Piatok, 19. apríl 2024
Meniny má Jela | zajtra Marcel

Tip na výlet: Búče

Najnižšia z tisícmetrových kót pohoria Bachureň je hora Búče (1 005 m). Tvorí ju pretiahnutý úsek hrebeňa s výhľadovou oblou vrcholovou homoľou. Na severných svahoch, spadajúcich k obci Renčišov, je známe lyžiarske stredisko, v južných úbočiach, hoci Búče patria do flyšového pásma, sa nachádza krasová jaskyňa Zlá diera.

Masív Búčí

Trasa: Lačnov, cintorín (795 m) - kríž nad zjazdovkou - Búče (1 005 m) - sedlo Magura (990 m) - Lačnov, kaplnka (825 m) - Lačnov, cintorín (795 m).

Značka: neznačená, červená 0922, neznačená, červená 0902.

Pohorie: Bachureň

Trvanie trasy: 1:45 h.

Obtiažnosť: nenáročná.

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina - Branisko.

Prístup na začiatok trasy: autobusom SAD z Prešova do Lačnova (použiteľný ranný bus chodí až do Lačnova len v sobotu, inak končí v Lipovciach), výhodnejšie je ísť autom a nechať ho na začiatku Lačnova na parkovisku.

Trasa sa začína na parkovisku a zastávke SAD na začiatku horskej dedinky Lačnov. Od smerovníka Lačnov, cintorín (795 m) však nepôjdeme po značke, ale vyberieme sa výrazným, štrkom sypaným úvozom okolo cintorína (drevený smerovník na lyžiarske stredisko). Táto trasa je podľa odporúčanej mapy vyznačená miestnou žltou značkou, tá však v teréne chýba… To však nie je problém, držíme sa stále cesty, ktorá spočiatku stúpa trocha prudšie nad domy, ale postupne sa stáča doprava a začína traverzovať južné úbočia hory Búče. Trasa vedie veľmi peknou krajinou bývalých terasových políčok, dnes zarastených a používaných ako pastviny. Cesta vojde do lesa, minie odbočku vpravo k jaskyni Zlá diera a stúpa už len veľmi zvoľna, až vychádza ku krížu nad lyžiarskym strediskom Renčišov - Búče (30 min. , cca 950 m) s pekným pohľadom na náprotivný Čergov.
Pokračujeme po červenej značke doľava hrebeňom. Prejdeme cez jeden krátky strmší úsek a v krásnom smrekovcovom lese veľmi mierne stúpajúc, postupne prichádzame až k lúčnatej vrcholovej homoli Búčí, vrchol je pár metrov vľavo od chodníka, je na ňom tzv. stĺp mieru (1 005 m, 45 min.). Pekný výhľad na okolie i väčšiu vzdialenosť rámcujú vrcholky Rudohoria na juhu, západným smerom zasa Kráľova hoľa.
Z vrcholu späť na značku a pohodlnou cestou klesneme niekoľko výškových metrov až do lúčnatého sedla Magura (990 m, 1 h). Tu opustíme značku a odbočíme doľava do výraznej úvozovej cesty, ktorá klesá ramenom, zbiehajúcim z vrcholu Magury. Cesta sa postupne oblúkom stáča doľava a prichádza až na horný koniec Lačnova, k smerovníku Lačnov, kaplnka (825 m, 1:30 h). Odtiaľ už po červenej značke, dolu kúzelným Lačnovom až na začiatok trasy k smerovníku Lačnov, cintorín (795 m, 1:45 h).
Táto ľahučká, krátka prechádzka ponúka na malom území krásne krajinné scenérie a je špecifická a vďačná v každom ročnom období.

Jarný výstup úbočím Búčí
Lačnov z vtáčej perspektívy
Súvisiace články
12.7.2011 V blízkosti strediska Búče otvorili novú útulňu
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.