PIS: aktuálne informácie o meste, radnici a spoločenských, kultúrnych a športových akciach v regióne

https://pis.sk/clanok/4283/blog-skutocna_kvalita_mhd_presov.html

BLOG: Skutočná kvalita MHD Prešov

Neustála propagácia zvyšovania kvality prešovskej mestskej hromadnej dopravy nás – občanov Prešova sprevádza už dlhšiu dobu na každom kroku. Nákup nových autobusov – kvalitnejších, nákup nových trolejbusov – kvalitnejších, výstavba nových autobusových zastávok – krajších a možno kvalitnejších, skrášlenie starých autobusov a trolejbusov rôznymi farebnými maľbami alebo reklamami – estetickejšie, posilnenie a zvýšenie kontroly používania cestovných lístkov viacerými revízormi – ekonomickejšie. Mne sa však načrtá otázka, na odpoveď ktorej sa hľadajú pozitívne slová zúfale ťažko. KDE JE KVALITA tých, ktorí mestskú hromadnú dopravu priamo poskytujú, VODIČOV DOPRAVNÝCH PROSTRIEDKOV???

Bývam blízko konečnej zastávky Sídlisko III. a každý deň cestujem na konečnú zastávku Sibírska alebo Pod Šalgovíkom na Sekčove. Preto mám to „štastie“ vidieť odchody autobusov a trolejbusov s ich vodičmi a možnosť upozorniť na niekoľko smutných skutočností. Cestovný poriadok s odchodmi dopravných prostriedkov by mal slúžiť tak občanom využívajúcich MHD ako aj vodičom. Dopravné situácie, ktoré môžu spôsobiť meškanie autobusov, sú pochopiteľné a tolerovateľné. Ale ak vodič autobusu mešká už pri odchode z konečnej zastávky 4-5 minút, a kvôli tomu cestujúci nestihne prípoj iného autobusu, ktorý ide raz za hodinu, tak to vie človeka rozčúliť. A dôvod meškania?! Vodič čaká kým dofajčí svoju cigaretu, alebo kým si dorozpráva svoj príbeh s iným vodičom, alebo kým dokončí svoj súkromný telefonát na mobilný telefón, alebo sa zarozpráva a pozabudne s kamarátom, s ktorým sa potom ešte rozpráva celú cestu počas jazdy v kabínke.
Bohužiaľ som sa s týmito prípadmi stretla v posledných dňoch veľmi často a môžem opísať aj konkrétne prípady:
1. štvrtok 21.8.2008 linka č.8 s odchodom podľa cest. poriadku o 19:20 zo zastávky Sídlisko III. smer Sibírska – skutočný odchod 19:24
2. piatok 22.8.2008 linka č. 8 s odchodom podľa cest. poriadku o 8:10 zo zastávky Sibírska smer Sídlisko III. – skutočný odchod 8:14
3. piatok 22.8.2008 linka č. 34S s odchodom podľa cest. poriadku o 12:25 zo zastávky Sídlisko III. smer Šebastová – skutočný odchod 12:30.

Keď som už spomenula cestovný poriadok, tak ten zahŕňa aj pokyny pre cestujúcich, čo sa týka používania a platnosti cestovných lístkov. Etika revízorov je skutočne úchvatná. Bez problémov rozdávajú pokuty pridŕžajúc sa presného cestovného poriadku a časového harmonogramu jazdy jednotlivého autobusu či trolejbusu, a kontrolujú presné sekundy vytlačené na lístku. Veď z toho majú prémie. Avšak k vykonávaniu tejto činnosti ich asi zabudli poučiť o slušnom správaní. Človek pokutu bude musieť zaplatiť tak či tak, a k tomu bude mať aj veľmi „príjemný“ zážitok s revízormi, ktorí sa k nemu správajú ako keby niekoho zabil. Je to možno dosť subjektívny pohľad, ale taká je skutočnosť. Ak sa však revízor stretne pri kontrole s rómskym občanom, tak postup je už úplne iný. Takýto však v cestovnom poriadku nie je, žeby na to absolvovali osobitné školenia ako sa správať k normálnym občanom a občanom rómskym? Nie je v tom rasizmus z mojej strany, ale realita. Revízor takéhoto občana jednoducho pošle na najbližšej zastávke von z autobusu a vec je vyriešená. Bez pokuty, bez volania polície a pod…
Eva Adamová

 
25.8.2008 | Pridal: Redakcia PIS | Blog | čítané: 5767 krát