom“. Naproti vám tróni najvyšší vrch Čiernej hory, Roháčka.
Tu na cestu a už po modrej značke doľava. Cesta ide najskôr lúkou, potom okrajom lesa, a napokon, po ďalšej lúčnatej časti, definitívne vchádza do prevažne listnatého, pekného lesa. Cesta veľmi pozvoľna stúpa, na celej trase prakticky nie je dlhší strmejší úsek. Na križovatkách lesných ciest je spoľahlivé značenie, menej záživný, prechádzkový úsek mierneho stúpania sa končí neďaleko nevýrazného, plochého vrcholu Bystrej (766 m, 1 h).
Tu značka bočí doľava (šípka, sprava zdola prichádza neznačená cesta od horárne Bystrá) a začína mierne klesať, pokračuje takmer po vrstevnici, charakter lesa sa mení. Objavujú sa prvé polianky, pribúda briez. Vľavo sa otvorí rozsiahla poľana Lysá s pekným pohľadom na Šarišskú vrchovinu. Napokon cesta vychádza do zóny nádherných hrebeňových horských lúk a prichádza ku smerovníku v priehybe Bystrá (754 m, 1:30 h). Tu sa ponúkajú nielen krásne krajinné scenérie, ale aj výhľady na Volovské vrchy, dominantný Sivec, hrebeň Braniska, ale aj bližšie ciele. Zároveň sa tu dá pokračovať po žltej značke na Lodinské lúky a z nich zostúpiť do Sedlíc (1:45 h), alebo Malej Lodiny (2 h).
Naša trasa však pokračuje hrebeňom po modrej. Tá stúpa po ceste hore lúkami, opäť s peknými výhľadmi a scenériami. Napokon, už v mladom lese a rúbani, príde do plytkého sedielka, kde značka bočí doľava do traverzu lesom. Dosť nepochopiteľné, lebo tak míňa najvyššiu horu Bujanovských vrchov, Suchý vrch, so zaujímavými skalkami. Ak teda chcete na vrchol, pokračujte ďalej po ceste hrebeňom až do ďalšieho sedielka s posedom. Odtiaľ už len po chodníčku na blízky, prvý z troch skalnatých vrcholov, z neho na druhý, hlavný vrchol Suchého vrchu (799 m, 1:50 h) s trianguláciou. Ten má zaujímavý, ostrý hrebienok, keď nie sú na stromoch listy, aj s výhľadom. Pri zostupe z neho treba dávať pozor na voľné, klzké sutinové kamene, porastené machom. V sedielku medzi druhým a tretím vrcholom prejdeme na ľavú stranu hrebeňa a rovno dolu lesom, po spádnici, sa vrátime pár desiatok metrov na lesnú cestu s modrou značkou. Celá situácia je dobre čitateľná aj na mape, ktorá je tentoraz presná aj zobrazením lesných ciest.
Pokračujeme mierne nadol po ceste, ale čochvíľa značka odbočí doľava a začne prudko strácať výšku. Nepríjemný tiahly zostup vysokým bukovým lesom vedie opäť ďalšou cestou cez viacero serpentín, značky však bezpečne vedú. Napokon križuje značka širokú lesnú cestu, schádza pod ňu a vychádza na lúky nad Ružínom. Ponúka sa krásny pohľad na Bokšov a Sivec na druhej strane Hornádu. Cesta sa stáča doľava nadol a krížom cez peknú lúku, okolo chát, zostupuje až na železničnú zastávku Ružín (305 m, 2:45 h).
Táto trasa je veľmi peknou prechádzkou najmä na jar a na jeseň, okrem výstupu na Suchý vrch je vhodná aj pre cyklistov. Spojená s prechodom hrebeňa Roháčky (viď Tip na výlet spred dvoch týdžňov) je hodnotným celodenným podujatím, jedným z najkrajších vo východnej časti Slovenského rudohoria.

Na hrebeni Bujanovských vrchov
Roháčka sponad Klenova
Cesta lesom pod Bystrou
Pohľad z Lysej na Šarišskú vrchovinu
Suchý vrch z priehyby Bystrá
Priehyba Bystrá
Branisko z priehyby Bystrá
Hrebienok hlavného vrcholu Suchého vrchu
Skalky na Suchom vrchu, tretí vrchol
Bokšov z lúk nad Ružínom
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.