Sobota, 26. september 2020
Meniny má Edita | zajtra Cyprián

Tip na výlet: Čierna hora

Druhý najvyšší vrch Slanských vrchov, Čierna hora (1 073 m), sa vypína v hlavnom hrebeni nad údolím potoka Delňa. Predstavuje zalesnený, rozložitý masív s rozsiahlym, plochým vrcholovým plató a typickými častými výstupmi andezitových veží, dosák a lavíc na povrch.

Trasa: Sigord, lesnícke učilište (520 m) - kóta 870 - Čierna hora (1 073 m) - sedlo Červená mláka (855 m) - Zlatá Baňa (590 m).

Značka: žltá 8761, červená 0915, modrá 2803.

Pohorie: Slanské vrchy.

Trvanie trasy: 3:15 h

Obtiažnosť: mierne náročná, výškový rozdiel kompenzuje pravidelne stúpajúca značka.

Mapa: VKÚ Harmanec č. 116 Slanské vrchy - Veľká Domaša.

Prístup na začiatok trasy: autobusom SAD z Prešova smerom na Zlatú Baňu, výstup na zastávke Sigord, učilište.

Trasa sa začína na autobusovej zastávke pri bývalom lesníckom učilišti. Tu sa napojíme na žltú značku, po nej pár metrov po ceste, ale vzápätí bočíme na chodník doprava, ktorý pozvoľna stúpa rúbaniskami vo svahu doliny Malej Delne. Chodník sa po pár minútach prudko stočí doprava a začína oblúkom obchádzať v neustálom, ale nie strmom stúpaní, skalnatú kótu po ľavej ruke. Opíše poloblúk a križuje v mladine lesnú zvážnicu. Pár metrov za ňou bočí doľava a v strmom krátkom výšvihu stúpa na hrebeň. Charakter lesa sa mení, chodník prechádza hustou zmiešanou mladinou, až opäť prichádza na rúbanisko vo vysokom bukovom lese. Tu sa ponúkajú prvá zaujímavé pohľady na náprotivný Sigordský hrebeň, nemilosrdne zjazvený holorubmi, ale aj na vzdialenejšie rudohorské vrcholy s dominantnou Kojšovskou hoľou a Roháčkou. Za dobrej viditeľnosti sa ukáže aj Kráľova hoľa.
Pokračujeme lesným chodníkom pod hrebeňom po pravej ruke, traverzujúc veľmi strmý svah nad záverom Zbojníckej doliny. Chodník oblúkom prichádza do plytkého sedielka, traverzuje skalnatý hrebeň zľava a prichádza na ďalšiu lesnú zvážnicu. Značka prechádza krížom cez ňu a okolo pekných skaliek stúpa na hranu hrebeňa. Ňou pár metrov strmejšie nahor až k trigonometrickému bodu kóty 870 m (1:20 h).
Stúpame ďalej príjemným zalesneným hrebeňom, chodník rovnomerne naberá výšku, až sa napokon položí a vychádza na ploché, rozsiahle vrcholové plató Čiernej hory. O pár metrov minieme nevýrazný vrchol a prichádzame k smerovníku Čierna hora na hlavnom hrebeni (1 073 m, 1:45 h).
Tu sa napojíme na červenú značku a pokračujeme doprava, smerom na východ (ak máte čas, v opačnom smere je na vrcholovej plošine niekoľko pekných skalných útvarov). Po pár metroch, takmer po vrstevnici, doprava odbočuje tvarová značka na skalné vyhliadky. Táto južná vyhliadka je však už pomerne zarastená, prakticky zaujímavá je len v čase, keď na stromoch nie sú listy. O pár metrov ďalej, na hrane rúbaniska, je však odbočka doľava, na východnú vyhliadku (asi dve minúty), ktorá je skutočne parádna. Okrem blízkych vrcholov, ako Šimonka, Praporec, Oblík a ďalšie, je odtiaľ skvelý pohľad na údolie Tople, ale aj vzdialenejšie vrcholy Vihorlatu a Ondavskej vrchoviny. Skutočné chuťovky sa však ponúkajú najmä za zimných a predjarných inverzií, pri pôsobení tlakových výší z východu, resp. severovýchodu. Obzor totiž lemujú zasnežené poloniny Východných Karpát od Poloniny Bukovskej až po dominantnú skupinu takmer 1 700-metrovej Poloniny Boržavskej hlboko na Ukrajine (vo výhľade ju treba hľadať nad vrcholom Oblíka).
Vrátime sa na hrebeň a zostupujeme po kraji lesa, stále s peknými výhľadmi cez rúbane až do plytkého sedla. Z neho pár desiatok metrov nahor, už v lese a za vrcholom s kótou 1 001 m nasleduje začiatok zaujímavého, členitého Hermanovského hrebeňa, ktorý spestrujú početné skaly. Chodník napokon uhne doľava a prudko zostupuje, v závere sa vracajúc oblúkom doprava na hlavný hrebeň v sedle Červená mláka (855 m, 2:30 h).
Tu sa napojíme na modrú značku, odbočíme doprava a po pár metroch po vrstevnici križujeme zvážnicu. Z nej doľava dolu v prudšom klesaní po starej ceste, pohybujúc sa v hustej sieti horských potokov. Križujeme pevnú lesnú cestu a blízko za ňou míňame technickú pamiatku - takmer úplne zasypané vchody do bývalých štôlní Jozef I. a Jozef II. , kde sa v minulosti ťažila antimónová a strieborná ruda. Od nich popod výrazné skalisko na križovatku lesných ciest a po pár minútach k prvým domom Zlatej Bane. Ulicou popri potoku zídeme až do centra obce, na autobusovú zastávku pri škole so smerovníkom (590 m, 3:15 h). Tu sa naša cesta končí, návrat je do Prešova je možný autobusom SAD.

Čierna hora zo Zlatej Bane
Skalky na žltej značke
Hrebeň pod Čiernou horou
Zalesnené vrcholové plató Čiernej hory
Južná vyhliadka
Dubník a Makovica z južnej vyhliadky
Šimonka spod vrcholu
Oblík z Hermanovského hrebeňa
Blíži sa jar
Banská pamiatka - štôlňa Jozef
Inzercia
Reality: Dám do prenájmu
Kancelárske priestory

Prenajmeme kancelárske priestory na Plzenskej ulici č. 2 v Prešove. Výhodný nájom a internet v cene.

0905324336 | | cena: dohodou
Reality: Dám do prenájmu
kancelárske priestory v Prešove UNICENTRUM

Prenajmem kancelárske priestory v širšom centre Prešova na Kúpeľnej ulici č. 6. Výhodou je parkovanie zdarma. V budove je optický internet. Bližšie informácie:http://www.kancelariepresov.sk/

0905841632 |
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK

Ďakujeme, že navštevujete portál pis.sk, naozaj si to vážime.

Používate rozšírenie na blokovanie prídavných modulov (adBlock, AdBlock Plus, Ghostery ... )?

Táto stránka je financovaná výlučne zo súkromných zdrojov a jedným z jej hlavných príjmov tvoria príjmy za zobrazovanie reklamy.
Žiaden z článkov nie je spoplatnený, všetky funkcionality poskytujeme zadarmo.

Pridajte si túto stránku medzi výnimky, aby sa Vám obsah zobrazoval správne a tento portál mohol aj naďalej fungovať.