Utorok, 16. apríl 2024
Meniny má Dana, Danica | zajtra Rudolf

Musica Testudinis - festival lutnovej hudby

Medzinárodný festival lutnovej hudby 4. - 6. októbra 2019.


4.10.2019 o 19.00
ENSEMBLE THESAURUS MUSICUM
Súbor Ensemble Thesaurus Musicum vznikol v roku 2015 v Žiline. Svojou interpretáciou sa zameriava na komornú vokálnu a inštrumentálnu hudbu 16. – 18. storočia európskej proveniencie. V repertoári súboru sa nachádzajú diela Johna Dowlanda, Claudia Monteverdiho, Girolama Frescobaldiho a i. Svoje aktivity jeho členovia orientujú aj muzikologicky a snažia sa o oživovanie skladieb z územia dnešného Slovenska v 16 . - 18. storočí. Hráči súboru sú hudobníci zaoberajúci sa historicky poučenou interpretáciou. Skladby interpretujú na kópiách originálov historických nástrojov.
Na koncerte odznie piesňová tvorba raného baroka talianskych, francúzskych a anglických skladateľov: T. Campion, J. Dowland, C. Monteverdi, T. Merulla, J. -B. Besard a iní.
Spev - Anna Kňažíková
Viola da gamba - Alexander Botoš
Arcilutna - Michal Hottmar


***
5.10.2019 o 19.00
Jiřina Dvořáková-Marešová &Miloslav Študent v programe TASTEGGIANDO


JIŘINA MAREŠOVÁ vyštudovala hru na organ na Konzervatóriu v Prahe v triede prof. Josefa Popelku a Hudobnú fakultu Akadémie múzických umení v Prahe pod vedením doc. Jaroslava Tůmu. Svoje štúdiá si rozšírila na Hochschule für Musik und Theater Hamburg v triede prof. Wolfganga Zerera, a tiež doktorandským štúdiom na Hudobnej fakulte AMU v Prahe dizertačnou prácou s témou „Teoretické základy organovej interpretácie (na príklade obdobia 1945 – 1989).“ Tu v súčasnosti i pedagogicky pôsobí.
Počas štúdií sa zúčastnila mnohých zahraničných majstrovských kurzov (Nemecko, Francúzsko, Rakúsko, Poľsko), zameraných na štýlovú interpretáciu starej hudby a organovú improvizáciu. Pracovala pod vedením vynikajúcich pedagógov a interpretov, ako sú napr. M. Haselböck, E. Ulmann, M. Sander, M. Bouvard, L. Lohmann, E. Kooimann, H. Franke ad.
V roku 2004 sa stala finalistkou Medzinárodnej súťaže v organovej improvizácii v rakúskom Schlägli a v roku 2006 semifinalistkou medzinárodnej interpretačnej súťaže Pražská jar.
Vystupuje na mnohých medzinárodných hudobných festivaloch (Smetanova Litomyšl, Teatrum Kuks, Vivat organ, Český varhanní festival, Orlicko-kladský varhanní festival, Varhany znějící apod.) Je tiež vyhľadávaným komorným hráčom. Nahráva pre Český rozhlas v rámci projektu Historické organy Čiech a Moravy.
V súčasnej dobe sa venuje okrem interpretácie starej hudby i voľnej organovej improvizácii. Spolupracuje s výtvarníkmi a divadelnými súbormi. Má za sebou mnoho zvukových nahrávok a dve sólové CD.
MILOSLAV ŠTUDENT sa už počas svojich štúdií hudobnej vedy a estetiky (Masarykova Univerzita v Brne) venoval intenzívne otázkam prevádzkovej praxe hudby 16. – 18. storočí, v rovnakom čase založil a viedol ansámbel Flores Musicae (spolu s M. Koženou, V. Richterem a V. Mikuláškovou), s ktorým naštudoval a uviedol rad novodobých premiér zabudnutých majstrovských diel. Po období, keď bol ako samouk odkázaný iba na majstrovské kurzy (lutna - S. Juřica, L. Contini, A. Bailes, H. Smith, viola da gamba – R. Boothby) odišiel do Talianska, kde v roku 1998 ukončil trojročné štúdium prevádzkovej praxe talianskej hudby 17. storočie v triede R. Giniho Laboratorio permanente di ricerca sulla musica italiana del XVII secolo (Medzinárodnej hudobnej akadémie v Miláne). Na rovnakej škole získal v roku 2002 v triede Paula Beiera diplom hry na lutnu.
V rokoch 2002 - 2012 viedol triedu hry na lutnu na Akadémii starej hudby pri Ústave hudobnej vedy Masarykovej univerzity v Brne. V rámci výučby na tomto pracovisku, ktorého vedením bol poverený v rokoch 2004 - 2008, realizoval špeciálne prednášky a semináre. V roku 2003 viedol špecializované semináre aj na Accademia internazionale della musica di Milano. V roku 2004 bol umeleckým riaditeľom festivalu barokovej opery vo Valticiach, pre ktorý pripravil a naštudoval hudobno-tanečné predstavenie Duel spevu a tana (2004) a Festino (2005). Od roku 2007 pôsobil ako lektor hry na lutnu na Medzinárodnej letnej škole starej hudby vo Valticiach. V roku 2007 sa významne podieľal na hudobnej príprave a realizácii inscenácie Orfea C. Monteverdiho v Národnom divadle, pre ktorú tiež spracoval kritickú edíciu partitúry. Výsledky svojho muzikologického bádania publikuje v odbornej tlači. Od roku 2004 je zakladajúcim členom a predsedom občianskeho združenia In Cordis, od r. 2007 členom výboru České spoločnosti pre hudobnú vedu, v rokoch 2009-2013 členom rady Spoločnosti pre starou hudbu.
Ako lutnista má na svojom konte spoluprácu s mnohými sólistami (M. Kožená, R. Gini, I. Troupová, M. Cukrová, J. Lewitová, B. Zanichelli, M. Hugget, B. Dickey, G. Letzbor, E. Machová, M. Pospíšil ad.) a so súbormi (In Cordis Ensemble, Ritornello, Musica Bellissima, La Gambetta, Ensemble Tourbillon, Czech Ensemble Baroque, Ars Antiqua Austria, Ensemble Concerto Milano, Musica Florea, Societas Incognitorum, Capella Regia Praha, Margaretha Consort, Academia Montis Regalis, Musicalische Copagney Berlin, Ensemble Galatea, Geisslers Hofkomoedianten Praha, Teatro Franco Parenti Milano, Chorea Historica ad.), s ktorými koncertoval okrem Európy i v Južnej Amerike. Okrem sólových vystúpení nahráva pre rôzne gramofónové spoločnosti, rozhlas, TV a film.


***
6.10.2019 o 19.00
PLAISIRS DE MUSIQUE


Ansámbel starej hudby Plaisirs de Musique tvoria lutnista Jan Čižmář a flautistka Marta Kratochvílová, ktorí umelecky spolupracujú od roku 2008. Súbor koncertoval v Argentíne, Českej republike, Čile, Fínsku, Francúzsku, Chorvátsku, Taliansku, Maďarsku, Nemecku, Holandsku, Poľsku, Rakúsku, Slovensku a Švajčiarsku. Autentická interpretácia starej hudby na replikách historických priečnych fláut a lutien ponúka jedinečné farebné a zvukové kontrasty, ktoré sú prezentované na profesionálnej umeleckej úrovni v pestrej ponuke koncertných programov.


JAN ČIŽMÁŘ je všestranný umelec zaoberajúci sa hrou na historické nástroje. Po ukončení štúdia hry na gitaru a muzikológie v rodnom Brne odišiel do Londýna študovať klasickú gitaru na Royal College of Music. Hre na lutnu sa začal intenzívne venovať v triede Jakoba Lindberga. V štúdiu historických lutnových nástrojov pokračoval v Holandsku na Royal Conservatoire v Haagu (Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross, Christina Pluhar) a navštevoval majstrovské kurzy (Hopkinson Smith, Yasonuri Immamura, Evangelina Mascardi). Jan Čižmář vystupuje pravidelne na koncertoch a v operných produkciách v Európe, Ázii a USA so súbormi ako napr. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Collegium 1704 či Capella Cracoviensis s dirigentmi ako Frans Brϋggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet-Séguin alebo Christina Pluhar. Podieľal sa na mnohých štúdiových i live nahrávkach (CD, DVD, rozhlas, TV). Jan Čižmář vyučoval hru na lutnu a príbuzné nástroje na Hudobnej akadémii Karola Szymanowského v poľských Katoviciach a na Akadémii starej hudby pri FF MU v Brne. V súčasnosti pôsobí na JAMU v Brne a na Konzervatóriu v Českých Budejoviciach. Pravidelne vyučuje ako hosťujúci pedagóg na ďalších vysokých školách a na kurzoch a masterclass v Európe i zámorí.


MARTA KRATOCHVÍLOVÁ študovala hru na flautu na Konzervatóriu v Pardubiciach a potom na JAMU v Brne. Ďalej sa špecializovala na barokovú a renesančnú priečnu flautu na Conservatoire National de Région de Strasbourg. Vo Francúzsku pôsobila v súboroch Le Parlement de Musique, Bohemia duo a NotaBene. V rámci renesančných workshopov (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) účinkovala s Consortom renesančných fláut zo Štrasburgu. Pravidelne koncertuje so sólovými i komornými projektmi a zúčastňuje sa prezentácií a masterclass po celej Európe. Súkromne vyučuje hru a dobovú interpretáciu na barokové a renesančné traverso. Je umeleckou vedúcou consortu renesančných priečnych fláut Tourdion.


VSTUPNÉ: 3 €


Info a kontakt: Vstupenky si môžete zakúpiť online na webovej stránke www.violapresov.sk alebo osobne vo VIOLE v čase otváracích hodín kaviarne.
Lístky je možné zakúpiť elektronicky priebežne, najneskôr 65 minút pred začiatkom podujatia. Hodinu pred predstavením sú voľné vstupenky zaradené do predaja priamo vo VIOLE.

Pridal: Redakcia pis.sk
709
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti.
OK