Piatok, 29. marec 2024
Meniny má Miroslav | zajtra Vieroslava

Tip na výlet: Smrekovica

Najvyšší vrch pohoria Branisko, Smrekovica (1 200 m), bol roky mimo pozornosti turistov. Jeho hustým lesom zarastený vrchol neposkytoval príliš dobré pohľady na okolie. Situácia sa zmenila po polome a následnej ťažbe, po ktorej je z odkrytého vrcholového hrebeňa niekoľko excelentných výhľadových bodov. Od roku 2005 vedú na vrchol aj značené trasy.

Trasa: Lipovce, škola (587 m) - ústie Lačnovského potoka - Kamenná Baba - Lačnov (783 m) - Lačnovské sedlo (859 m) - sedlo Na zákrute (765 m) - Boldigaň (939 m) - Kravcová, sedlo (980 m) - Smrekovica (1 200 m) - Zelená skala (990 m) - Vyšný Slavkov, kameňolom (583 m) - Vyšný Slavkov (560 m).

Značka: červená 0902, zelená 5704, žltá bez čísla, modrá bez čísla.

Pohorie: Branisko.

Trvanie trasy: 6 hodín.

Obtiažnosť: stredne náročná, orientačne zložitejšia v úseku Kravcová - Smrekovica.

Mapa: www.turistickamapa.sk, VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina - Branisko (bez žltej a modrej značky z roku 2005).

Prístup na začiatok trasy: autobusom z Prešova do Lipoviec.

Trasu začíname na autobusovej zastávke Lipovce, škola (587 m). Tu sa napojíme na červenú značku a po asfaltke, okolo píly a odbočky k hotelom prídeme až k ústiu Lačnovského potoka (15 min.). Pokračujeme atraktívnou Lačnovskou tiesňavou s bizarnými skalnými útvarmi a vodopádmi, popod Kamennú Babu a Mojžišov stĺp. Tiesňava v hornej časti stráca na divokosti a chodník napokon vyjde na lúky pod Lačnovom. Popri potoku, popod salaš prichádza až na asfaltku, tu doľava a prichádza na dolný koniec Lačnova k cintorínu (783 m, 1:20 h). Pokračujeme hore dedinkou, postupne sa stočíme doľava a vychádzame až ku kaplnke nad malebnými domčekmi. Od smerovníka pokračujeme rovno na západ, po ceste cez lúky. Značky sú vľavo na stromoch, cesta aj klesne, potom však stúpa až do významného Lačnovského sedla (859 m, 2 h) na rozmedzí pohorí Branisko (vľavo) a Bachureň (vpravo).
Pokračujeme po zelenej doľava a lesom mierne stúpame po pohodlnej ceste. Terén sa však láme, začína klesať, až minie vľavo poľovnícku chatu nad záverom Kopytovskej doliny a prichádza až do zalesneného sedla Na zákrute (765 m, 2:30 h). Odtiaľ sa začína náročnejšie stúpanie po chodníku popri koryte potoka (studnička, miestami redšie značky) až k zlomu terénu a prvej lúke so smerovníkom Boldigaň (939 m, 2:50 h). Tu už len mierne nahor po dobrej ceste, čoraz otvorenejším terénom až na nádherné, rozsiahle horské lúky, na začiatku ktorých je sedlo Kravcová so smerovníkom (980 m, 3:10 h).
Tu sa začína žltá značka, ktorá nás povedie na vrchol Smrekovice. Tá ide najskôr spolu s modrou a zelenou po ceste (značkové kolíky) krížom cez lúku, pomaly stúpa a obchádza zľava vrchol Kravcovej (1 036 m) s posedom a poľovníckou chatkou na vrchole. Stáčame sa doprava a prichádzame k pravému okraju lesa (značkový kôl). Hneď za ním, po vstupe do lesa, bočí žltá (pozor, neprehliadnuť!) doprava na chodníček, ktorý takmer po vrstevnici prichádza chodníčkom cez hustý smrekovcový les k lavičkám s ohniskom a studničkou. Tu sa chodník stáča doľava a stúpa lesom s občasnými polomami, až križuje výraznú zvážnicu. Tu sa však stráca v polome značka. Treba sa vybrať asi 30 metrov po ceste doľava a potom odbočiť priamo nahor, doprava po menej výraznej starej zvážnici. Prudké stúpanie trvá asi 150 metrov, potom sa zvážnica stáča doprava a naráža opäť na značku (treba kontrolovať aj v spätnom smere). Tu chodník v neustálom stúpaní kľučkuje čučoredčím a čoraz redším lesom, občas obchádza vývraty a polomy. Náročný úsek sa končí pri prvých skalkách, ktoré signalizujú vrcholový hrebeň. Tu sa chodník položí, stočí doprava a už takmer po vrstevnici pokračuje po vrcholovom hrebeni. Otvárajú sa prvé veľkolepé pohľady na Branisko, jeho podhorie, ale aj vzdialenejšie rudohorské kopce. Chodník napokon prichádza až na upravený vrchol Smrekovice (1 200 m, 4:20 h) s lavičkami a prístreškom. Stačí sa teda posadiť a pozerať, čo oko vidí a duša ráči. Vpravo za stromami už vidno aj Nízke Tatry s dominantnou Kráľovou hoľou.
To ešte nie je všetko. Hneď na pokračovaní žltej, na začiatku zostupu, je vpravo pri chodníku ďalší skvelý výhľadový bod na Vysoké Tatry a Levočské vrchy, ako aj hĺbkový pohľad na Vyšný Slavkov. Pokračujeme chodníkom chvíľu prudko nadol lesom, potom krížom cez rúbaň, až napokon prídeme na pohodlnú lesnú zvážnicu. Po nej metre ubiehajú pomerne rýchlo, na križovatkách je značenie spoľahlivé. Cesta napokon prichádza až k smerovníku Zelená skala (990 m, 5:05 h) s krásnou skalnou vyhliadkou vľavo, pár metrov od chodníka. Pokračujeme ešte ďalej po ceste, čochvíľa však prichádzame k rázcestiu, kde značkový kôl ukazuje cestu. Tá vedie prudko doľava a strmo nadol. Veľmi nepríjemný úsek padá lesnou zvážnicou, až prichádza na začiatok lúk nad Veľkým Slavkovom. Značka bočí doprava (dá sa pokračovať aj rovno nadol po ceste lúkami až k smerovníku miestneho značenia a od neho doprava ku kameňolomu), opäť vstupuje do lesa a po nevýraznom chrbte klesne až na cestu pri kameňolome na hornom konci Vyšného Slavkova (583 m, 5:50 h). Tu už po ceste, po modrej značke pomedzi domy až do centra obce Vyšný Slavkov (560 m, 6 h) k zastávke SAD (priame autobusy do Prešova cez Lipany).
Chuťovka v každom ročnom období, skvelá pri zimnej inverzii, ak nie je príliš veľa snehu…

Smrekovica z hrebeňa Bachurne
V Lačnovskej tiesňave
Cesta Kravcovou za slnkom
Vľavo Smrekovica, vpravo Kravcová
Patria spod vrcholu Smrekovice
Vrchol Smrekovice
Tatry v inverznom mori - vyhliadka pod vrcholom
Kráľova hoľa a hrebeň Nízkych Tatier
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.