PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

Tip na výlet: Magura

Druhý najvyšší vrch pohoria Bachureň, Magura (1 064 m), ponúka typické krajinné scenérie flyšovej oblasti na rozhraní Šariša a Spiša. Horské lúky sa striedajú so zmiešanými lesmi, k tomu niekoľko zaujímavých pohľadov na blízke i širšie okolie.

Trasa: Lačnov, cintorín (795 m) - Lačnov, kaplnka (825 m) - Lačnovské sedlo (859 m) - Magura (1 064 m) - sedlo pod Bachurňou (1 000 m) - sedlo Magura (990 m) - Lačnov, cintorín (795 m)

Značka: červená 0902, zelená 5704, neznačená.

Pohorie: Bachureň

Trvanie trasy: 2:10 h.

Obtiažnosť: mierne náročná

Mapa: VKÚ Harmanec č. 115 Šarišská vrchovina - Branisko.

Prístup na začiatok trasy: autobusom SAD z Prešova do Lipoviec, resp. Lačnova (zlé spojenie), výhodnejšie ísť autom do Lačnova.

Príjemná, nedlhá a v podstate nenáročná trasa sa začína v dôverne známej horskej dedinke Lačnov, pri cintoríne (795 m). Tu sa napojíme na červenú značku a po ceste prechádzame dedinou až na jej horný koniec pri kaplnke (825 m, 10 min.). Pokračujeme poľnou cestou lúkami s peknými pohľadmi na okolie a na záver vystúpime do Lačnovského sedla (859 m, 35 min.).
Tu pokračujeme doprava (na sever) po zelenej značke. Prejdeme na okraj lúky (značkový kôl) a začíname v serpentínkach a traverzom stúpať riedkym zatrávneným lesom až na bočný hrebeň, spadajúci z Magury (opäť kolík). Ďalej doprava, takmer rovno po hrebienku, neskôr sa cesta stáča mierne doľava a opäť stúpa. Na poliankach sa ukazujú prvé výhľady, priamo pred nami je vrcholová homoľa Magury. Na mieste, kde sa stúpanie vyrovnáva a začína sprava traverzovať vrchol, odbočíme zo značky doľava na staršiu lesnú cestu a ňou vystúpime pár desiatok metrov na väčšiu poľanu, kde sa ponad stromy otvára pekný výhľad na Vysoké Tatry. Prejdeme z cesty doprava na najvyššie miesto lúky a z neho už lesom, spočiatku dosť hustým, stúpame bez chodníka, ale orientačne jednoducho (sedliacky rozum - stále nahor) pár metrov na vrcholový hrebeň k netradičnému „parkovisku závodných strojov“(viď foto) v blízkosti vrcholu Magury (1064 m, 1:10 h).
Odtiaľ pár metrov na rozsiahlu lúku, kde už sú aj náznaky ciest, postupne sa stáčame doľava a kopírujúc hrebeň prichádzame do krajinársky pekných miest s rozľadmi na Tatry, Levočské vrchy, ale aj šarišskú stranu. Cesta mierne klesá do sedla pod Bachurňou (1 000 m, 1:30 h), kde sa opäť napojíme na zelenú i červenú značku, stočíme sa prudko doprava (teda ideme v podstate späť) a po ceste, často značne rozbitej ťažbou, okolo bývalých napájadiel a salaša, pohodlne dokráčame až do lúčnatého sedla Magura (990 m 1:45 h).
Tu opäť opustíme značku, urobíme pár krokov od smerovníka doľava, po lúke (v lete slabo znateľný chodníček) prídeme až k terénnemu zlomu a už viditeľnejším chodníčkom klesáme bývalými terasovými políčkami s kopami vyzbieraných kameňov. Postupne sa nám otvorí pohľad do kotliny na Lačnov, zľava sa pripojí výrazná lesná cesta a ňou zostúpime až na začiatok trasy, k lačnovskému cintorínu (785 m, 2:10 h).